Hlavní obsah

Vyhrála zvrhlá „babička"!

Foto: cinemart.cz

Hlavní hrdinka s režisérkou Z. Piussi

Žena ve věku 55 let si podá inzerát asi tohoto znění: Zralá, mírně zvrhlá žena hledá chlapce od 18 do 26 let. Obdrží více než 600 odpovědí. Vybírá si muže (spíše tedy ty chlapce), film začíná...

Článek

To není fikce bláznivé americké komedie, ale realita zachycená v novém česko-slovenském dokumentu Babička autorky Zuzany Piussi.

Energická a pohledná pětapadesátnice Tamara už má dost mužů své generace, které vidí jako nezajímavé, vyčpělé, planě rozumující morousy, kteří, dle jejích slov, ve většině exemplářů už dokonce i „trochu smrdí". Zkrátka „není materiál", říká Tamara ve filmu své kamarádce. Mladého „materiálu" je však překvapivý dostatek. Ke svým „zajíčkovským" milencům se Tamara chová s jistou dávkou mateřské něžnosti, trpělivosti a ...shovívavosti.

Dovolte, abych se jako muž zastavil u posledního slova. Shovívavost. Budu upřímný. Ovlivněn názvem i šálivým podtitulem - Babička - film pro mírně zvrhlé diváky - očekával jsem extravagantní, mírně hysterickou ženštinu, ženu vamp, touhou vláčenou erotomanku, která se neumí smířit s nástupem stáří a která bude tak trochu pro smích. Vše je ale naopak. Tamara je nejen pohledná, ale i chytrá a sympatická žena. Její nápad je stejně neotřelý jako odvážný, ba skoro šílený, to ano, ale jeho realizace v podání Tamary nevyznívá jako křeč. Z řady krátkodobých vztahů s mladými muži vychází ona jako vítěz a v křeči ve většině zůstávají, pro mne neočekávaně, její mladí milenci. Kupodivu právě oni potřebují naši (i Tamařinu) shovívavost.

Foto: cinemart.cz

Zralá žena shání zajíčky

Dokument není lacinou lechtivou kratochvílí, to by nakonec očekával jen neznalec tohoto žánru. Tedy žádné porno. Je to neobvykle otevřená a upřímná výpověď, film o emocích, o životě. Oceňuji, že se film zcela vyhnul moralizující či hodnotící roli, že z něho nevychází žádné jednoduché „poučení." Provádí nás situacemi a závěry ponechává zcela na nás.

Tamara Archlebová, reálná hrdinka tohoto dokumentu, si nakonec už mimo filmový rámec našla partnera jen o něco málo mladšího, než je ona. Zřejmě by se tak nestalo, kdyby neabsolvovala tento bláznivý experiment. Bylo by stejně naivní její čin vynášet do nebes jako navádět k slepé nápodobě její cesty. Ale Tamara, aniž si zřejmě cokoli takového kladla za cíl, ukázala jistý návod ženám i mužům. Ženám to, že by se na své cestě za štěstím neměly nechat omezovat věkem a podléhat skutečným i domnělým příkořím, které jim život přináší. A nás, muže, kteří žijeme často v neopodstatněném dogmatu, že žena je zajímavá „asi tak do čtyřicítky", donutí minimálně k popřemýšlení, kolik asi mezi námi žije takových sympatických, něžných a činorodých pětapadesátiletých „holek", se kterými by bylo zajímavé žít. Tedy pokud na sebe budeme dbát, abychom si je zasloužili, abychom jim „nesmrděli".

Babička Režie, kamera: Zuzana Piussi Scénář: Tamara Archlebová, Zuzana Piussi Dokument v česko-slovenské produkci, 74 minut

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama