Hlavní obsah

Tohle je 11 nepřátel hubnutí!

Foto: Thinkstock

Proč to pořád nejde? Vyvarujte se chyb!

Dieta, správné cvičení, změna životního stylu... Tohle všechno je potřeba, aby se vám konečně povedlo zhubnout. Že jste to již zkusili, ale kila stále nepadají dolů? Je jasné, že něco děláte špatně. A my víme co!

Článek

Když se rozhodnete zhubnout nebo si alespoň udržet kila, která máte, úspěch vždy není zaručen. Sestavili jsme pro vás proto žebříček jedenácti zásadních chyb, kterých se dopouštíte! A budete koukat, co všechno v sobě ukrývá hrozbu přibývajících kil!

1. Neefektivní cvičení

Vypěstovaly jste si zvyk na pravidelné cvičení, a výsledek stále žádný, i když se můžete sedřít z kůže? Cvičíte špatně! Jednoduše řečeno, při cvičení neudržujete tělo ve fázi, kdy dobře spaluje tuky. Ale nezoufejte. Tato chyba se dá lehce napravit. Cvičební plán na míru vám ušije jakýkoli odborník (nutriční poradce), který má k dispozici měřicí přístroje. Pomocníkem vám pak budou kvalitní tréninkové hodinky, které si předem nastavíte a při cvičení vás budou držet „v šachu“. Když se dostanete pod nebo nad optimální hranici spalování tuků, začnou pípat jako o závod.

Foto: Thinkstock

Večerní ovocný mix a neefektivní cvičení vám při dietě nepomohou

2. Nereálné představy

Sníte o tom, jak za měsíc zhubnete deset kilo a budete štíhlá jako modelka? Tak tenhle přístup nevede k ničemu, maximálně k velkému zklamání. Krásné tělo něco stojí, ale zároveň je nutné mít reálnou představu a cíl, kterého je možné dosáhnout. Osobní trenér Josef Pulgret například doporučuje svým klientkám vystřihnout si z časopisu obrázek ženy, jak by chtěly vypadat – ale opět s rozvahou. Rozdíl deseti kilogramů je v pořádku, ale za mnoho měsíců.

{poradna:1600004}

3. Málo jídla

Nedostatek jídla brzdí bazální metabolismus, tedy ten, který se stará o základní životní funkce těla. Pak se rozsype nejen plánovaná dieta, ale také zdraví. „Tělo si pak ukládá tuk na horší časy. Bazální metabolismus průměrné ženy je asi 5000–6000 kJ, diety založené na příjmu 4000 kJ jsou tedy pro většinu lidí naprosto nesmyslné a vedou k jo-jo efektu!“ varuje ing. Radka Burdychová, Ph.D. Stejný negativní efekt má rovněž konzumace příliš mnoho jídla. Pokud patříte mezi jedlíky, pojídejte spoustu zeleniny, tu si můžete dovolit kdykoli a ve velkém množství.

4. Sázka na ovocnou dietu

Už jste někde slyšely nebo četly o ovocných dietách? Tak je raději nezkoušejte. Ovoce je zdravé a jeden kousek denně do čtrnácté hodiny zdraví jen prospěje. Ovoce však není slaďoučké jen tak. Obsahuje hodně sacharidů, tedy cukrů, takže pozor, večer už ne! Více o ovoci a dietě najdete ve článku Ovoce a dieta: Můžete kvůli němu i zloustnout!.

Foto: Thinkstock

Nechat si vypracovat cvičební rozvrh od odborníka se rozhodně vyplatí

5. Alkohol

Znáte to. V pátek nebo v sobotu se jde někam za zábavou, a nedejte si. Jenže aby se alkohol neprojevil v podobě uložených tuků, měly by ženy vypít denně maximálně dvě skleničky bílého vína nebo jedno malé pivo. Víkendové party plné „panáků“ zadělávají na pořádný problém spojený navíc s jo-jo efektem.

6. Rozlišujte tuky

Tuk není jen jeden. Zapomeňte na ty živočišné, naopak používejte rostlinné, které pomohou hubnout, protože pozitivně ovlivňují funkci buněk a mozku a dobře se rozkládají. Ideální jsou lněný, řepkový a olivový olej.

7. Solíte hodně?

Pak neděláte dobře. Sůl totiž zadržuje vodu v těle. Navíc přílišné solení může vést až ke kardiovaskulárním onemocněním. Solte pouze jídla, která to potřebují (tedy ne taková, která už jsou předem okořeněná).

8. Pití při jídle

Před jídlem i po něm byste měly pít minimálně. Vysvětlení je jednoduché – usnadňujete si totiž kousání a polykání, protože sliny se nemusejí tolik tvořit. Jíte tak ale mnohem rychleji a ve výsledku zkonzumujete větší množství jídla než bez pití.

9. Stres? Už nikdy!

Stres je jakýsi obranný mechanismus v situacích, se kterými si nedokážeme poradit. Jenže pokud se pro člověka stane denním chlebem, velmi škodí. To platí i při hubnutí. Pokud stresujete, nezhubnete. Do těla se vyplavují hormony, které blokují odbourávání tuků.

10. Nevěřte mýtům

Kamarádka vám poradila „zaručenou a skvělou“ dietu, která je asi osmá v pořadí, ale rozhodně funguje? Nedejte na fámy. Každé tělo si žádá něco jiného a zaslouží si speciální péči, kterou by měl posoudit odborník.

Tip redakce: Chcete zhubnout, ale s rozmyslem a v klidu? Zkuste dietu podle metabolického typu!

11. Nedostatek času

Bývá jedním z nejčastějších problémů. Není čas pravidelně a zdravě jíst, cvičit… však to znáte. V tomto případě nezbývá než vzít rozum do hrsti a začít jednat. Stanovte si priority. Raději vyhovět šéfovi s přesčasem, nebo si hodinku zacvičit a udělat něco pro zdraví? Podobně je to s jídlem. „Pokud nestíháte vařit, vyzkoušejte dietu v krabičce, kdy je klientovi každý den doručena vyvážená strava rozdělená do pěti porcí,“ doporučuje Lucie Pechová.

Teď už víte, jakých chyb se vyvarovat. Chce to jen zvyk a obrnit se trpělivostí. Výsledek se určitě dostaví!

ynezorPumanzeSaNyknalC