Hlavní obsah

3 typy milostných partnerů: Které k sobě nejlépe pasují?

Foto: thinkstock

Jsou tři typy milostných partnerů. Jací jste vy dva?Foto: thinkstock

Reklama

Máte doma správného muže či ženu? Zjistěte to podle tří typů milostných partnerů! Dárci, odběratelé a obchodníci! Komu to dohromady klape nejvíc?

Článek

Adam Grant, spisovatel a profesor na Wharton School na univerzitě v Pensylvánii, který je předním odborníkem na úspěch a motivace, se domnívá, že osobnost má dopad na úspěšnost partnerství. Na základě toho seřadil populaci do třech různých kategorií, které mohou rozhodnout o úspěchu a štěstí vašeho vztahu!

3 typy milostných partnerů

1. Dárci

Patří mezi nejatraktivnější partnery, kteří mohou mít dlouhodobé vztahy! Vynikají laskavostí, což je jedna z nejžádanějších vlastností, po které lidé z různých výzkumů touží. Dárci zároveň patří mezi osoby, jejichž hlavní motivací je starat se o ostatní a obdarovávat je. Podle profesora Granta chápou vztah jako příležitost, ovšem spoustu věcí si berou hodně k srdci, protože se domnívají, že nesou osobní zodpovědnost za to, aby vztah fungoval (svoje partnery z ničeho neobviňují). Pokud protějšek jejich snahu neopětuje, připadají si méněcenní a vyčerpaní neustálou snahou o udržení partnerství.

Foto: thinkstock

Dárci jsou mezi partnery nejoblíbenější a také nejvyhledávanějšíFoto: thinkstock

2. Odběratelé

Název napovídá, že partneři označení jako odběratelé potřebují druhé k tomu, aby dosáhli svých vlastních cílů. Je zajímavé, že Grant poukazuje na charisma a okouzlující projev, kterým se tyto osoby prezentují na veřejnosti. Odběratel zkrátka ví, jak pracovat s davem i jednotlivcem, navíc má jasnou představu o tom, jak partnera vést, aby mu byl užitečný v lásce i jiných životních sférách. Pod povrchem je však vždy, až na slabé výjimky, motivován osobními zájmy. Jeho hlavním poznávacím znamením je ochladnutí, jakmile od partnera dostane všechno, po čem toužil.

3. Obchodníci

S očekáváním něco udělají, pak čekají cokoli na oplátku. A obráceně. Pokud je někdo obdaruje, vymýšlejí, co věnovat, aby nezůstali dlužni. Zní to hezky, rovnocenně, ovšem tihle lidé berou vztah jako obchod „něco za něco“. Lehce se tak může stát, že váš milý, pokud k nim patří, pronese směrem k vám větu: „Já to tenkrát pro tebe udělal, tak teď je řada na tobě. Čekám.“ A odmítne o obchodní transakci dál diskutovat. To ale neznamená, že o romantice nemá ani tušení. Naopak. Okouzlit umí. Jen chce dostávat stejnou péči jako vy.

Foto: thinkstock

Pozor, když se z dárce stane obchodník, nemusí to ve vztahu dělat dobrotuFoto: thinkstock

Komu to klape nejvíc?

Grant prostřednictvím odborného časopisu Psychology Today, který jeho „členění partnerů“ zveřejnil, poukazuje na fascinující skutečnost, že nejšťastnější a nejúspěšnější ve vztazích jsou dárci – s dárci. Ovšem tahle kombinace je zároveň i nejméně úspěšná. „Partneři by se měli podporovat navzájem, aniž by očekávali něco na oplátku, což dárci splňují, jenže když se věci vymknou kontrole a partner-dárce začne věci považovat za samozřejmé, klidně se může stát obchodníkem. A pak to začne skřípat.

Nic není napořád

A co další partnerství? Poměrně dobře si mohou vést dárci s odběrateli i obchodníky, i když má to svá proti. Pokud se dárce nepodporuje a nedoceňuje, je vyčerpaný tím, jak jen do vztahu jednosměrně investuje bez návratnosti, což ho přinutí k odchodu. Všeobecně se ale dá tvrdit, že všechny kombinace stylů jsou možné, pokud se dotyčným chce a říká jim něco slovíčko kompromis.

Psycholožka Emma M. Seppala ze Stanford University se ke členění romantických partnerů vyjádřila následovně: „Výzkumy ukazují, že životní styl složený z laskavosti vede k většímu naplnění, stejně jako zdraví a štěstí. Proto chcete-li být ve vztahu úspěšní a šťastní, staňte se dárcem.“ Přeskakování „ze šuplíku do jiného šuplíku“ je možné!

Tak co, kam a ke komu patříte?

Reklama

Související témata:

Načítám