Hlavní obsah

3 vydatné snídaně, které vám dodají energii na celý den!

Foto: Greta Blumajerová

V zimě vás nejlépe nastartuje vydatná teplá snídaně

Nejlepší motivace pro vstávání je vidina dobré snídaně (dobře, dobře, pro někoho třeba i krásný slunečný den), a proto dnes máme 3 tipy na jídlo, co vás zaručeně vytáhne z postele!

Článek

Ačkoli je snídaně nejdůležitějším jídlo dne, spousta z nás ji odbývá. Dopřejte si proto alespoň občas vydatný start, který vám dodá energii na celé dopoledne.

Slaná ovesná kaše (slyšíte dobře, poslední hit v gastro světě je právě její slaná varianta, do které můžete přidat jakoukoli zeleninu, sýr, vejce, semínka či šunku) a zapečená vejce v bagetě (aneb pečivo a vajíčka v jednom) pro milovníky slaných chutí a domácí kokosová granola s grilovaným grepem pro milovníky sladkého. A teď už zbývá jen pověřit někoho, kdo nám tyhle dobroty ráno připraví!

Grilovaný grep a domácí kokosová granola

Na 4 porce potřebujete: 2 grepy, ¼ lžičky skořice, ¼ lžičky mletého zázvoru, 4 lžíce hnědého cukru, bílý jogurt k podávání

Na granolu: hrnek ovesných vloček, 1/3 hrnku strouhaného kokosu, sůl, lžičku skořice, lžíci lněného semínka, lžíci slunečnicového nebo kokosového oleje, 2 lžíce medu

Foto: Greta Blumajerová

Vyvážená snídaně obsahuje sacharidy (ovesná granola), bílkoviny (jogurt) i vitamíny (grep). A hlavně skvěle chutná!

Postup: Grep si můžete dát i s kupovanou granolou nebo müsli, ale domácí je určitě lepší, a když si jí připravíte rovnou víc, budete mít kdykoli po ruce zdravou svačinu. Na granolu smíchejte vločky, kokos, špetku soli, skořici, lněné semínko (můžete ho vynechat, ale je velmi zdravé), olej a med, rukama pořádně promačkejte, aby se vše dobře promíchalo.

Rozprostřete na plech vyložený pečicím papírem a pečte 10 minut při 160 stupních. Poté promíchejte a ještě 5–10 minut dopékejte, až granola lehce zezlátne. Dávejte pozor, aby se kokos nespálil a nezhořkl. Vychladlou granolu uchovávejte v uzavřené dóze, aby zůstala pořád křupavá.

Grepy rozpulte, posypte směsí cukru, skořice a zázvoru a asi 5 minut pod grilem rychle zapečte, až se cukr rozpustí a začne zlátnout. Podávejte s bílým jogurtem a domácí granolou.

Tip: Grepy před pečením na 5 minut položte řeznou stranou na papírovou utěrku, aby se vsákla přebytečná tekutina.

Zapečená vejce v bagetě

Na 4 porce potřebujete: 5 vajec, 3 jarní cibulky, 100 g tvrdého sýra, 100 g šunky, ½ lžičky sladké papriky, mleté chilli (lze vynechat), sůl, pepř, 100 ml smetany na vaření, 1 velká bageta (nebo 4 malé bagetky)

Foto: Greta Blumajerová

Vajíčka v bagetě chutnají i za studena a poslouží tak třeba jako praktická svačina

Postup: Vajíčka prošlehejte se solí a čerstvě mletým pepřem, přidejte nasekanou cibulku, nahrubo nastrouhaný sýr a nakrájenou šunku. Přimíchejte smetanu a vše nalejte do vydlabané bagety nebo rozdělte do 4 malých (ty se upečou rychleji). Pečte při 180 stupních 30 až 40 minut, až povrch zezlátne a střed zpevní. Nechte 5 minut vychladnout, a poté krájejte na plátky.

Tip: Vaječnou směs a vydlabanou bagetu si připravte předem a ráno jen naplňte a zapečte. Kromě cibulky můžete přidat i kousky papriky, kukuřici nebo čerstvý špenát.

Slaná ovesná kaše

Na 4 porce potřebujete:2 hrnky jemných ovesných vloček, 3 hrnky vody, ½ lžičky tymiánu, 2 bobkové listy, 4 stroužky česneku, sůl, pepř, 100 g výraznějšího sýru (čedar, ementál)

K podávání: 4 plátky slaniny, 4 vejce, olej na smažení, čerstvou pažitku

Foto: Greta Blumajerová

Slyšíte dobře, ovesná kaše na slano! Vločky jsou zdravější než pečivo a můžete je kombinovat s oblíbeným kořením, zeleninou, vajíčky či šunkou (slaninu nikdo nevidí! :-))

Postup: Vločky povařte s vodou, tymiánem, bobkovým listem, celými oloupanými stroužky česneku a trochou soli na hustou kaši. Na závěr vyndejte bobkové listy a česnek a vmíchejte nastrouhaný sýr, opepřete a případně dosolte. Mezitím nasucho na pánvi nebo v troubě opražte slaninu a na kapce oleje nebo ze slaniny vypečeném tuku osmažte vajíčka. Kaši podávejte s proužky slaniny, volským okem a nasekanou pažitkou.

Tip: Příště zkuste do kaše zamíchat balkánský sýr, sušená rajčata a olivy. Skvělá je také se špenátem, grilovanou zeleninou, opečeným tofu, restovanými žampiony, opraženou slunečnicí či ochucena lahůdkovým droždím, fantazii se prostě meze nekladou!

Čím se ráno nejradši nastartujete vy?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama