Hlavní obsah

5 kroků, které vás ráno nastartují!

Foto: Thinkstock

Každé ráno stejný problém? Víme, jak vše překonat!

Máte každé ráno problém s rozjezdem a ještě v poledne se cítíte jako byste před pár minutami právě vstali z postele? Stačí pár drobných změn a triků, díky kterým se budete cítit nabiti energií dlouhé hodiny. Máme pro vás 5 tipů na super rychlý start do nového dne!

Článek

1. Snažte se vyhýbat velkým výkyvům ve vašem spánkovém režimu, a to i o dovolené a víkendech. I dva dny ponocování a ranního vyspávání stačí, aby se vaše tělo dostalo do totálního zmatku a rozhodil se vám biorytmus. I ve volných dnech proto vstávejte a uléhejte přibližně ve stejnou dobu, jako když chodíte do práce (maximálně plus minus 1 hodinu).

2. Probouzejte se do světla! Lidské tělo velmi reaguje na přirozené střídání světla a tmy. Proto se vám také v zimních temných ránech vstává hůře. Nezatahujte si na noc závěsy nebo žaluzie a nechte se probudit ranním sluníčkem. Skvěle nabudí také čerstvý vzduch. Otevřete okna a klidně udělejte na chvíli i menší průvan.

3. Zdá se vám ranní rozcvička trapná a jako poslední věc, na kterou byste měli v ranním shonu čas? Možná, ale rozproudění krve a energie ve vašem těle za těch pět deset minut určitě stojí. Nemusí jít o žádné náročné prostocviky, a už vůbec ne o náročný aerobik. Stačí protažení a pár cviků ještě u postele. Pro tento účel je naprosto nepřekonatelný jogínský Pozdrav slunci.

4. I když nemáte hlad ani chuť snídat, nikdy neodcházejte z domu s prázdným žaludkem. „Ve snídani by neměly chybět sacharidy (zdrojem sacharidů je například celozrnné pečivo, chléb, celozrnné snídaňové cereálie), které vám dodají potřebnou energii. Ve výběru upřednostňujte celozrnné potraviny, mají nižší glykemický index a i díky obsažené vláknině zasytí na delší dobu. Další důležitou složkou snídaně jsou bílkoviny, které najdete například v mléce, mléčných výrobcích, sýrech, vejcích. Bílkoviny dobře sytí a měli byste je konzumovat ke každému sacharidovému jídlu,“ říká dietoložka Karolína Hlavatá.

5. Vyhněte se kávě i čaji s obsahem kofeinu. Je pravda, že vás momentálně probudí a pomohou uvést do provozu, ale tento zvyk může mít v dlouhodobém hledisku spíše negativní efekt. Zkuste hned po tom, co vstanete, vypít sklenici vody s trochou citronové šťávy – osvěží vás a mimo to vám pomůže nastartovat metabolismus i trávení. Teprve čtvrt hodiny na to si dejte snídani a k ní sklenici čerstvého džusu nebo ovocný čaj (v létě i ledový). Nedokážete-li si chuť kávy po ránu odříct, vyzkoušejte kávovinové směsi. „Kdo málo pije, je i nevýkonný a hůř se soustředí. Nápoje se pokuste nesladit, jsou to zbytečné kalorie navíc,“ dodává Karolína Hlavatá.

Zajímá vás, jak vstávají někteří více či méně známí?

Foto: BeBe Dobré ráno Mini

Sušenky s medem a jogurtem? To vás nastartuje!

Václav Krejčík, instruktor power jógy

„Snažím se spát pravidelně. Ideálně chodím spát kolem 23. hodiny, abych druhý den byl ,fresh'. Když vstávám, potřebuji mít čas na kvalitní snídani. Bez toho neodejdu z domu. A tak vstanu, dám si olivový olej do úst a povaluji ho v nich. Po asi 10 minutách ho vyplivnu, vyčistím si jazyk, zuby a připravím snídani (ještě lepší situace nastává, je-li mi snídaně připravena). Ještě než se nasnídám, chvíli dýchám, protáhnu se Pozdravem slunci a následně se postavím na hlavu. Takto chvíli zůstanu. Pak opět řízené dýchání, snídaně a jsem připravený do celého dne. Tento rituál se snažím dodržet pravidelně. Jisté je, že před půl 9 ráno musím probudit svého psa a jít s ním, aby se vyvenčil.“

PhDr. Petr Šmolka, psycholog

„Musím přiznat, že s nostalgií vzpomínám na doby, kdy mne z postele vyháněla svižná znělka oblíbeného pořadu Pozor zákruta. Asi bych měl připomenout, že startoval vždy úderem jedné hodiny odpolední. Dnes mne zas spolehlivě probudí (možná spíše nabudí) zpráva o jednání nějaké té K 9 nebo K 12. Že se dohodly, jak se už určitě brzy dohodnou. Zamáčknu slzu, zatoužím po životě v osvícené monarchii, dám si kávu a začnu se rozjíždět rychlostí parní lokomotivy, kterou železničář chystající se na stávku opomenul ve výtopně patřičně předehřát.“

PhDr. Karolína Hlavatá, dietoložka

„Mé ráno začíná kávou s mlékem a samozřejmě snídaní. V současnosti patří mezi nejoblíbenější celozrnné pečivo s margarínem light a tvrdým sýrem, vše zapečené v toust. Přiznám se, že ne vždy je součástí snídaně zelenina, ale snažím se. Oblíbený je také bílý jogurt smíchaný s celozrnnými cereáliemi nebo pro obměnu také s celozrnnými sušenkami BeBe Dobré ráno Mini, ovocem a ovocným čajem.“

Jak jste na tom s ranním vstáváním vy? Vyskočíte z postele po prvním zazvonění budíku, nebo další půlhodinu posouváte zvonění každých pět minut? Co vás dokonale a nejlíp probudí?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama