Hlavní obsah

6 důvodů, proč máte stále hlad. Vyřešte je a začněte hubnout!

Foto: Profimedia

Chronický hlad může mít řadu zdánlivě nesouvisejících příčin

Chcete začít hubnout, jenže si nemůžete pomoci. Jste stále hladoví. Najedli jste se sice ani ne před hodinou, ale už už se vrháte po něčem dalším. Chronický hlad může mít řadu příčin. Která sedí na vás?

Článek

Při odborných diskusích o výživě se často objevuje názor, že si tělo samo řekne, kdy potřebuje doplnit živiny, a právě v tuto chvíli byste se měli najíst. Bez ohledu na jakákoli další pravidla. Takový postup se sice zdá nanejvýš racionální, ale má jeden háček.

„Hlad je signálem organismu, že potřebuje živiny pro své fungování,“ uvádí trenérka fitness pro ženy Contours Kateřiny Ebrová. „Existují však i situace, jež vyvolávají hlad, který není z hlediska aktuální potřeby živin opodstatněný,“ doplňuje.

Co tedy může stát za vaším nepřetržitým hladem?

1. Stres

Říkáte si, že stres rozhodně nemůže být pravá příčina hladu? Když je přece člověk ve stresu, nedostane do sebe ani sousto. To je pravda. Při akutním stresu mozek produkuje hormony kortikotropin a adrenalin, které chuť k jídlu potlačují.

„Pokud ale stres přetrvává, nadledvinky začnou uvolňovat hormon kortizol, který už apetit zvyšuje. Jestliže napětí trvá dlouhodobě, hladina kortizolu může zůstat zvýšená, což se projeví nadměrným hladem,“ popisuje Kateřina Ebrová.

Foto: Profimedia

Stres i nedostatek spánku často vedou k nadměrnému hladu. Mohou za to hormony, které jsou v nerovnováze

2. Snídaně

Ranní dávka živin je pro celodenní fungování organismu naprosto zásadní. Vynechání nebo ošizení snídaně tak rozhodně není pro vaše tělo dobrá služba. „Pokud snídani vynecháte nebo ošidíte, snadno sklouznete k mlsání nebo k velkému, sytému obědu na dodání energie. Ten však organismus nepovzbudí, ale naopak ještě více utlumí,“ uvádí hlavní nutriční specialistka Světa zdraví Monika Bartolomějová.

„Studie amerických vědců v roce 2003 ukázala, že u lidí, kteří nesnídají, je riziko obezity 4,5x vyšší než u osob, které snídani nevynechávají,“ dodává. Pokud tedy toužíte po štíhlosti, určitě snídejte! A nejlépe dodržujte tato 4 snídaňová pravidla.

3. Dehydratace

Určitě jste už slyšeli výrok, že „hlad je převlečená žízeň“. Není tomu tak samozřejmě vždycky, ale pravdou je, že pocity dehydratace jsou velmi podobné, a tak i snadno zaměnitelné s pocity hladu. Podle výživové odbornice Moniky Bartolomějové byste měli denně vypít přibližně 0,3 až 0,4 litru tekutin na 10 kg své hmotnosti.

4. Spánek

Nedostatek spánku se mimo jiné může projevit i chronickým hladem. „Když spíte méně, než potřebujete, tělo si následující den vyžádá více energie z jídla. V unaveném těle klesá hladina leptinu, což je hormon sytosti, a naopak roste hladina ghrelinu – hormonu hladu,“ komentuje Kateřina Ebrová.

Foto: Profimedia

Snídaně by měla obsahovat všechny základní živiny, tedy bílkoviny, tuky i komplexní sacharidy

5. Nemoc

Neustálý pocit hladu může mít i vážnější příčiny. Není totiž zas tak neobvyklé, že se jedná o symptom nějaké nemoci. Hlad je častým příznakem onemocnění štítné žlázy, ale i cukrovky 2. typu. Víte, co přispívá ke vzniku cukrovky? Přemíra sladkého to není!

6. Premenstruační syndrom

Co se hladu týče, na vině mohou být i mírně rozházené hormony. Například ve spojitosti s menstruačním cyklem. „Rostoucí hladina progesteronu provázející premenstruační fázi vyvolává nejen náladovost a nespokojenost s tělem, ale také hlad. Premenstruační syndrom obvykle ženy pozorují od druhé poloviny menstruačního cyklu do druhého dne menstruace,“ uvádí Kateřina Ebrová.

Máte hlad?

ynezorPumanzeSaNyknalC