Hlavní obsah

6 největších chyb, které nikdy nedělejte před svým šéfem!

Foto: Robert Kneschke, Shutterstock.com

Foto: Robert Kneschke, Shutterstock.com

Reklama

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Šéf není pánbůh a určitě byste se před ním neměli bát říct svůj názor. Na druhou stranu jsou věci, kterých je lepší se vyvarovat. Víme, na co si dát pozor!

Článek

Ke svým kolegům i nadřízeným si vytváříte vztah už od dětství. Co jste prožili, vás formuje a ovlivňuje vaše chování v práci. Vůči šéfovi byste se ale přece jen měli mít občas na pozoru. Víme, co před ním určitě nedělat!

1. Svádět vinu na ostatní

Chyby se může dopustit každý. Nadřízený i podřízený. Pokud se již nějaké selhání skutečně událo a vina je prokazatelně na vaší straně, rozhodně není profesionální svalovat vinu na ostatní. Ujistěte své nadřízené a kolegy, že je vám situace velmi nepříjemná, neudělali jste chybu úmyslně se záměrem někoho poškodit a nebude se z vaší strany opakovat. Samozřejmě v co nejkratším čase sjednejte nápravu. Snažte se z každé chyby poučit a neopakovat ji.

Jiná situace nastává, pokud vina není na vaší straně. „Zde nepřecházejte do okamžité ofenzívy, naopak buďte taktní, empatičtí a snažte se kolegovi spíše pomoci či poradit, navrhněte možná řešení, v nejlepším případě se můžete společně podílet na rychlém uvedení věcí do pořádku,“ radí Jan Holata, průvodce světem společenské etikety.

2. Snažit se zalíbit za každou cenu

Buďte sami sebou. Váš šéf si vás vybral z nějakého důvodu. I když jste povahově odlišní, neznamená to, že se musíte přizpůsobovat a snažit se změnit. Nebuďte ze svého šéfa zbytečně nervózní. Je to přece taky jen člověk!

„Pokud v dětství zažijete nějaké traumatické vztahy, budou vám nejspíš nabourávat i vztahy v práci. Je dobré ujasnit si, jaká emoce u vás převládá. Zda se cítíte ohroženi, znevýhodněni, přehlíženi nebo nedoceněni a zda tyto pocity znáte i z minulosti s jinými autoritami. Čím více minulosti vstupuje do pracovního vztahu s nadřízeným, tím nevýhodnější pozici si můžete vytvořit,“ vysvětluje psychoterapeutka Mgr. Michaela Kokešová, Psychoterapie Praha.

Foto: Nattakorn_Maneerat, Shutterstock.com

I před šéfem byste měli být sami sebou. Přetvářka vám větší úspěch nezajistíFoto: Nattakorn_Maneerat, Shutterstock.com

3. Stěžovat si a pomlouvat

Dobré jméno si neuděláte ani pokud si budete stále na něco nebo na někoho stěžovat (nebo pomlouvat kolegy) – zejména nahlas a před ostatními. Kdo trpí nedostatkem sebevědomí, může prahnout po obdivu a pocitu nepostradatelnosti. Snadno pak takový člověk začne navrhovat, že udělá práci za někoho jiného. Toto podbízení se šéfovi se ovšem nebude líbit zejména kolegům (a vám navíc práce, kterou vám nadřízený možná přidělí). Vaše oblíbenost v kolektivu tím hodně utrpí. Myslete na to, že nic se nemá přehánět. 

4. Být neochotná

Jiný případ je, když máte práce nad hlavu, prokazatelně děláte za dva, a ještě si ji nosíte domů. Pak zvažte své priority. Chcete-li v zaměstnání setrvat, dohodněte si schůzku se svým nadřízeným a situaci v klidu proberte. 

Ale ne abyste na něj hned nastoupili s prohlášením, že se mu na to můžete vykašlat! Naopak, dejte najevo ochotu dělat vše, co je ve vašich silách, ale ne za cenu neplacené práce přes čas. „Mějte dokonale připravené podklady o vašem skutečném vytížení, na kterých znázorníte, že danou práci nelze stihnout ve standardní pracovní době. Neútočte, nevyhrožujte, diplomaticky argumentujte připravenými fakty, snažte se nadřízenému navrhnout fungující změny či případné delegování části vaší práce na ostatní kolegy. Nadřízení si často ani neuvědomují, kolik práce vlastně zastáváte,“ upozorňuje Jan Holata.

Foto: cunaplus, Shutterstock.com

V zaměstnání se má dodržovat jistá etiketaFoto: cunaplus, Shutterstock.com

5. Vyhrožovat odchodem

Vyhrožovat odchodem ze zaměstnání je nešťastné. Jde o zoufalou formu nátlaku, která vám v ničem nepomůže. Vždy myslete na možné nežádoucí dopady vašeho chování pro další kariéru. Reference, které si o vás může nový zaměstnavatel vyžádat, vám pak život značně zkomplikují. Snažte se vždy zachovat dekorum a být profesionál od začátku až do konce.

„Pokud je vyhrožování odchodem ze strany zaměstnance zmiňováno veřejně před ostatními kolegy či dokonce klienty společnosti, měl by být tento zaměstnanec na nevhodné chování upozorněn. Opakuje-li se to, může dojít ze strany zaměstnavatele až k rozvázání pracovního poměru,“ varuje Jan Holata.

6. Vsázet na ženské zbraně

Pokud si myslíte, že flirtování s šéfem vám zaručí povýšení, pravděpodobně vás zklameme. Ne, že by to tak v praxi občas nebylo, ale... Budete pak mít z takového „úspěchu“ opravdu radost? A co si o vás asi tak řeknou kolegové?

V práci se proto vyhněte příliš vyzývavému oblečení, gestům, pózám a dvojsmyslům. Nikdo vám nezakazuje být v práci sexy. Dělejte to však rafinovaně a chytře. Vyhněte se průhledným topům, kombinaci hlubokých výstřihů a příliš krátkých sukní, extrémně vysokým podpatkům a křiklavým barvám. Nevhodné je také dotýkání se oblasti prsou, boků nebo kousání spodního rtu. Velmi provokativní je také to, když se dotyčnému díváte pouze na ústa nebo se mu dlouho bez přestání díváte do očí.

Jak se svým nadřízeným vycházíte vy?

Reklama

Načítám