Hlavní obsah

7 mýtů o hubnutí: Knedlíky jsou největší zlo a jíst musíte 5x denně

Foto: Profimedia

Neděláte nějakou chybu při hubnutí? Dnes se to ukáže :-)

Existuje spousta mýtů, které kazí vaše hubnutí. Vybrali jsme sedm, o kterých možná nevíte. Vyhýbáte se knedlíkům a nutíte se do jídla pětkrát denně? Děláte chybu!

Článek

Pokud patříte mezi věčné dietáře, jistě máte vyzkoušené, že je nesmysl dávat si poslední jídlo v pět odpoledne nebo že hladovka způsobí jo-jo efekt. Nesmyslů, které se kolem hubnutí šíří, je však mnohem víc.

Mýtus č. 1: Při hubnutí musím jíst jen „zdravé“ jídlo

Maso vařené v páře, neochucená sója, odstředěné mléko. Je nutné se takhle trápit? „Přesvědčení, že hubnutí musí provázet hlad a konzumace ,zdravých`, respektive ,nechutných` potravin, považuji za nejhorší mýtus,“ říká dietoložka Karolína Hlavatá, odborná garantka iniciativy Vím, co jím. Lepší je ozdravění jídelníčku: pšeničnou mouku nahradit žitem, ovsem, jáhlami a pohankou, uzeniny vyměnit za libovou šunku a maso, ryby, tvaroh a méně tučné sýry.

Mýtus č. 2: Bez diety to nejde

Po dietě, kdy si odpíráte jídlo, se shozená kila vrátí. Chcete-li zhubnout trvale, musíte změnit životní styl. „Zvolte metodu, kdy budete pomalými krůčky zlepšovat své návyky, dokud se nestanou běžnou součástí vašeho života. Po nějaké době zjistíte, že váš jídelníček je téměř ukázkový a pohyb součástí života. Pak už vás nenapadne vrátit se k původním návykům,“ říká Hana Málková ze společnosti STOB (Stop obezitě).

Foto: Profimedia

Kila natrvalo shodíte jen díky změně vašeho životního stylu, ne dietou

Mýtus č. 3: Je nutné jíst pětkrát denně

Bez pravidelného stravování se neobejdete, ale kdo určil, že jídel musí být pět, a že jíst byste měli po třech hodinách? Důležité je, abyste mezi jídly nehladověli, čímž zabráníte pozdějším tendencím se přejídat. Pokud budete jíst třikrát nebo čtyřikrát denně, počítejte s tím při tvorbě jídelníčku. Když vynecháváte svačiny, musíte zvětšit porce hlavních jídel.

Mýtus č. 4: Knedlíky jsou největší zlo

Klasická česká příloha si neprávem získala pověst nepřítele hubnutí. Říká se, že se po něm tloustne. „Většinou je na vině spíš bůček nebo smetanová omáčka, se kterými knedlíky jíte, a samozřejmě také počet knedlíků, stačit by měly dva nebo tři,“ podotýká Hana Málková. Upozorňuje, že knedlík sám o sobě nemá o tolik horší složení než ostatní přílohy jako těstoviny nebo rýže (bramborový i houskový jsou na tom podobně) a mnohem nezdravější jsou smažené hranolky nebo krokety.

Mýtus č. 5: Musím vynechat tuky a cukry

Zdravá životospráva vyžaduje i zastoupení tuků a cukrů. Tuky dávají jídlu chuť, a rozpouštějí se v nich některé vitaminy, udržují tělesnou teplotu. Zdravé jsou tuky s obsahem nenasycených mastných kyselin – olivový, řepkový, slunečnicový olej, ryby, ořechy. Výrazně omezte uzeniny, tučné maso, sádlo.

I cukry tělo je potřebuje, bez nich budete hladoví a unavení. Jezte celozrnné pečivo, těstoviny, brambory, rýži, ovesné vločky a vynechejte jednoduché cukry v podobě sušenek, limonád, zákusků.

Foto: Profimedia

Nejen při hubnutí se vám na etiketách výrobků vyplatí sledovat, co za látky potraviny obsahují

Mýtus č. 6: Výrobky light jsou zdravější

„Zkuste někdy otočit etiketu nějakého light výrobku a zjistíte, jaké množství různých chemických látek v odlehčeném nápoji nebo potravině přijímáte,“ radí výživový specialista Petr Havlíček v knize Jak se hubne v Čechách. Má to logiku. Pokud z produktu odeberete tuk nebo cukr, musíte přidat náhražku. Pití limonád bez cukru byste se měli vyhnout i proto, že tělo neodvyká chuti na sladké.

Mýtus č. 7: Při hubnutí pomůže detoxikace

Věříte, že když přestanete jíst, budete se prolévat ovocnými šťávami, bylinkami, díky tomu zhubnete? Trvale ne, navíc tělo očistu nepotřebuje. Čistí se samo, pokud fungují játra a ledviny. Chcete zdravě detoxikovat? Jezte denně antioxidanty v ovoci a zelenině, vlákninu v celozrnném pečivu nebo luštěninách, pijte zelené a bylinkové čaje.

A jakým mýtům jste doteď věřili vy?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama