Hlavní obsah

Auto v zimě: Víte, jak o vůz pečovat, když teploty klesnou pod nulu?

Foto: CandyBox Images; Shutterstock.com

Foto: CandyBox Images; Shutterstock.com

Reklama

Zimní měsíce znamenají nápor i pro vašeho plechového miláčka. Karoserie automobilu dostává pěkně zabrat. Negativně působí sníh, mráz, posypové soli i štěrk. Jak následky alespoň částečně eliminovat?

Článek

Péče o osobní automobil má v chladném období roku svá specifika. Nestačí pouze přezout na zimní kola a výbavu doplnit o škrabku na zmrazky. Pokud chcete prodloužit životnost karoserie nebo se třeba jen vyhnout některým zimním nepříjemnostem, řiďte se naším návodem. Nesprávná péče se může podepsat na stavu, vzhledu i hodnotě vašeho auta.

Kde v zimě vůbec zaparkovat? Přemýšlejte

Pokud nepatříte mezi šťastlivce s vlastní garáží, nezbývá než parkovat venku. Bohužel pak musíte počítat se škrabáním oken a odmetáním sněhu. Co naplat. Vyvarujte se alespoň stání v těsné blízkosti budov. Stačí, aby teploty lehce povyskočily k nule a těžký mokrý sníh – v tom lepším případě – vám spadne na auto.

V tom horším na vašem autě přistanou ostré rampouchy uvolněné z okapu. Zvlášť ve vyšších nadmořských výškách neparkujte v těsné blízkosti protahovaných cest, vyhnete se vyhrabávání ze sněhového valu.

A ještě jedna rada k parkování – u zaparkovaného vozu nezatahujte v zimě ruční brzdu. Zkondenzovaná vlhkost by mohla zmrznout a zablokovat kola i po uvolnění „ručky“. Raději zařaďte první rychlostní stupeň a kola natočte k obrubníku nebo je podložte pevnou překážkou.

Foto: struvictory; Shutterstock.com

Foto: struvictory; Shutterstock.com

Přípravek na zámky mějte u sebe

Pro případ zamrznutí zámků u sebe noste speciální, k tomu určený, chemický přípravek. Jakmile se do nepříjemné situace dostanete, přinejmenším dvakrát si poděkujete, že jste rady uposlechli.

Jestli víte, že v zimním období nebudete auto denně používat, pořiďte si speciální nepromokavou plachtu. Je vyrobena z materiálu, který k autu nepropustí vlhkost, takže se nemusíte bát, že by k němu přimrzla. Ceny se dle velikosti pohybují okolo tisíce korun. Škrabání předního skla se vyvarujete používáním speciální termofólie.

A pokud máte tu možnost parkovat alespoň pod přístřeškem, případně si jej pořídit, udělejte to. Není to sice tak komfortní jako garáž, ale vašeho plechového miláčka to ochrání před sněhem, deštěm, UV zářením a prudkými výkyvy teplot. Ty jsou příčinou stárnutí laku.

Auto udržujte v čistotě

Opravdu neplatí, že si nánosy bláta budujete ochrannou vrstvu. Vrstvy špíny a sněhu, které na laku drží vlhkost, dokážou zaktivovat rez. Nejvíce tak karoserii prospějete, když o ni budete pravidelně pečovat a lak udržovat pěkně čistý.

Pokud jste ještě před zimou auto důkladně umyli a nechali navoskovat tvrdým voskem, udělali jste dobře. Voskováním vznikne tenká vrstva, která lak chrání, a navíc snižuje jeho celkové špinění, jelikož se na takto hladkém povrchu některé částečky prachu neudrží.

Po jízdě zasolenou komunikací byste měli navštívit myčku. Sůl, která se usadila, by vám likvidovala nejen lak, ale také plastové a gumové části auta. Pravidelným mytím zabráníte usazování soli, která je zvlášť v oblasti podvozku spouštěčem koroze. Při mytí tak na podvozek nezapomínejte.

Foto: Olaf Naami; Shutterstock.com

Foto: Olaf Naami; Shutterstock.com

Auto zahřejte

Obecně se ale nedoporučuje mytí automobilu, když teplota klesne pod minus pět stupňů. Pokud přesto potřebujete automobil umýt, před samotným mytím byste jím měli nějakou dobu jezdit, aby se náležitě prohřálo a zamezili jste teplotnímu šoku.

Po umytí pak vysušte zámky, těsnění dveří a opět se doporučuje autem jezdit, abyste je zbavili opravdu veškeré vody. Mycí program volte včetně voskování – alespoň jednou za tři či čtyři návštěvy myčky. A pokud se rozhodnete, že s mytím počkáte až na jaro, případně že frekvenci mytí omezíte, čistěte pravidelně alespoň světla a registrační značky.

A jak o svůj automobil pečujete v zimě vy? Máte své zásady, které dodržujete?

Reklama

Načítám