Článek
Že za potraviny zaplatíte rok od roku víc, to není žádné tajemství. Ovšem jen o některých se toho namluví tolik jako například o másle či vejcích. Některé položky zdražují, aniž jste to vůbec zaznamenali. A to nejen v ceně běžné, ale i té akční, která bývá mnohem příznivější – a na kterou tím pádem hodně spotřebitelů čeká. Právě proto jsme ve spolupráci s nákupním rádcem Kupi.cz zjišťovali, které potraviny se staly cenovým skokanem roku. Možná budete překvapeni.
Co zdražilo nejvíc
„Nejvíce zdražily základní suroviny potřebné pro vaření a pečení. Mimo deset níže vyjmenovaných potravin to jsou i mléko, cukr a olej. Nejdiskutovanější máslo – ale i vajíčka – se stále vyplatí kupovat ve slevách – i proto, že slevových akcí na tyto položky není moc. Nejsou ale tím, co od loňska zdražilo nejvíc! Největším ‚skokanem‘ je kiwi, které v akci podražilo o šedesát procent. Je přitom jedno, zda se jedná o cenu v kilogramech, nebo kusech,“ říká Petr Miklík, marketingový manažer nákupního rádce Kupi.cz.
Deset rekordmanů ve zdražení
Zajímají vás konkrétní ceny? Pak vám oněch výše zmíněných deset skokanů roku představíme. Porovnávali jsme přitom průměrné ceny ve slevových akcích v loňském a letošním listopadu. Běžná cena je pak tou, za kterou můžete potraviny koupit bez slevy.
- Kiwi, 1 kg - běžná cena tohoto ovoce je 69,90 Kč. Loni jste kilogram mohli v akci pořídit za 24,90, letos je průměrná akční cena už 39,90 Kč. Znamená to, že právě kiwi je skokanem roku s nárůstem 60,24 %.
- Vejce, 10 ks - běžná cena balení vajec je 44,90 Kč. Pokud jste se spoléhali na nákup v akci, zaplatili jste loni v průměru 16,90 za balení, letos už to je 25,90 Kč – nárůst je tedy 53,25 %.
- Kapr, 100 g - blíží se Vánoce, a tak bude každého zajímat, že kapr obsadil třetí příčku, co se týče růstu průměrných akčních cen. Běžně za 100 g kapra zaplatíte 18,90 Kč – a je to jediná cena, kterou jsme mohli do přehledu dát, protože letos v listopadu žádná akce na kapra neproběhla. To loni byste měli větší štěstí – stejnou porci byste pořídili jen za 12,90 Kč, tedy o 46,51 % levněji.
- Smetana ke šlehání 31% Kunín, 200 g - běžně tuto smetanu pořídíte za 23,70 Kč. Loni byste si mohli v akci polepšit a dostat ji jen za 12,90. Letos to už je 16,90, průměrná akční cena tedy narostla o 31,01 %.
- Pomeranče, 1 kg - i toto ovoce k Vánocům klasicky patří. Běžně kilogram nakoupíte za 35,40 Kč. Loňské akce cenu stáhly v průměru na 14,90 Kč. Letošní průměr vzrostl na 18,90 Kč za kilogram, pomeranče jsou tedy i v akci dražší o 26,85 %.
- Sýr eidam 30 %, 100 g - potřebujete tento druh sýra do pomazánek a na chlebíčky? Pak si jistě všimnete, že i jeho cena šla nahoru. Běžně za 100 g zaplatíte 15,90 Kč. Loni byla průměrná akční cena velmi příjemných 8,90 Kč. Letos už překročila hranici deseti korun a je na 10,90 Kč. Kvůli tomu získává eidam mezi skokany roku šesté místo s nárůstem průměrné akční ceny o 22,47 %.
- Kofola, 1,5 l - tento nápoj se do přehledu cenových skokanů dostává na sedmé místo. Běžná cena je 26,20 Kč. Ta akční byla loni v listopadu 9,90 Kč a letos už 11,90. Meziroční zdražení lze tedy vyčíslit hodnotou 20,20 %.
- Tuk na pečení Omega, 250 g - zrovna v předvánoční době se nehodí, že zdražil i tento tuk. Běžně se kostka prodává za 29,40 Kč, ale loni jste ji mohli v akci koupit za 14,90 Kč. Letos musíte, i během akcí, přihodit tři koruny. Nárůst akční ceny je tedy 20,13 %.
- Müsli Mysli na zdraví Emco, 750 g - běžná cena balení müsli je 87,10 Kč. V akci jste ho mohli loni pořídit za příjemných 43,90 Kč. Letos už to je o 6 Kč víc, tedy 49,90 Kč. Nárůst ceny tak vychází na 13,67 %.
- Máslo, 250 g - ač by to většina z vás jistě netipovala, máslu patří mezi deseti cenovými skokany roku až poslední místo. Běžná cena je stále vysoká – 56,90 Kč, ale v akci už jste ho mohli během listopadu pořídit za 36,60 Kč – a to je jen o 11,25 % víc než loni, kdy v akcích stálo v průměru 32,90 Kč.
Co se bude zdražovat příště
Dá se pohyb v ceně potravin nějak předvídat? Máte se připravit na to, že raketově vzrostou další položky na nákupním seznamu? „Nenadálé cenové skoky typu deset a více procent například v meziměsíčním srovnání u klasických potravin běžné nejsou – máslo nebo vejce jsou tak v praxi nestandardní výjimkou. Samozřejmě se takové případy nedají do budoucnosti vyloučit, vždy se ale musí sejít ne jeden, ale několik důvodů, proč se tak stane – jako tomu bylo u másla a vajec. V obou případech, a u másla zvláště, v tom sehrál roli i jeden neekonomický důvod. A to role médií, která zvýšila paniku mezi spotřebiteli tak, že začali hromadně nakupovat do zásoby,“ vysvětluje agrární analytik Petr Havel.
Za normální a běžné se pak dají považovat cenové výkyvy či skoky v sortimentu zeleniny a ovoce. „Projevuje se sezonnost a destinace, ze které se k nám dováží – a dovážíme asi pětašedesát procent spotřeby ovoce a zeleniny. Tady se pak může stát, že se cena mění nejen z měsíce na měsíc, ale klidně z týdne na týden, a to dokonce i o desítky procent – a to oběma směry,“ říká Petr Havel.
Jaké zdražení vás nejvíc překvapilo? Napište nám!