Hlavní obsah

Do boje se stresem! Pečujte o své zdraví, i když nemáte čas

Foto: Walmark.cz

Rychlé životní tempo, šílený koloběh pracovních a domácích povinností a téměř žádný čas na oddych. Právě dostatečný přísun vitaminů hraje velmi důležitou úlohu při udržování lidského organismu v co nejlepší formě

Ať už jde o zdraví všech orgánů, zdravé a adekvátní stárnutí, každodenní výkon, nebo odolnost psychických funkcí, dostatečný přísun vitaminů hraje velmi důležitou úlohu při udržování lidského organismu v co nejlepší formě.

Článek

Už nedostatek jednoho vitaminu se může velmi rychle projevit na naší mentální rovnováze. Mnozí z nás si však tyto projevy v první chvíli vůbec nespojí s výživou či nevhodným životným stylem. „Lidé si už tak trochu zvykli užívat při vyšší stresové zátěži hořčík. Sama se setkávám s tím, že ženy s prací, která je náročnější na psychiku, sahají právě po doplňcích s obsahem hořčíku. Trochu se však podle mě zapomíná na vitaminy skupiny B. Hlavně vitaminy B1 – tiamin, B3 – niacin, B6 – pyridoxin a B12 – kobalamin. Ty mají přímý vztah ke správnému fungování nervové soustavy, která hraje zásadní roli v odolnosti vůči stresu a kongnitivních funkcích, mezi něž se řadí bystrá mysl, koncentrace i paměť,“ vysvětluje nutriční specialistka Judita Páleníková.

Zapomínáme na béčka

Právě nedostatek vitaminu B přitom způsobuje změny v centrální nervové soustavě, a tedy horší mentální rovnováhu. Může způsobit i únavu svalů či zčervenání koutků úst. Dobrou zprávou však je, že B vitaminy se nacházejí v naší stravě v relativně hojném množství. Jejich deficit se tak nejčastěji vyskytuje u lidí, kteří drží různé diety a vylučují ze stravy celé potravinové skupiny, například u lidí, kteří inklinují k vegetariánství až veganství. Další významnou skupinou jsou osoby se zhoršeným vstřebáváním živin, mezi něž se řadí třeba starší, nemocní či užívající dlouhodobě léky.

Foto: Walmark.cz

Doplněk stravy B12 Balance 500 µg pro podporu energie a vitality nabízí optimální vstřebávání díky speciálnímu potahu tablet

Vhodným způsobem na doplnění vitaminu B12 může být i doplněk stravy B12 Balance, který pomáhá ulevovat při únavě a vyčerpání. Přípravek skvěle podporuje vaši energii a vitalitu, abyste se opět mohla cítit svěže a v kondici. Napomáhá také udržovat zdravý nervový systém, ale i normální krvetvorbu červených krvinek, podporuje správnou funkci imunitního systému, přispívá k ideálním psychickým funkcím, a především pomáhá snižovat míru únavy a vyčerpání, čímž má příznivý vliv na vitalitu. Novinka je vhodná zejména pro vegetariány, osoby nad 50 let, kuřáky, pacienty s poruchou absorpce vitaminu B12, osoby dlouhodobě užívající antibiotika nebo léky na kontrolu žaludečních kyselin.

Vitaminy A a C pro lepší imunitní systém

Imunitní systém je v době zvýšeného stresu oslabený. Vitaminy C a D podporují imunitní systém, který nás chrání zejména v období, které je už samo o sebe dost náročné. Karotenoidy, ze kterých si naše tělo vyrábí důležitý vitamin A, najdeme v různých druzích ovoce a zeleniny. „Zaměřit bychom se měli hlavně na konzumaci mrkve, rajčat, listové zeleniny či červené papriky. Velmi dobrým zdrojem železa je maso, hlavně hovězí. Jako doplněk nám mohou sloužit i rostlinné zdroje jako luštěniny, sezamová semínka, listová zelenina, sušené meruňky a celozrnné obilniny. Je třeba mít však na paměti, že železo se z rostlinných zdrojů vstřebává podstatně hůře. K všeobecně lepší vstřebatelnosti přispívá vitamin C, jehož výborným zdrojem je bobulové ovoce a citrusy, červená paprika, brokolice i brambory,“ doporučuje nutriční specialistka Judita Páleníková.

Foto: Walmark.cz

Dbejte na to, abyste si pro sebe vyhradili každý den aspoň 20 minut, i kdybyste měli jen poslouchat svoji oblíbenou hudbu se zavřenýma očima

Relax a kvalitní spánek pro lepší pocit

Tělo i mysl jsou propojené a právě naše schopnost zpomalit a odpočívat má vliv na dobrý spánek. Koučka Zora Inka Grohoľová při nedostatku času na každodenní minimálně půlhodinový relax doporučuje krátké minutové cvičení, které vám napomůže se uvolnit a lépe zvládat napjaté situace: „Na zvládání stresu je účinná i mikromeditace. Na minutu ztište všechny telefony, notebooky, vypněte hluk okolo sebe. Sedněte si pohodlně, zavřete oči a vnímejte všechno, co v tom momentě smyslově cítíte. Soustřeďte se samostatně na zvuky, jako i na ticho, chuť v ústech, tělesné pocity – zda vás něco bolí, dotyk židle, pocit tepla nebo chladu, dotyk látky na těle. Uvědomte si přítomný moment a aspoň na zlomek sekundy se na něj soustřeďte. V tomto pocitu vám stačí se jedenkrát klidně nadechnout a vydechnout. Budete překvapení, o kolik lépe se budete potom cítit.“

Více informací na www.klubzdravi.cz

ynezorPumanzeSaNyknalC