Hlavní obsah

Dopřejte si denně porci ořechů. Vaše nervy vám poděkují!

Foto: Iakov Filimonov, Shutterstock.com

Všudypřítomný stres před koncem roku…týká se vás taky? Jestli máte nervy na pochodu, zařaďte do svého jídelníčku ořechy. Na psychickou odolnost jsou jako dělané. Víte, které si denně dopřát a proč?

Článek

Ořechy patří na vánoční stůl, ale jíst byste je měli nejlépe celoročně. Jejich účinky na zdraví jsou opravdu blahodárné – sníží vám hladinu cholesterolu, zlepší srdeční činnost, zamezí vzniku metabolických poruch a křečí.

Některé mýty před jejich konzumací varují z důvodu přibírání na váze. Přitom opak je pravdu – samozřejmě platí „všeho s mírou“ – ořechy dokonce hmotnost regulují. Když totiž sníte pár ořechů, nedostaví se tzv. vlčí hlad. Jako bonus se zlepší stav vašich vlasů, nehtů a pokožky.

Dejte si tedy denně hrstku a tělu dodáte potřebné vitaminy – E a B, minerály jako hořčík, bílkoviny a nenasycené tuky. A právě správné nenasycené tuky podporují psychickou kondici, jelikož pomáhají vyvážit produkci hormonů a rovnováhu v těle, navodí pocit spokojenosti. Obsažený hořčík má pozitivní účinky pro lidi trpící stresem a nervozitou.

Ráno si je přidejte do müsli, večer jimi můžete nahradit nezdravé brambůrky či tyčinky, ale samozřejmě v jejich nesolené podobě.

Tak které si dáte?

Mandle

Ze všech ořechů jsou to právě mandle, které jsou nejvíce bohaté na obsaženou vlákninu. Dále v nich naleznete antioxidanty, vitamin E a další látky, které snižují hladinu toho „špatného“ cholesterolu a cukru v krvi. Mandle obsahují také flavonoidy, které zabraňují rozvoji nemocí srdce a cév. Pokud je přísun flavonoidů dostatečný, dokážou snížit výskyt kardiovaskulárních chorob až o 22 %.

Foto: Vlad Ozerov, Shutterstock.com

Vlašské ořechy

Vlašské ořechy jsou považovány za „potravu pro mozek“ a je známo, že jejich konzumace zlepšuje jeho činnost. Jejich zařazením do jídelníčku dále chráníte tělo před buněčným poškozením, předčasným stárnutím, před různými záněty, chorobami srdce a rakovinovým onemocněním.

Snižují cholesterol a vysoký krevní tlak. Významně také zlepšují kardiovaskulární činnost, především u lidí s cukrovkou druhého typu. Jsou bohatým zdrojem vitaminů a minerálů a obsahují také hodně proteinu, což z nich dělá výživnou svačinu.

Lískové oříšky

Lískové oříšky působí pozitivně na oči, cukrovku druhého typu a stařeckou demenci. Jsou stravitelnější než mandle nebo vlašské ořechy, ale poskytnou více energie, jelikož jsou bohatší na kalorie. Dále obsahují vitamin B1 a B6, kyselinu listovou, minerály jako vápník, fosfor, hořčík a mangan. Stejně jako jiné druhy ořechů neobsahují ani lískové oříšky prakticky žádný betakaroten a vitamin C.

Kešu

Pokud se chcete „hodit do pohody“ určitě si dejte kešu. Tyto nasládlé ořechy jsou bohaté na železo, zinek a hořčík. Obsažený hořčík dokonce dokáže pokrýt 25 % denní dávky. Pravidelnou konzumací zlepšíte svou imunitu i paměť a zpomalíte stárnutí. Dopřávat by si je měli nemocní anémií.

Foto: ILEISH ANNA, Shutterstock.com

Pistácie

Obsahují největší množství železa ze všech ořechů – z tohoto hlediska se vyrovnají dokonce čočce. Dále jsou bohaté na minerály draslík, hořčík fosfor a vápník. Ze stopových prvků obsahují např. měď, která navíc ulehčuje vstřebávání železa.

V kombinaci s vitaminem C, který zvyšuje absorpci železa ve střevech, jsou pak nedostižným „lékem“ pro ty, kteří mají problémy s anémií způsobenou nedostatkem železa. Častá je jejich úprava pražením a solením, nadměrně osoleným se však raději vyhněte.

Pekanové ořechy

Jsou velmi podobné vlašským, ale chuťově méně výrazné a sladší. Jíst byste je měli pro obsah vitamínu B, draslíku, zinku, vápníku, železa a fosforu. Obsažený zinek je zásadní pro fungování bílých krvinek, takže vám pomohou v boji proti nejrůznějším nákazám, včetně obyčejného nachlazení.

A pokud rádi pečete, využijte je při přípravě nějakého výborného moučníku, třeba ořechových rohlíčků, ale hodí se třeba i do pomazánky.

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama