Hlavní obsah

Jak si v noci opravdu odpočinout a probudit se svěží

Foto: Shutterstock

Vše začíná kvalitní matrací

Pryč jsou doby, kdy symbolem úspěšného života bylo pracovat dlouho do noci. Dnes na kvalitním a pravidelném spánku stojí úplně všechno. Vždyť jen díky němu může naše tělo správně fungovat. Už totiž dobře víme, co s námi nevyspání dokáže udělat.

Článek

Každý, kdo spí méně než sedm hodin denně, ohrožuje fyzické i psychické zdraví. Kvůli spánkové deprivaci býváme často bez energie i nálady. Zvyšuje také pravděpodobnost depresí, obezity, rakoviny nebo srdečních onemocnění, hůře se soustředíme a jsme méně výkonní v práci. Existuje i studie, která potvrzuje negativní vliv špatného spánku na ekonomiku. Méně než sedm hodin spí podle mnoha průzkumů každý pátý z nás, podle jiných dokonce každý třetí.

Nejde přitom jen o délku spánku, ale také o jeho kvalitu. Pokud se v posteli převalujeme a budíme se rozlámaní, příliš prostoru k regeneraci tím tělu ani mysli nedáváme. Jenže jak si takový spánek přivolat?

Foto: Shutterstock

Spánek přispívá k lepšímu fyzickému i psychickému zdraví

1. Pravidelnost je klíčová

Udělejte si ze spánku svůj vlastní rituál, který začíná i končí každý den ve stejnou hodinu, trvá sedm až osm hodin a nic ho neruší. Stačí pár dní soustředění a tělo vám samo řekne, zda je mu nejpříjemnější padnout do postele až ve chvíli největší únavy a hned spát, anebo přijít o chvilku dřív a nechat se ukolébat nad stránkami rozečtené knihy nebo poslechem audioknihy.

Foto: Shutterstock

Udělejte si ze spánku svůj vlastní rituál

2. Vše začíná matrací

Vhodná matrace rozloží hmotnost těla, kopíruje jeho tvar, poskytuje páteři dostatečnou oporu a zádovým svalům uvolnění. „Mezi nejdůležitější aspekty při nákupu matrace patří její tvrdost. Častou chybou ale je, vybírat matraci podle tuhosti, na kterou jste byli zvyklí,“ upozorňuje specialista na zdravý spánek a provozovatel e-shopu Vyprodejpovleceni.cz Lukáš Žák. Obecně platí, že lidé s vyšší hmotností by měli vybírat tvrdší matrace, naopak při nižší hmotnosti jsou lepší měkčí. „Tvrdost matrace se odvíjí i od způsobu spaní. Při častém spaní na boku je vhodnější měkčí matrace, při spaní na zádech nebo na břiše je vhodnější tvrdší,“ upřesňuje Lukáš Žák. Výhodou jeho e-shopu je, že tu seženete velmi kvalitní matrace za rozumnou cenu. Některé typy matrací (například Somnia) totiž nechávají vyrábět na zakázku, aby mohli využít taštičkovou technologii z dražších typů, ale umístit ji do levnější pěny. Tu si rovněž nechávají vyrobit na míru, aby matrace neztrácela na kvalitě. Pořídíte zde ale i oblíbené sendvičové, tedy vrstvené matrace z těch nejlepších materiálů – takovým typem je například matrace Deluxe.

Foto: Shutterstock

Výběr matrace neberte na lehkou váhu

3. Na čem vlastně spíme

Postel se většinou pořizuje zároveň s matrací, což může být i způsob, jak ušetřit – pokud si koupíte set rámu s roštem i matrací. Bez kvalitního roštu se dobře nevyspíte. Poskytuje oporu tělu a tvoří kostru celé postele. Samozřejmě nemusíte přemýšlet jen nad zdravotními aspekty, postel by se vám měla i líbit. E-shop Vyprodejpovleceni.cz nabízí postele za rozumnou cenu a vyberete si zde z různých stylů.

Foto: Shutterstock

Bez kvalitního roštu se dobře nevyspíte

4. Nepodceňujte detaily

Důležité je i umístění postele. „Nikdy by neměla stát naproti dveřím. Vždy by měla být ukotvená čelem ke zdi, ale neměla by být v přímé linii se dveřmi nebo pod oknem. Nejlepší je postavení středem pokoje,“ doporučuje Lukáš Žák. Obecně by vybavení ložnice mělo být spíše jednodušší. To samé platí o barvách. Příliš výrazné odstíny do ložnice nepatří. Je zde také dobré udržovat konstantně nižší teplotu než ve zbytku bytu, ideálně kolem 20 stupňů.

Foto: Shutterstock

Správně ukotvená postel čelem ke zdi

5. Zkontrolujte žárovky

Častým důvodem bdělého stavu je umělé osvětlení. Večer je proto dobré nesvítit bílými zářivkami, ale měkkým žlutým světlem. Ideální jsou svítidla, jejichž intenzita se dá kdykoli ztlumit. A určitě už jste slyšeli o škodlivosti modrého světla.

Foto: Shutterstock

Snažte se minimálně dvě hodiny před spánkem omezit elektroniku

Mobily, počítače ani televize do ložnice nepatří. Měli byste se jim vyhýbat alespoň dvě hodiny před spaním, aby se tělo stihlo naladit na tlumené večerní světlo a pochopilo, že je čas přestat být aktivní a v klidu usnout.

ynezorPumanzeSaNyknalC
Tento článek nevyjadřuje názor redakce.
Sdílejte článek