Hlavní obsah

Kdy je čas navštívit logopeda

Foto: samphoto.cz/jiunlimited

Jakoukoli vadu řeči lze odstranit

Roztomilé šišlání v období, kdy vaše dítko teprve začíná mluvit, vesměs vzbuzuje nadšení. Ale nemělo by přetrvávat příliš dlouho. Vady řeči by neměly bez povšimnutí přetrvávat do začátku školy. Čím dříve s nápravou začnete, tím rychleji můžete dosáhnout úspěchu.

Článek

,,Čopak to tadi máme?" ,,To je košiška." Zejména babičky se často neubrání tomu dávat svoji rozněžnělost ze sladkého vnoučátka najevo tím, že na něj šišlají nebo napodobují, jak se vyjadřuje samo dítko. Podle psycholožky Evy Rejmanové je to chyba, protože si dítě mimoděk utvrzuje své vlastní výrazy a slovní zpatlaniny. ,,Jsou přirozené, takže na druhou stranu je nesmysl dítě cepovat a snažit se ho dovést k tomu, aby mluvilo co nejdřív a pokud možno co nejlépe. Ale postupně by se měla řeč zdokonalovat. To vyžaduje, abyste na děcko mluvili odmalička co nejvíc a co nejsrozumitelněji," konstatuje Eva Rejmanová. Ani to ale nestačí. Nutné také je, aby dítě samo reagovalo, mělo potřebu se snažit vyjádřit, co chce. ,,Znamená to podněcovat ho k reakcím, opakování. Není nejlepší, když dítěti podáte cokoli, po čem natáhne ručičku. Od zhruba roku a půl by mělo dokázat byť zjednodušenou formou začít pojmenovávat věci kolem sebe," říká psycholožka.

Ani malý génius, ani hlupáček

To, jak se ve většině případů vyvíjí schopnost řeči, mají odborníci patřičně zmapované. Jedním dechem však dodávají, že odchylky nemusejí pro celkový vývoj dítěte znamenat vůbec nic. ,,Jestliže dítě začne mluvit neobvykle brzy, je to důvod k jisté pýše, ale vůbec to nemusí souviset s tím, že bude ve všech ohledech hyperinteligentní. A pokud s ním tak začnete zacházet, spíš mu uškodíte," varuje psycholožka Rejmanová. A naopak ,,hyperinteligentní" se v průběhu času mohou ukázat jedinci, kteří začali mluvit později, než je obvyklé.

Zlomový je čtvrtý a pátý rok věku

Mezi třetím a čtvrtým rokem podle odborníků většina dětí začne být schopna tvořit alespoň jednoduchá souvětí. Předchází tomu pojmenovávání věcí a jednoduchá slovesa. Postupně, protože je to pro dítě velmi obtížné, se začne úspěšně potýkat se slovosledem, skloňováním přídavných jmen, používáním spojek, předložek a číslovek. ,,Každopádně kolem pátého roku by měl být váš potomek schopen používat všechny slovní druhy s relativně správnou výslovností. Jinak hrozí, že bude handicapován při nástupu do školy. V takovém případě se vyplatí včas vyhledat logopeda," doporučuje dětská psycholožka. Její závěrečný vzkaz je ale ryze optimistický: Jakoukoli vadu řeči lze postupně odstranit. Jen se toho nebojte a neodkládejte to.

ynezorPumanzeSaNyknalC