Hlavní obsah

Když vám selže paměť...

Foto: samphoto.cz/jiunlimited

Kam jsem si dala to kafe?

Podvědomě hledáte mobil ve chvíli, kdy si povídáte s kamarádkou a máte ho u ucha? Obden nemůžete přede dveřmi od bytu najít klíče? Mozkové závity jedou naplno, odezva nikde. Vaše paměť zřejmě není ve formě. Nebojte se, všechno se dá ještě zachránit, chce to jen trénink... A my víme, jaký!

Článek

Zpomalte zapomínání

Mozkové buňky začínají ochabovat už od 25. roku života a tento proces  pozvolna pokračuje. Spojovací dráhy mezi neurony se tvoří stále obtížněji. Nic už prostě neleze do hlavy tak jednoduše jako dřív. Nemůžeme tenhle proces zastavit, ale zpomalit se dá zcela jistě. Jak? Mozek musíme trénovat, jinak ochabne a zleniví stejně jako netrénované svaly.

Buďte aktivní

Důležité je ve svých aktivitách nezakrnět, ale nadále být zvídavá a chtivá vědomostí. Najděte si aktivity, které vás uspokojí, pobaví, nakopnou. Učte se jazyky, texty písní, cestujte, luštěte křížovky, hrajte pexeso. Pasivní a konzumní televizní zábava vaši paměť netříbí, ba právě naopak. I obyčejná komunikace mezi lidmi, nejen hloupé tlachání nad ničím, paměť brousí. Nebuďte však roztěkaná, ale soustřeďte se na jednu věc, abyste informace vstřebala.

Zasloužený mozkový relax

Stejně jako sval i mozek potřebuje nezbytnou relaxaci. Období regenerace a klidného vstřebávání nových informací by nemělo být narušováno podněty z venčí. Nenahraditelný je třeba spánek. Ne ten na vodě, ale zdravý, uklidňující a spásonosný. Ale i příjemná masáž nebo relaxační hudba zafungují. Každopádně dochází k odbourání stresu. Naučte se meditovat.

Foto: samphoto.cz/jiunlimited

Mozek potřebuje relaxaci stejně jako tělo

Vivat výživa

Speciální výživa prospěšná mozku je známá. Gingko biloba, koenzym Q10, L-carnitin, lecitin... V zelených salátech, avokádu, ale třeba i v drůbežím mase najdete nenahraditelné aminokyseliny. Důležitý přísun betakarotenu, vápníku, železa, zinku, selenu, manganu a chromu mohou vyřešit potravinové doplňky, kterými je náš trh skvěle vybaven. Poraďte se s magistrou v lékárně, jaký vhodný preparát v souvislosti s vaším věkem a zdravotními příznaky užívat. Nejezte stravu bohatou na tuky a velkou pozornost věnujte přísunu vitaminů: B, C a E. Ideální je pít zelený čaj, který pomáhá v boji proti enzymům likvidujícím nezbytné chemické přenašeče v mozku.

Sportem k dlouhodobé paměti

Nemusíte trhat sportovní rekordy, ale i lehký pohyb na čerstvém vzduchu dlouhodobě zlepší vaší mozkovou kapacitu. Svižné procházky jsou k nezaplacení. Stačí třeba cestou do práce vystoupit z MHD o jednu až dvě zastávky dřív a zbytek cesty dojít. Ignorovat jezdicí schody, vysmívat se výtahům, praktikovat indiánský běh. To vše se rychle odrazí na stavu nejen tělesné kondice, ale i mysli. A když si budete při výstupu do pátého patra v duchu opakovat anglická slovíčka, vaše počínání nebude mít paměťovou chybu!

Foto: samphoto.cz/jiunlimited

Mozkové buňky neustále zaměstnávejte

Okysličování

Terapii založenou na vdechování přiměřených dávek kyslíku nabízejí specializované salony. Přístroje na výrobu kyslíku se i vyrábějí, umí zároveň filtrovat nečistoty a pachy, čímž čistí vzduch v místnosti. Pro účely okysličení mozku je lepší dýchat nosem, zkuste pravidelně střídat obě nosní dírky. Kyslíková terapie vedle osvěžení paměti pomáhá i při opakovaných migrénách, stresech, srdečních potížích a pocitech neúnosné únavy.

Nepodléhejte stresu a pocitům méněcennosti, když vám paměť nefunguje jako dřív. Jde o přirozený proces. Pokud ve svých aktivitách nezakrníte a drobný trénink paměti se stane rutinou vašich běžných dní, výsledky se určitě dostaví. A jak si trénujete paměť vy? Napište nám své tipy na info@prozeny.cz.

ynezorPumanzeSaNyknalC