Hlavní obsah

Nejlepší podzimní potraviny: Co byste teď měli jíst?

Foto: amenic181, Shutterstock.com

Teploty jsou sice stále ještě letní, ale podzim už o sobě dává znát. Tato roční doba je ideální na to, abyste se před zimou nadopovali vitaminy a posílili imunitu. K tomu vám hodně pomůže úprava jídelníčku, bacily pak u vás nebudou mít šanci. Víte, co a proč byste měli právě teď jíst? My ano!

Článek

Suroviny, které zkonzumujete v ročním období, kdy byly vypěstované, mají největší množství živin, minerálů, vitaminů, a hlavně jsou v tu chvíli nejchutnější. Jíst sezonně je proto skvělé hned z několika důvodů: potraviny jsou čerstvé, zdravé, a navíc levné! A tyhle jsou ideální právě teď!

Sněz, co sklidíš

Není pravda, že musíte jíst jen dovážené ovoce. I v Česku máme spoustu plodů, jejichž sezona je podzim a teď se sklízejí. Jsou právě na vrcholu zralosti a necestují přes půl světa sklizené zcela předčasně. Vašemu tělu dodají přesně to, co před zimou potřebuje. Jde především o jablka, hrušky, švestky nebo ořechy.

„Jablka jsou velkou zásobárnou vitaminu C a vlákniny. Obsahují důležité živiny a antioxidanty, které posilují imunitní systém a vážou na sebe volné radikály. Tím působí i proti rakovině. Vysoký obsah vitaminu E a A zase chrání cévy, snižuje riziko srdečních chorob, cukrovky a také chrání pokožku před zánětem a škodlivými slunečními paprsky,“ říká Mgr. Alena Vídeňská, fitness trenérka a odborná výživová poradkyně.

„Jablko je ze 30 procent tvořeno pektiny, což je účinná vláknina, která snižuje hladinu cholesterolu a také na sebe váže jedovaté látky, jako je olovo či rtuť. Soli kyseliny vinné, takzvané vinany, zabraňují usazování bakterií ve střevech,“ dodává odbornice.

Nejlépe uděláte, když budete jíst ovoce čerstvé. Tepelně upravené je sice taky zdravé, ale neobsahuje tolik vitaminů jako v syrovém stavu.

Foto: IrenaStar, Shutterstock.com

Na podzim byste měli jíst hodně jablek. Jsou významným zdrojem vitaminů a antioxidantů

Vitaminové bomby

Mezi vitaminové bomby se ale neřadí jen ovoce. Takový křen se u nás pěstuje od pradávna. Má mimořádnou léčivou sílu a je známý jako životabudič při nemocech. Výrazně podporuje imunitu a je přímo nadupaný vitaminem C. Léčí záněty dýchacích a močových cest, podporuje trávicí systém a používá se také jako podpůrný prostředek při onemocnění jater nebo infekci močových cest. Abyste využili všechny jeho zdravotní benefity v plné míře, jezte křen čerstvý. Syrový se dá dobře jíst například s medem nebo jablečným octem. Můžete ho samozřejmě jíst i v podobě omáčky nebo pomazánky. Tepelnou úpravou ovšem přichází o část svých prospěšných látek.

„Vedle křenu bych rozhodně doporučila také růžičkovou kapustu. Ta obsahuje vysokou dávku vitaminu B1 a kyseliny listové, což je vhodné zejména pro ty, kdo trpí chronickým únavovým syndromem nebo poruchami soustředění. Kapusta zase zbavuje tělo kyselosti a odpadních látek. Podporuje růst buněk, přispívá k pevnosti vazivových tkání, díky aminokyselině methionin přináší lesk a pružnost vlasům a v neposlední řadě pomáhá při hubnutí,“ doplňuje Alena Vídeňská.

Barvy na talíři

Vždy je dobré jíst „barevně“. Japonky se třeba drží pravidla, že na stole by mělo být celkem pět různě barevných potravin, z čehož jsou dvě ovoce a zelenina (konkrétní tipy najdete v článku Štíhlé bez diety! Triky Francouzek, Italek a Japonek pro krásnou postavu).

Zkuste to tak i vy! Podzim je nejbarevnější část roku. Pochutnávejte si na červené řepě, dýni, kukuřici i bramborách. Nevíte, co si z těchto surovin připravit? Odborná garantka Vím, co jím Mgr. Jitka Laštovičková pro vás má pár tipů: „Zkuste si připravit třeba pečenou červenou řepu s vlašskými ořechy a sýrem, připravit si dýňovou polévku nebo upéct si v troubě brambory a dát si k nim tvaroh. Pokud ještě není příliš chladno, můžete vyrazit do lesa na houby.“

Foto: Aniela Straszewska, Shutterstock.com

Zahrňte do jídelníčku barevnou zeleninu. Na podzim je vhodné jíst dýni, řepu, kukuřici i kapustu

I masoholici si přijdou na své

A na závěr nesmíme zapomenout také na milovníky masa. Podzim je obdobím rybolovů a začínají hony. Do jídelníčku byste proto na podzim měli zařadit také ryby a zvěřinu. Ryby obsahují kromě spousty vitaminů také omega-3 mastné kyseliny, kvalitní bílkoviny a jód. I maso z divokých zvířat, jako je srnec, bizon, divoká kachna, bažant, husa nebo křepelka, má vysoký obsah minerálů a cenných živin.

„Ryby a tepelně upravené kvalitní maso byste měli jíst alespoň dvakrát týdně. Ne však uzeniny nebo maso smažené. V sychravém podzimním počasí si raději než čerstvý zeleninový salát dejte vydatný pokrm z ryby nebo masa s dušenou zeleninou,“ doporučuje Mgr. Jitka Tomešová, nutriční terapeutka Canadian Medical.

Měníte svůj jídelníček podle ročního období?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama