Hlavní obsah

Potraviny, které krmí mozek? Borůvky i droždí

Foto: HTeam, Shutterstock.com

Když chcete prospět žlučníku, omezíte kořeněné a mastné jídlo. Když chcete prospět střevům, dopřejete si vlákninu a kysané zelí nebo jogurt. Existuje ale něco, co byste měli jíst, aby byl co nejdéle v kondici váš mozek?

Článek

Odpověď na to, zda se lze projíst k tomu, aby vám to pálilo do vysokého věku, aby vám fungovala paměť a mozek byl v kondici, zní ano. Jen je potřeba vědět, jak na to. Poradíme vám.

Kyselina listová a mateřské mléko 

O správně fungující mozek se mohou postarat svým dětem už nastávající maminky tím, že budou jíst dostatečné množství kyseliny listové v těhotenství , a posléze své dítě kojit (v mateřském mléce jsou také látky, které mají ten nejlepší vliv na zdravý vývoj mozku). Na pravidelný přísun kyseliny listové byste ale měli myslet celý život, neboť je pro mozek doslova elixírem mládí a vitality.

Kyselina listová patří do skupiny vitaminů B a najdete ji v čerstvé zelenině, hlavně v  petrželce a pažitce. Dále ji obsahuje květák, brokolice, je v kvasnicích, játrech a luštěninách.

Foto: Ekaterina Markelova, Shutterstock.com

Zásadní roli, hlavně pro vývoj mozku, hraje kyselina listová, kterou lze tělu dodat z brokolice, ale třeba i jater

Paměti svědčí borůvky, ořechy a losos

Ovšem je i spousta dalších potravin, kterými můžete svůj mozek hýčkat – a dobrou zprávou je, že jde o běžně dostupné druhy. Za zcela revoluční ovoce, ve spojitosti s mozkem, jsou považovány borůvky (3 recepty na koláč). V nich obsažené látky působí především na hippocampus, část mozku důležitou pro soustředění a paměť.

„Mezi další potraviny patří například vlašský ořech, který tvarem mozek připomíná. Je cenný pro vysoké množství olejů obsahujících nenasycené mastné kyseliny, které jsou pro dobrou funkci mozku zásadní. Vhodné jsou i antioxidanty, mezi které patří třeba i skořice nebo kari. Nicméně si nemyslím, že by vás jen konzumace takových potravin mohla spasit. Důležitý je i mentální a fyzický trénink, zdravý životní styl, kontakty s ostatními, zájem o vše nové – a když si k tomu dáte ořechy, bude to ta správná kombinace,“ radí Ing. Dana Steinová, zakladatelka a předsedkyně České společnosti pro trénování paměti a mozkový jogging.

Paměť či schopnost soustředění se podpoří i kombinací vitaminů, které nabízí třeba avokádo. Skvělá je i čokoláda s vysokým procentem kakaa. Pro mozek zásadní vitamin C zase dodá černý rybíz, zelí nebo rajčata.

Foto: Krasula, Shutterstock.com

Ořech vypadá jako mozek a také mu velmi prospívá – obsahuje cenné oleje

Mozek stimulují i bylinky

Psychické a fyzické síly podpoří ale i některé bylinky (jak je začít pěstovat). „Pro lepší paměť a udržení mozku v dobré kondici můžete využít přírodní stimulanty, jakými jsou třeba eleuterokok, rozchodnice, šišák, jinan, třezalka, pupečník asijský,“ vyjmenovává fytoterapeutka Jarmila Podhorná.

Zvlášť zmíněný pupečník čili gotu kola, je označován jako potrava pro mozek. „Má pozitivní vliv na zlepšení koncentrace, posílení paměti a schopnosti učit se. Zlepšuje náladu, pomáhá při pocitech úzkosti a doporučuje se zejména pro starší lidi nebo po mrtvici. Jestli chcete zpomalit stárnutí těla i mozku, je to bylinka právě pro vás,“ radí Jarmila Podhorná. Můžete si ho dopřát ve formě čaje, který připravíte ze čtvrt litru vařící vody, kterou přelijete lžíci drcené bylinky, ať už čerstvé, nebo sušené, necháte čtvrt hodiny louhovat a potom scedíte.

„K osvěžení paměti, zlepšení pozornosti a povzbuzení duševní činnosti poslouží i rozchodnice růžová, dokáže zbavit deprese a celkově posílit organismus,“ říká Lucie Šefrna z Bylinkofestu.

Asi neznámější povzbuzovač mozku je ginkgo biloba, která je ale vhodná jen pro dospělé. Nástup jejího účinku lze očekávat po 4–6 týdnech od začátku kúry.

Zdá se vám, že máte v poslední době problémy s pamětí? Pak rozhodně nepřehlédněte článek Zapomínáte? 7 triků, jak nastartovat mozek.

ynezorPumanzeSaNyknalC