Hlavní obsah

Pravda o Bubbleology

Reklama

Opravdu jsou nápoje Bubbleology tak nezdravé, jak nám v poslední době tvrdí média? Jak je to s obsahem barviv a cukrů v Bubbleology? A není celá kauza jen zveličenou bublinou?

Článek

Samostatný díl nejmenovaného internetového pořadu byl věnovaný obsahu cukru v nápojích Bubbleology. Bylo jim vytýkáno, že ho obsahují v množství větším než menším, ačkoli na plakátech mají, že jsou bez cukru. Jaká je tedy pravda?

Je podstatné uvědomit si, z jakých složekse Bubbletea skládá: z kvalitního čaje, do kterého si podle vlastního uvážení zákazník může přidat ovocný sirup, želé nebo tapioku, které cukry obsahují. Samotný čaj bubble tea je naprosto čistý, bez přidaných látek či cukrů. Ale zcela přirozeně, pokud si do čistého čaje přidáte sirupy (které cukry obsahují kvůli konzervaci, a ty navíc zabraňují vzniku mikroorganismů!), pak bude cukry obsahovat. Bubbleology jsou variabilní nápoje, které si každý zákazník může nechat připravit podle sebe. Pokud by tedy chtěl čistý čaj, musí si objednat tzv. Puretea bez sirupu.

Podstatné ale je, kolik cukru jednotlivé nápoje Bubbleology obsahují.Doporučená denní dávka přidaného cukru, tedy takového, který do těla dostanete navíc, je 90 g, tedy asi 18 kostek cukru. V nejsladším nápoji Bubbleology o obsahu 650 ml je 12 kostek cukru. Jen pro srovnání – v džusech je 13 a v kolových nápojích dokonce 14 kostek cukru! (viz grafika)

Strašák jménem barviva

Azobarviva. Termín, který v souvislosti s Bubbleology zaznívá asi nejčastěji. To slovo nezní příliš hezky a zavání něčím velmi nezdravým. Ale tváří v tvář skutečnosti, že se azobarviva běžně používají ve farmaceutickém a potravinářském průmyslu, je zřejmé, že nejde o něco, čemu by se měla nasazovat psí hlava, jak se tomu v posledních týdnech děje.

Azobarviva jsou umělá barviva, která se používají tam, kde zákazník očekává výraznou barvu produktu. Proto se používají v dětských léčivech, protože děti sytě barevné léky a sirupy přijímají lépe. A v potravinářství? Když si jdeme koupit jahodovou šťávu nebo zmrzlinu, většina z nás chce, aby byly sytě rudé, nikoli vybledlé. Toho však s přírodními barvivy nejde dosáhnout. Dokud tedy zákazníci budou vyžadovat sytě barevné produkty, budou je výrobci používat.

Zákonné normy pak nastavují hranice, kolik jich jednotlivé produkty mohou obsahovat, a které nesmí překročit. Všechny nezávislé testy, které byly provedeny (a dokonce i ty, které byly citovány v pořadu, jenž celou kauzu kolem Bubbleology rozvířil), potvrdily, že nápoje Bubbleology tuto hranici dodržují.

Obsažené cukry

Zdraví škodlivé! Opravdu?

Velmi často v nejrůznějších diskuzích v souvislosti s nápoji Bubbleology zaznívá, že mohou způsobovat zdravotní obtíže. Žádný takový případ však dodnes nebyl doložen a jde jen o „dojmologii“. Je to jako tvrdit o džusu, protože vám třeba někdy jednoduše „nesedl“, že je zdraví škodlivý.

O komentář ke složení čajů, které prodává značka Bubbleology, jsme poprosili uznávaného onkologa Pavla Bočka, který působí jako pediatr na dětské pohotovosti ve FN Motol: „Nápoje od společnosti Bubblelogy jsou zdravotně nezávadné a mohou ho pít v rozumné míře i děti. Obsažená barviva jsou v těchto nápojích v tak malém množství, že nemají žádný negativní vliv na lidský organismus nebo na vývoj dětí. Nápoje a veškeré ingredience prošly přísnými kontrolami u nás i v Německu, takže ani není možné, aby obsahovaly nepovolené množství čehokoli škodlivého.“

Lže značka lidem?

Pro pochopení posledního bodu si pojďme říct, jak funguje marketing. Je postavený na tom, že vyzdvihuje nejzásadnější klady produktu! Nikdo, kdo ve svých produktech používá éčka nebo barviva nedá přes půl etikety nápis: obsahuje éčka a barviva! Paradoxní je, že z kauzy vyplývá, že právě něco podobného by mělo Bubbleologydělat. Důležité je, aby zákazníci měli možnost nahlédnout do produktových listů. Na webových stránkách jsou všem k dispozici.

Zásadnějším pochybením značky tak bylo, že když přestala používat přírodní barviva, protože byla barevně nestálá a chuťově slabá a po stížnostech zákazníků se vrátila k původním barvivům, nedostala se tato informace mezi všechny zákazníky. K přírodním barvivům se ale nyní Bubbleology postupně vrací a v tuto chvíli umělá barviva neobsahují ovocné příchutě liči, limeta, zázvor, dále krémové příchutě kokos, vanilka, matcha, kakao, mandle a moka.

Jaký je tedy závěr celé kauzy? Je to jen zveličená bublina? Nebo je za tím konkurenční boj? „Pokud ano, tak byly použity opravdu silné zbraně,“ říká Jaroslav Švadlenka, manažer Bubbleology. Pozitivní je, že ty body kritiky, které byly skutečně konstruktivní, si značka vzala k srdci a pracuje na zkvalitnění své nabídky.

Reklama

Související témata:

Načítám