Článek
Podle statistik za posledních pět let se u nás přívěsky na klíče těší velké oblibě, ba dokonce větší než u našich zahraničních sousedů. Průměrný český muž má na svazku klíčů tři přívěsky, zatímco žena jich nosí okolo pěti. Nejvíce si však v přívěscích na klíče libují teenageři. Průměrný počet ozdob na klíčích ve věkově kategorii od deseti do patnácti let je totiž osm!
Například ale u Poláků je průměrný počet přívěsků na klíčích poloviční, nosí totiž většinou pouze čtyři. S přibývajícím věkem pak zalíbení v těchto módních doplňcích klesá.Málo ozdob na klíčích nosí také obyvatelé severských zemí. Naopak velmi jim fandí Angličané, a to nejen mladá generace, ale také senioři.
Odkud se vzaly přívěsky?
Ne vždy byly ale přívěsky na klíče pouze záležitostí módy a osobního vkusu. Již od středověku se na velké svazky klíčů bohatších vrstev obyvatelstva připevňovaly kovové ozdoby, řetízky či zvonečky. To proto, kdyby někdo klíče v noci kradl, aby byl slyšet. Charakteristický cinkavý zvuk klíčů se tak obyvatelé domů snažili ještě umocnit.
Později se začaly na klíče připevňovat i další ozdoby, které už neměly za úkol budit pozornost, ale spíše činit okrasný dojem. A případně pomoci klíče od sebe rozeznat. Ozdoby se vyráběly jednoduše, především z barevných provázků a látek. „Přívěsky na klíče ale plní svůj jistý účel i v dnešní době. Jistě si vzpomenete na začátek devadesátých let, kdy byly velmi populární takzvané pípáky na klíče. Jednalo se o malé krabičky, na kterou když zapískáte, vydá nějaký charakteristický zvuk. A vy díky tomu celý svazek klíčů snadněji nejdete," připomíná éru 90. let módní stylistka a poradkyně Martina Koliková. Tento trend se ale nakonec příliš neuchytil.
Nejvíce je plyšáků
Pokud se dnes podíváte po svých klíčích, ale i po klíčích vašich známých, kamarádek i rodinných příslušníků, snadno zjistíte, jaký druh přívěsků slaví největší úspěch. Jednoznačně plyšové a plastové. „Kupodivu nejen ženy, ale i muži, často nosí na klíčích ozdoby v podobě plyšových zvířátek nebo figurek. Není to ani tak dáno tím, že by si je chodili pánové nebo dámy sami kupovat, ale většinou se jedná o dárek od někoho blízkého, anebo jde o reklamní předmět. Reklamních předmětů mají Češi na klíčích skoro polovinu," informuje o statistických údajích Karel Sobotník, specialista na statistiku a analytiku v sociální oblasti.
Podle slov psychologa Vojtěch Bendy lidé obtížněji vyhazují reklamní a dárkové předměty, které jsou vyrobené z plyše a působí na první pohled alespoň trochu roztomile. „Je to dáno výchovou a naší přirozeností. Každý si jako dítě hrál s plyšáky a bylo mu to jistým způsobem příjemné. To je důvod, proč si člověk spíše ponechá reklamní předmět v podobě malého plyšového zvířátka na klíče, než v podobě například ozdobné kovové věže," říká Benda.
Co je nevkusné?
Přívěsky na klíče rozhodně nepatří k něčemu, za co je třeba se stydět. Díky výrazným přívěskům na klíčích celý svazek snadněji zpozorujete a pokud je ozdoba dostatečně velká, je také menší pravděpodobnost, že klíče někam zapadnou nebo se ztratí. Jen je dobré hledět na to, abyste to s ozdobami na klíče nepřehnali. Pokud by jich ve svazku bylo více než samotných klíčů,dá se už mluvit o nevkusu. Stejně tak by bylo dobré, kdyby jednotlivé přívěsky k sobě vzájemně ladily, třeba barevně nebo materiálem, ze kterého jsou vyrobeny.