Hlavní obsah

Škůdci na talíři: Jaké potraviny kazí postavu i náladu?

Foto: WAYHOME studio, Shutterstock.com

O tom, že existují zdravé a nezdravé potraviny, není pochyb. Víte ale, že některé přísady v jídlech můžou negativně ovlivnit nejen vaši postavu, ale také náladu? Připravili jsme pro vás seznam surovin, kterým byste se měli vyhnout.

Článek

Existují potraviny, které blahodárně působí na lidský mozek a tělo. Stejně tak je ale na trhu celá škála potravin způsobující v těle zmatek, podráždění, únavu, úzkost nebo rozčilení. Víme, jaké to jsou!

1. Barviva a dochucovadla

Mezi potraviny, které dovedou změnit náladu, se řadí například synteticky vyráběná barviva. Nějaké to „éčko“ sice dnes najdete téměř ve všem, ale přesto čtěte etikety a vyhýbejte se jim co možná nejvíce. Nepřidají vám na zdraví ani na psychické pohodě. „Barviva jako E102, E110 nebo E120 mohou mít negativní vliv na naši náladu, vyvolávat alergické a astmatické reakce a přispívat k hyperaktivitě dětí,“ říká Mgr. Alena Vídeňská, fitness trenérka a odborná výživová poradkyně.

Pro obarvení po domácku vyrobených jídel můžete použít přírodní barviva, jako je šťáva z řepy, kurkuma, zelený ječmen nebo kakao.

Foto: stockcreations, Shutterstock.com

Potravinářská barviva (éčka) jsou chemikálie, které tělu ani hlavě neprospějí

2. Cukr, a to i umělý

Také cukr a některá sladidla dovedou narušit nervové funkce v těle. Jednoduché cukry způsobují rozkolísání hladin cukru v krvi a vyvolávají podráždění, neklid a bolesti hlavy. „Nadměrná konzumace cukru způsobuje mnohé zdravotní problémy, včetně obezity či cukrovky. Umělé sladidlo Aspartam může ale ovlivnit i hormonální rovnováhu a vyvolat například i bolesti svalů nebo břicha. Jednoduché cukry vyvolávají v těle kolísání cukru, což může vést ke špatné náladě, nervozitě, neklidu a potížím se soustředěním. Cukr se dnes nachází již skoro v každé potravině, proto je důležité číst etikety a těmto potravinám se vyhýbat, a sladit přírodními cukry, jako například banánem či datlemi,“ doporučuje Alena Vídeňská.

Foto: MamaMiaPL, Shutterstock.com

Nadbytek cukru nebo umělých sladidel můžou vyvolávat neklid a bolesti hlavy nebo žaludku

3. Mléčná čokoláda

Mléčná čokoláda obvykle obsahuje velké množství nekvalitního tuku a bílého cukru. A cukr škodí nejen postavě, ale i zdraví. Po prvotní euforii z velké dávky sladkého se po chvíli dostaví nepříjemné pocity. Kromě pocitu viny, že jste zbytečně mlsali, je to často podrážděnost a špatné soustředění. Jednoduché cukry totiž změní hladinu cukru v krvi, což rozhodí i psychický stav.

„Cukr zatěžuje střeva, ledviny i cévy a má negativní vliv na psychiku. Oproti tomu kvalitní hořká čokoláda – od 80 procent a výše – obsahuje hlavně kakaové boby, které jsou zdrojem vitaminů a minerálních látek a hořčíku,“ ohlašuje dobrou zprávu Věra Burešová, hlavní výživová poradkyně Naturhouse. Kvalitní  čokoláda, na rozdíl od mléčné, snižuje stres a vyvolává pocity štěstí a pohody.

Foto: avs, Shutterstock.com

Zapomeňte na levné přeslazené čokolády – zvednou vám náladu jen na krátko. Ty vysokoprocentní jsou naopak balzám na duši

4. Glutaman sodný

Bílá krystalická látka, která dokáže prodloužit životnost výrobku až o několik měsíců, logicky nemůže být nic zdravého. Přesto je toto dochucovadlo v potravinářském průmyslu nejvíce používané. Najdete ho především v jídle z fast foodů, mrazených jídlech, polotovarech a instantních jídlech, ale i v omáčkách a kořenících směsích. Podle odborníků dovede nadměrná konzumace glutamanu sodného způsobovat podrážděnost, poruchy spánku a dokonce i deprese. Vůbec nejhorší jsou soli označované E621–625.

Věděli jste o těchto kazičích nálady?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama