Hlavní obsah

Špenátové menu: Pusťte se do palačinek, slaného koláče nebo těstovin

Foto: Greta Blumajerová

Krásně zelená barva prozradí společného jmenovatele všech dnešních dobrot: špenát!

Toho, kdo vyrostl na Pepkovi námořníkovi, nijak nerozhodí ani fakt, že se, co se týče obsahu železa ve špenátu, vědci sekli o desetinnou čárku. S každým soustem je totiž i tak cítit příval zdraví a síly!

Článek

Obliba špenátu vzrostla v posledních dvou stoletích nejen kvůli komiksu o neporazitelném Pepku námořníkovi, ale i díky chybičce, která se vloudila do výzkumu obsahu železa, a přičetla tak špenátu 10x větší porci, než jakou skutečně obsahuje.

Ať je to jak chce, špenát nepopiratelně zdravý je, a, co nás těší ještě více, je i dobrý. Vykouzlete s ním krásně zelené palačinky, zázračné pesto plné zdravých ingrediencí (které připravíte dřív, než se vám uvaří voda na špagety) a slaný koláč bez mouky s vtipným korpusem z opečených brambor.

Špenátové palačinky

Na 4 porce potřebujete: 3 vejce, 2 hrnky mléka, 2 hrnky polohrubé mouky, ½ lžičky soli, 2 hrnky čerstvého špenátu, olej na smažení

K podávání: mozzarellu, rajčata, čerstvou bazalku, balzamiko

Foto: Greta Blumajerová

Špenátové palačinky jsou geniálně jednoduché a přitom tak efektní!

Postup: Z vajíček, mléka, mouky a soli ušlehejte řidší těsto a vmíchejte do něj najemno rozmixovaný špenát. Nechte alespoň 20 minut odstát (zabráníte tím trhání při smažení) a na olejem pomazané pánvi pečte z obou stran tenké palačinky.

Podávejte s plátky mozzarelly a rajčat s čerstvou bazalkou a pokapané balzámovým octem.

Tip: Příště palačinky naplňte nadrobeným balkánským sýrem s kousky naložených sušených rajčat nebo jen tak se šunkou a sýrem.

Špenátový koláč

Na formu o průměru 22 cm potřebujete: 3 velké brambory, olivový olej, 1 velkou cibuli, 4 stroužky česneku, 600 g mrazeného listového špenátu, muškátový oříšek, sůl, pepř, 150 g balkánského sýra, 3 vejce, čerstvou bazalku

Foto: Greta Blumajerová

Vtipný korpus z opečených brambor si mohou dopřát i lidé s alergií na lepek

Postup: Brambory oloupejte a nakrájejte na asi 4 mm vysoké plátky. Z obou stran je dozlatova opečte v rozpáleném oleji a nechte osušit na papírové utěrce. Ve stejné pánvi pak na trošce oleje nechte zesklovatět najemno nakrájenou cibuli, přihoďte nasekaný česnek, nechte rozvonět a přidejte špenát. Když špenát rozmrzne, směs osolte, opepřete a ochuťte špetkou muškátového oříšku a nasekanou bazalkou. Vmíchejte vajíčka a nadrobený sýr.

Dno i stěny dortové formy s odnímatelným okrajem vyložte plátky brambor tak, aby se trochu překrývaly, naplňte špenátem a pečte asi 40 minut při 200 °C, až povrch zpevní.

Tip: Další slaný koláč s nápadem je třeba tento spirálový s mozaikou z kořenové zeleniny.

Těstoviny se špenátovým pestem

Na 4 porce potřebujete:250 g čerstvého špenátu, 1 zralé avokádo, 4 stroužky česneku, šťávu z 1 citronu, sůl, pepř, 4 lžíce slunečnicového semínka, 4 lžíce olivového oleje, hrst čerstvé bazalky

K podávání:300 g těstovin, sýr na posypání (lze vynechat)

Foto: Greta Blumajerová

Zelenkavé pesto je plné zdravých ingrediencí a díky avokádu, olivovému oleji a semínkům má krásně krémovou konzistenci i bez přidání sýra či smetany

Postup: Těstoviny uvařte v hodně osolené vodě podle návodu a mezitím, co se vaří, si připravte pesto: špenát, kousky avokáda, prolisovaný česnek, citronovou šťávu, slunečnicová semínka, olej a bazalku rozmixujte dohladka a ochuťte solí a pepřem. Scezené těstoviny vraťte do hrnce, smíchejte s pestem a servírujte s nastrouhaným sýrem.

Ve kterém z dnešních jídel byste si dali špenát nejradši?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama