Hlavní obsah

Umělé sluníčko: Pomáhá od únavy a nespavosti!

Foto: ISIFA

Depresemi trpí mnoho lidí kvůli nedostatku denního světla

8. 2. 2013

Půl hodiny jasného bílého světla denně, a může být po depresi, po únavě i po potížích se soustředěním. Ale pozor: má-li fungovat, tuhle léčbu si neordinujte sami. Vždy se nejdřív poraďte s lékařem!

Článek

Lampy, simulující denní světlo, jsou běžně k dispozici v cenách od 5000 korun. Ke koupi a používání takového zařízení nepotřebujete žádný předpis ani odborné proškolení. A co je nejlepší – tenhle způsob léčení nebolí, nemůžete si s ním nijak zvlášť ublížit a až překvapivě funguje. Tak proč se obtěžovat návštěvou psychiatra?

Lampa v obýváku

„Domácí aplikace fototerapie – léčby bílým světlem – vám může pomoci, pokud ale dodržíte určité postupy,“ vysvětluje MUDr. Pavel Doubek, vedoucí Laboratoře chronobiologické léčby na Psychiatrické klinice VFN v Praze. „Především – musí to být skutečně lampa, která je schopná poskytnout plnospektrální světlo o hodnotě kolem 10 000 luxů. Dříve vyráběné lampy měly jen kolem 5000; i ty je možné použít, osvit ale musí být delší.“

Jaký jste chronotyp?

Asi vůbec nejdůležitější je určit, jaký jste chronobiologický typ – jinými slovy, jaká doba je pro vás k osvícení nejlepší. Psychiatr to zjišťuje pomocí speciálního dotazníku. Aby léčba skutečně fungovala, musí se někdo posadit pod lampu v pět ráno a jiný až v osm – nedodržení znamená, že plýtváte časem i penězi. A informace, že jste „sova“ nebo „skřivan“, rozhodně nestačí.

Foto: THINKSTOCK

Psychiatrie využívá denní světelné spektrum k léčbě již delší dobu

Jak to probíhá?

Ať už máte přístroj doma nebo docházíte do ordinace, kúra by měla trvat alespoň dva týdny (30 minut denně). Během svícení můžete dělat cokoli, třeba si číst nebo snídat. Do lampy se nedíváte, musíte ale sedět dostatečně blízko, přímo v toku světla. Světlo je opravdu o hodně jasnější, než jste zvyklí, a zprvu vám asi nebude moc příjemné. Možná budete mít zarudlé spojivky nebo vás bude pobolívat hlava, to ale není důvod k přerušení léčby. Příznivé účinky byste měli pocítit nejpozději do týdne.

Možná máte depresi i vy!

„Léčba pomáhá jak pacientům se sezonní afektivní poruchou, tak u běžné deprese, která není vázána na délku slunečního svitu,“ říká doktor Doubek. A co když jste „jen“ otrávení a unavení? Možná je to trochu jinak. „Spousta lidí říká, že sice depresi nemají a u psychiatra nikdy nebyli, ale že jim fototerapie pomáhá s poruchami spánku nebo koncentrace. Jenže právě to jsou typické projevy mírné formy depresivní poruchy!“

A nejde jen o svícení. Narušené biorytmy ovlivňují v organismu spoustu věcí. Pokud tedy lékař při vyšetření zjistí, že životní styl pacienta má k ideálu daleko a vysvětlí mu, kdy si má jít – vzhledem ke svému chronotypu – lehnout a kdy vstávat, dostatečný spánek ve správnou dobu pak spoustu věcí vyřeší.

Foto: THINKSTOCK

Světlo je pro duševní pohodu nezbytné

Kde a za kolik?

Na lékařský předpis je v současné době možné fototerapii absolvovat jen v rámci hospitalizace na psychiatrických odděleních. To se ale brzy změní – v novém sazebníku lékařských úkonů, který letos vstoupí v platnost, bude chronobiologická léčba uvedena, takže bude k dispozici i lékařům z psychiatrických ambulancí. Někteří z nich samozřejmě poskytují fototerapii už teď, a to za částky, které nejsou nijak závratné (50–150 korun za třicetiminutové sezení).

Možná je světelná terapie dobrý způsob, jak si zkrátit čekání na pořádné horké léto, nemyslíte? Nebo máte jiné metody? Napište nám o tom! Inspiraci můžete najít i v článku Jarní únava aneb Kdy už vám „hrabe“.

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek