Hlavní obsah

Zázrak pro hebké vlasy i zdravou pleť: Obyčejné mléko!

Foto: Vitalii Krokhmaliuk, Shutterstock.com

Mléko je mimořádně kvalitním zdrojem vitaminů i minerálů

Nejen kvůli pevným kostem a zdravým zubům by vám v jídelníčku nemělo chybět mléko. Jeho blahodárný vliv ocení i vlasy či pokožka. Řekneme vám, jak ho využít...

Článek

O přínosech mléka se vedou dlouhé spory. Kritici prohlašují, že zahleňuje nebo je určené jen dětem, příznivci upozorňují na jeho přirozený obsah vápníku, vitaminu D a fosforu.

„Mléko je jedním z nejbohatších zdrojů kvalitních bílkovin, je také hlavním zdrojem vápníku pro zdraví vašich kostí a prevenci osteoporózy. Obsahuje všechny základní vitaminy, včetně tolik potřebného vitaminu D,“ popisuje garant projektu Bílé plus prof. RNDr. Jan Krejsek, CSc. z Ústavu klinické imunologie a alergologie FN Hradec Králové.

Vitaminový koktejl

Mléko a mléčné výrobky poskytují komplex důležitých látek, jako jsou plnohodnotné bílkoviny, lehce stravitelný mléčný tuk a cenný mléčný cukr, vápník, hořčík, sodík, draslík, fosfor, chlor, železo, měď, zinek, selen, jód, vitaminy rozpustné v tucích (A, D, E, K) a vitaminy B skupiny. Mléko je navíc komplexní potravinou zcela přírodního původu.

„Bílkoviny mléka a bioaktivní peptidy, které vznikají jejich trávením, mají významné účinky na lidské zdraví. Jedná se o účinky antimikrobiální, protivirové, imunomodulační, významné účinky jsou na snížení krevního tlaku, který stojí v pozadí nemocí srdce a cév,“ připomíná dále PhDr. Karolína Hlavatá, Ph.D. z Endokrinologického ústavu v Praze. Mléko je tak důležitou součástí jídelníčku i s ohledem na posilování imunity, což oceníte i v nadcházejících podzimních dnech.

Foto: Alena Ozerova, Shutterstock.com

Jen malé procento lidí přestane s přibývajícím věkem trávit laktózu. Takže je velmi pravděpodobné, že pro vás bude pití mléka i konzumace mléčných výrobků spíše zdravotním přínosem

Elixír krásy

Sklenici mléka si dejte nejen kvůli zdraví, ale i když chcete udělat něco pro svou krásu. I na vašem vzhledu se zejména nedostatek „déčka“ projeví. Vypadávání vlasů, paradontóza, ekzém, lupénka… To jsou faktory, které lze regulovat dostatkem vitaminu D v jídelníčku. A nejen v něm.

Nemusíme ho totiž jen popíjet. Mléko do koupele byl oblíbený zkrášlující trik již královny Kleopatry, stejně dobře funguje i podmáslí. Po koupeli bude vaše pleť hladká a hydratovaná. Studené mléčné obklady nebo obklad z jogurtu jsou zas prověřeným pomocníkem na popálenou kůži. Mlékem lze pleť i čistit – hydratuje a sjednocuje její tón. Chladivý zábal z tvarohu a podmáslí zase uleví těžkým a nateklým nohám, a funguje tak jako prevence křečových žil.

Chybí-li vašim vlasům lesk, hebkost a hydratace, zkuste domácí masku z mléka, tvarohu, jogurtu nebo zakysané smetany. Přimíchat k nim můžete další potraviny prospěšné pro vlasy. Například med má antibakteriální účinek, vejce vyživují, olivový nebo kokosový olej uzavírá ve vlasu vlhkost a zjemňuje, citron je dobrý pro zpevnění a lesk.

Foto: Piotr Marcinski, Shutterstock.com

Koupel s přídavkem mléka dokonale zvláčňuje pokožku

Místo mléka jogurt

Pokud vám mléko nechutná nebo ho špatně trávíte, zkuste kysané mléčné výrobky.

„Bílý jogurt je zdrojem řady tělu prospěšných živin. Díky působení jogurtové kultury obsahuje ve srovnání s mlékem nižší podíl laktózy – cukru obsaženého v mléce, čímž se stává snáze stravitelným i ve vyšším věku,“ uvádí Ing. Roman Merkl, Ph.D. ze společnosti Hollandia Karlovy Vary, a doplňuje: „Některé jogurty jsou navíc obohaceny o speciální probiotické bakterie Bifidobacterium a Lactobaccilus acidophilus. Konzumování těchto výrobků příznivě ovlivňuje složení střevní mikroflóry.“

Je třeba ovšem závěrem zdůraznit, že vitamin D se nachází především v tukové složce. Je tedy přítomen v plnotučném mléce, másle a tučných mléčných výrobcích, light výrobky vám ho do těla moc nedodají.

Jak často pijete mléko? A dopřáváte si ho i jinak, třeba v koupeli nebo jako pleťovou masku?

ynezorPumanzeSaNyknalC