Hlavní obsah

Změnit životní styl je dřina. Jak to zvládnout a nezbláznit se?

Foto: Profimedia

I velmi zaměstnaní lidé mohou žít zdravě. Poradíme vám, jak na to

Zdravý životní styl aneb Moc dobře víte, že byste se měli víc hýbat, jíst vhodnou stravu a méně se stresovat. Proč to ale v praxi nezvládáte? Odpovíme vám a přidáme i pár rad, jak to změnit!

Článek

Naprostá výhra je mít zažité zdravé návyky už z dětství a v dospělosti na ně jen navazovat. Hlavní problém těch, kteří nezvládají ozdravit svou životosprávu, jsou totiž právě naučené stereotypy, které převzali ze své rodiny.

Neznamená to, že odteď nesmíte svým dětem dopřát jedinou sladkost a krmit je jen zeleninovou quinoou. Jde spíš o získání zdravého vztahu k jídlu, stejně jako k aktivnímu pohybu.

Životospráva v Česku je bída

Většina lidí ale zdravé návyky zažité nemá, spíš naopak. Průzkum na toto téma udělala v roce 2014 iniciativa Vím, co jím a piju. Když měli dotazovaní ohodnotit svůj jídelníček, jen necelých 12 procent ho označilo jako zdravý. Více než třetina Čechů ho pak považuje za spíše nebo zcela nezdravý.

A nic moc je to i se zmiňovaným pohybem. Více než polovina Čechů se pohybu věnuje hodně málo (půlhodina jednou týdně) nebo zcela výjimečně. Pravidelně, tedy aspoň půl hodiny třikrát týdně se pohybu věnuje třetina Čechů.

Foto: Profimedia

Na jaře nemusí být přechod k zeleninovým jídlům tak obtížný...

Proč je tak těžké to změnit?

V první řadě jsou problémem vnější překážky. To jsou ty, které si většina lidí uvědomuje. Patří sem nedostatek času, stresové situace, nečekané události, nedostatek podpory od blízkých, taky dovolená či svátky, kdy máte větší tendence hřešit.

Mnohem závažnější jsou ale vnitřní překážky, kam spadají naučené vzorce chování (například ke kávě si dám vždy cigaretu či k televizi patří pamlsky) nebo nezdravé emoční vzorce, kdy si z jídla děláte odměnu či antidepresivum.

Co udělat pro změnu?

1. Definitivně si řekněte: Jdu do toho!

Slyšíte to neustále a vězte, že to nikdy nebude jinak. Základem je první rozhodnutí, které ale musíte myslet stoprocentně vážně. „Je to energie, která uvádí celý proces do pohybu. Aktivizuje chování člověka a dává mu směr. Nejdříve najděte své osobní důvody, proč změnu uskutečnit. Trvalá změna je možná pouze tehdy, jestliže to děláte pro sebe,“ uvádí psycholožka a nutriční poradkyně Mgr. Zuzana Douchová, odborná garantka iniciativy Vím, co jím a piju.

Foto: Profimedia

Čas na jídlo a pití byste si měli udělat i vy. Vždyť jde ve výsledku o velmi krátké chvilky

2. Najděte ve změně radost

Váš celkový přístup ke změně je důležitý, protože během celého procesu se musíte podporovat. Hledejte proto co nejvíce pozitivních prvků. Často lidé, co úspěšně změnili svoji životosprávu, si našli zálibu v objevování nových zajímavých chutí prostřednictvím zdravých potravin, které nikdy nejedli. Stejně tak se už nespočet dalších zamiloval do jógy, běhání či pořádné dřiny ve fitku.

3. Plánování je ze základ

„Naučte se plánovat svůj režim. Promyslete si program, a to včetně jídla na nadcházející dny. Stejně tak si vytvořte prostor na pohyb, jídlo i odpočinek. Stanovte si reálné cíle a postupné kroky ke změně,“ radí MUDr. Hana Mojžíšová, specialistka na výživu a zdravý životní styl.

4. Chvalte se a šetřete kritikou

Nezapomeňte se chválit. Pokud si vyčtete každý prohřešek, ale když se vám daří, berete to jako samozřejmost, nepostupujete správně. „Většina lidí má tendenci se více kritizovat než chválit. Jejich sebevědomí to vůbec neprospívá. Právě sebevědomí přitom hraje v celém procesu změny klíčovou roli,“ vysvětluje psycholožka Zuzana Douchová. Naučte se proto chválit za drobné úspěchy a nedělejte si život složitější, než ve skutečnosti je.

Chcete změnit svůj životní styl?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama