Hlavní obsah

5 důvodů, proč byste měli rybí tuk jíst každý den

Foto: Profimedia

Rybí tuk si nemusíte dávat po lžících. Bohatě vám bude stačit ten v kapslích, který seženete v každé lékárně. Jak ho vybrat správně?

Když se řekne rybí tuk, tak si asi představíte naléhající babičky a znechucené dětské tváře. Nicméně rybí tuk je skutečně hodně zdravý. Chrání vás před infarktem, rakovinou, ale i urychluje hubnutí.

Článek

Rybí tuk obsahuje spoustu cenných látek, vyzdvihován je však v podstatě výhradně díky jediné skupině, a to omega-3 nenasyceným mastným kyselinám. Z nich má pro tělo největší význam kyselina eikosapenteová značená jako EPA a kyselina dokosahesanová – DHA.

„Jedná se o polynenasycené mastné kyseliny, které patří mezi esenciální kyseliny, což znamená, že je musíte přijímat stravou, tělo si je neumí samo vytvořit,“ vysvětluje Kristýna Báčová, nutriční specialistka ze Světa zdraví 4Life.

Rybí tuk je nejenže jedním z mála zdrojů těchto velmi cenných látek, ale hlavně patří ke zdrojům nejbohatším. Právě proto tenhle oblíbený babičkovský lektvar tak skvěle působí na vaše tělo. Jak konkrétně?

1. Krásné nehty, vlasy a kůže

„Omega-3 mastné kyseliny významně ovlivňují vzhled vaší kůže, její pružnost a hebkost nebo to, jestli se vám tvoří vyrážky. Jejich dostatek v těle také podporuje zdravý růst nehtů a vlasů,“ uvádí Ing. Martin Škába, výživový poradce působící také na klinice Mediestetik.

Foto: Profimedia

Rybí tuk přispívá nejen ke kráse vaší pokožky, ale také podporuje růst vlasů a nehtů

2. Zdravé srdce a cévy

Velmi důležitou roli hraje rybí tuk také při snižování hladiny krevního tuku, krevního tlaku, ale pozitivně působí na celý kardiovaskulární systém. Jeho pravidelný příjem snižuje riziko vzniku srdečních chorob. „Strava bohatá na omega-3 snižuje riziko primárního infarktu o 70 % a riziko druhého infarktu o 30 %,“ říká Martin Škába.

3. Efektivnější spalování tuků

„Omega-3 pomáhají s redukcí nadváhy a nadbytečného podkožního tuku. U osob, které je pravidelně doplňovaly, bylo spalování tuků o 20 procent účinnější. Díky nim také tělo dokáže při nějaké aktivitě lépe využít energii z tuků,“ uvádí trenérka Markéta Brožová z fitness pro ženy Contours.

4. Regenerace po sportu

„Rybí tuk hojně využívají sportovci, a to hlavně kvůli prohloubení regenerace. Tyto zdravé tuky zároveň také bojují s velkým namožením svalstva po intenzivním tréninku,“ říká dále trenérka Markéta Brožová s tím, že pokud chodíte pravidelně cvičit, omega-3, které zlepšují sportovní výkon, by měly být vaším nejlepším parťákem.

Foto: Profimedia

Rybí tuk je také skvělým pomocníkem pro sportovce. Nejenže zlepšuje sportovní výkon, ale také podporuje regeneraci svalů po cvičení

5. Podpora mozku a nervové soustavy

V neposlední řadě má pravidelná konzumace rybího tuk výborný vliv na udržení správných funkcí nervové soustavy a mozku. „Dostatečný příjem těchto látek je proto důležitý zejména pro těhotné ženy, protože se podílí na správném vývoji plodu. Stejně tak je zásadní pro malé děti, u kterých podporuje správnou mozkovou činnosti,“ vysvětluje dále poradce Martin Škába.

Rybí tuk si dejte v kapslích

Pokud se teď děsíte, že byste se každé ráno měli dávit lžící mírně páchnoucího rybího tuku, zachovejte klid. Rybí tuk teď zažívá velký boom také právě proto, že se dá v klidu užívat prostřednictvím kapslí, které seženete v každé lékárně, ale dnes už i drogerii.

„Kupujte ale jen ty značky, které mají nejméně 300 mg EPA a 200 mg DHA v jedné kapsli,“ říká Martin Škába. Tuhle informaci obvykle najdete celkem výrazně uvedenou na obalu.

Nutila vám někdy vaše babička rybí tuk?

ynezorPumanzeSaNyknalC