Hlavní obsah

Bílkoviny: Pomůžou vám zhubnout!

Foto: Thinkstock

Zařaďte do svého jídelníčku potraviny s vyšším obsahem bílkovin

Také si kladete otázku, jak o Vánocích méně přibrat? Máme pro vás řešení. Stačí přidat do vašeho stravovacího plánu správné množství bílkovin. Kolik je ideální denní dávka a odkud je brát? Na to jsme se zeptali nutriční terapeutky. Začněte již dnes, uvidíte, že se do Nového roku přehoupnete o pár kilo lehčí.

Článek

Bílkoviny podporují hubnutí. Proč? „Ze všech živin mají totiž právě bílkoviny největší sytící schopnost, což je pro hubnutí důležité. Tělo by nemělo mít pocit, že je ve stresu nebo že hladoví,“ vysvětluje nutriční terapeutka Kristýna Galová z brněnského Institutu redukce a prevence nadváhy Kompliment.Vysvětleno laicky: tělo nezačne ukládat tuky na horší časy. Další výhodou bílkovin je to, že na jejich trávení spotřebovává organismus více energie než na trávení tuků a sacharidů. A to přece chceme, nebo ne?

Které bílkoviny jsou nejlepší?

Rostlinné i živočišné! Panuje mýtus, že ty rostlinné jsou lepší. Ale není to tak. „Mnohé klientky mají obavu zvýšit příjem živočišných bílkovin. Pokládají je totiž za ,nezdravé' a obvykle také za ,nedietní', protože vedle bílkovin jsou zdrojem určitého množství živočišných tuků," upozorňuje Kristýna Galová. Podle ní je dobré jíst oboje, aby tělo fungovalo tak, jak má.

Rostlinné bílkoviny – najdete je v obilovinách, luštěninách, ovoci i zelenině. Ovoce jich obsahuje velmi málo (v průměru 0,5 g/100 g), zato některé druhy zeleniny jsou na tom lépe. Do této skupiny patří čerstvý hrášek (ve 100 gramech najdete 6,6 gramů), bílé zelí (ve 100 gramech je 4,3 gramů) nebo brokolice (ve 100 gramech je obsaženo 3,3 gramů bílkovin). Z luštěnin stojí za zmínku určitě čočka, hrách, fazole a sója.

Živočišné bílkoviny – jsou pro tělo mnohem významnější. „Nejkvalitnější bílkovinou je vaječný bílek. Má nejvyšší výživovou hodnotu bílkovin. Doporučuji i bílkoviny mléka a masa," říká nutriční terapeutka.

Přibíráte? Co je špatně?

Bílkoviny je důležité přijímat pravidelně! „Plní v těle spoustu důležitých funkcí jako stavební, ochrannou či transportní. Tělo je využívá jako zdroj energie, přičemž jeden gram bílkovin poskytuje tělu 17 kJ,“ vysvětluje nutriční terapeutka Kristýna Galová.

Když nebudete dodržovat předepsané množství bílkovin, můžete si zadělat na nemalé problémy, a to jak při nedostatečném množství, tak při přehnaném množství. „Při redukci hmotnosti je vhodné zvýšit příjem bílkovin na 1 gram na kilogram vaší hmotnosti, maximálně však 1,2 gramu na kilogram. Některé naše klientky si stěžují, že přibírají, namísto aby hubly. Je to tím, že přijímají příliš mnoho bílkovin. Vyšší příjem se doporučuje jen u výkonnostních a vrcholových sportovců,“ varuje odbornice.

Co způsobí nadbytek bílkovin:Pokud přijímáte vyšší množství bílkovin, než vaše tělo zvládne zpracovat, může to znamenat velkou zátěž pro játra a ledviny. Jejich poruchy pak následně urychlují odvápnění kostí a poruchy zažívání. Může také dojít k množení hnilobných mikroorganismů ve střevě.

Co způsobí nedostatek bílkovin: Při dlouhotrvajícím nedostatku bílkovin dochází ke zpomalení růstu duševního a tělesného vývoje (zejména u dětí), snížení obranyschopnosti organismu, špatně se hojí rány, snižuje se detoxikační (čisticí) schopnost jater a dochází k poruchám nervového systému.

Mnohokrát již bylo řečeno, že při hubnutí má z osmdesáti procent podíl na úspěchu jídelníček. Významnou roli v něm hrají právě bílkoviny, které patří k základním živinám, bez kterých se lidské tělo neobejde. Jejich potřebu většinou bohatě uspokojí pestrá a zdravá strava. S tou vám, pokud si nejste jisté, poradí odborníci s letitou praxí. Odbornou radu můžete získat i v naší bezplatné poradně.

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama