Hlavní obsah

Čas nezastavíme, stárnutí ano! 1

Foto: samphoto.cz/jiunlimited

Nenechte mozek ani na chvíli odpočívat

1. díl - Žijeme v době pokroku a oproti středověkému „stáří" třiceti let, my se teprve po čtyřicítce dostáváme do plné síly. Před námi je dlouhověkost, ale vtip je v tom, abychom se vysokého věku dožily co nejvíce svěží. Co pro to udělat? Nehledejme elixír, ale vyzkoušené postupy, které omlazují organismus.

Článek

Staro a středověk měl své návody na nesmrtelnost. Tehdy věřili, že základem trvalého mládí byl sex. Brali to vážně, takže třeba Vikingové se doslova obkládali mladými dívkami, což v podstatě fungovalo vždycky. Možná na tom něco je... Souhlasit ale nemůžeme s doporučením felčarů, kteří viděli jako řešení nesmrtelnosti konzumaci „cinobru", což je sloučenina rtuti, která je, jak dnes víme, jedovatá. Pokud alchymisté na dvoře Rudolfa II. pojídali pro své omlazení kousky zlata, alespoň si tím snad nepřitížili. A asi nejstarší metoda - objímání stromů, rozhodně nemůže nic zkazit, určitě člověka podpoří psychicky.

Přesto se podívejme na modernější metody, které vypadají přeci jen vědečtěji.

Mozek si můžeme uchovávat svěží

Je-li dlouhodobě, pravidelně a dostatečně trénován, nemusí se na mozku stárnutí téměř projevit! Mozkový trénink je učení se novým věcem - v dnešní době třeba práci na počítači, cizímu jazyku, novému oboru, hraní her (šachy, scrabble, pexeso...), cestování, četba, zájezdy, sledování filmů. Jen nezůstat ležet v depresích, nečinnosti, osamělosti a rezignovanosti.

Mládí prochází žaludkem

Nadváha nepomáhá ani zdraví ani dlouhověkosti, to je dnes už jasné. Méně známý je fakt, že i na laboratorních zvířatech bylo při pokusech prokázáno, že pokud dostávala jen 60 % své běžné potravy, dožívala se mnohem vyššího věku. Takže méně jíst je ověřený tip.

Veškeré poučky o zdravé výživě mají svou platnost, ale: Člověk byl a je všežravec a extrémy nikdy ničemu nepomohou, takže jezte ode všeho trochu.

Foto: samphoto.cz/jiunlimited

Základem omlazení je zdravá strava

Neházejte kamenem!

Ve svém jídelníčku se můžeme držet známých zásad - denně si dopřejeme mléčný výrobek, celozrnné pečivo, kousek ryby, rostlinný olej a kvantum ovoce a zeleniny. Nezapomeneme ani na zdroje minerálů, vlákniny a probiotik (spřátelených bakterií). Přesto se nezlobme na někoho, komu chutná třeba červené maso - jeho tělo si o to zkrátka řeklo.

Všeho s mírou

Že nám prospěje abstinence, o tom není diskuze, ale pokud jsme v mládí trošku hýřily, není potřeba stát se přes noc mnichem. Pivo a víno v mírném množství prospívají a naopak náhlá naprostá abstinence způsobí organismu šok. Podle vědeckého žebříčku dlouhověkosti to vypadá tak, že nejdelšího věku v největší svěžesti se dožívají střídmí konzumenti alkoholu a teprve druhé místo obsadili naprostí abstinenti. Pokud se pití týče, samozřejmě nezapomeneme na dostatek kvalitní vody.

O tom, jak správně vyvážit styl života, pohyb a sportovní aktivity, aby nás udržované tělo v pohodě přivedlo až k momentu, kdy povedeme vnouče do školy, si povíme v příštím díle, již zítra.

ynezorPumanzeSaNyknalC