Hlavní obsah

Chcete mít hezčí a pružnější tělo? Cvičte jógu!

Foto: Nina Buday, shutterstock.com

Mnohem flexibilnější tělo není jediným benefitem pravidelného jógování

Ti, co se do jógy vyloženě zamilovali, s oblibou říkají, že to pro ně není pouhé cvičení. Berou ji jako životní styl. Jak často ji ale musíte praktikovat, abyste byli díky ní zdravější a štíhlejší?

Článek

Jóga má asi tak kilometrovou řadu zdravotních benefitů. O tom jistě nikdo nepochybuje. Otázkou však zůstává, jak často musíte cvičit, abyste všechny tyto klady na těle i duchu pocítili?

Aspoň 20 minut denně

„Aby se plody dostavily, je třeba jistá pravidelnost. Když budete cvičit jednou týdně a mezitím nic, tak ani po pěti letech se daleko nedostanete. Svaly vás budou po cvičení bolet patrně stejně, jako když jste byli na józe poprvé. Zřejmě to vzdáte již po pár lekcích,“ říká Láďa Kleger, lektor dynamické jógy ve vlastním studiu Mangala Yoga.

Podle něj ale vůbec není nutné chodit každý den na studiové lekce. Co se v nich naučíte, je dobré si vzít jako inspiraci, cvičit doma a nemusí to být ani hodina.

„Stačí se pravidelně, každé ráno na dvacet minut, postavit na podložku a začít. Buď se rozhýbat a dobít energii pozdravem slunci, nebo se aktivovat krátkými sestavami ásan,“ souhlasí instruktor jógy z Energy Studia Václav Krejčík.

Foto: VGstockstudio, shutterstock.com

Krátkou jógovou sestavu a meditaci stihnete během pouhých dvaceti minut

Pokud dodržíte nezbytnou pravidelnost, což je ideálně denní cvičení, minimálně však čtyřikrát do týdne, pozitivní účinky pocítíte velmi brzy. A že jich je!

1. Pohyby budou tak nějak snadnější

Přijde vám někdy namáhavé ohnout se při zavazování tkaničky nebo vystoupit na vyšší stupínek? Vězte, že už po pár týdnech „na józe“ vám to takové obtíže dělat nebude.

„Naučíte se pracovat s tělem jiným způsobem. Pohyby a pozice, které byly ještě před časem obtížné a nepohodlné, půjdou jakoby samy, s vynaložením jen malého fyzického úsilí. Není to jen tím, že se svaly stávají poddajnějšími. Také pochopíte, jak se správně opřít o zem, abyste měli stále pevnou základnu, jak použít těžiště a vůbec střed těla,“ popisuje lektor jógy Láďa Kleger.

2. Naučíte se správně dýchat

Jóga je z velké části založená na propojení fyzického pohybu a správného dechu. Na běžných lekcích vás obvykle lektor vede, abyste právě tento dech během cvičení praktikovali. Díky tomu se naučíte, jak dýchat správně. Respektive tak, aby váš dech byl zdrojem uvolnění a otevírání celého těla.

Foto: fizkes, shutterstock.com

Každá pozice neboli ásana určitým způsobem stimuluje nejen pohybový aparát, ale i vnitřní orgány

3. Dostanete pravidelnou dávku energie

Když se po práci cítíte unavení, tak si doma lehnete? Ano, takhle to dělá spousta lidí, snad i většina. Jogín ovšem ne. Raději si zacvičí, neboť ví, že mu to pomůže mnohem víc.

„Lidé mají po lekcích jógy zpravidla příjemný pocit, jako by celé tělo najednou ožilo. Pocitově jimi protéká víc energie, postoj se napřímí, dech i celkové tělesné napětí se uvolní. V tomto ohledu lze zážitek z lekce jógy připodobnit situaci, kdy si po náročném horkém dni dáte osvěžující sprchu,“ uvádí Láďa Kleger.

4. Zformujete si postavu

Ač se to na první pohled nezdá, jóga není jenom o protahování, ale i formování. „Cvičením jógy posilujete různé svaly a svalové skupiny. Avšak nedochází k přetěžování pouze některých částí, jak to bývá při ostatních sportech, nýbrž pracuje s celým tělem, a to různými způsoby,“ zdůrazňuje Láďa Kleger.

5. Posílíte si imunitu

Víceméně každá jógová pozice vytváří určité působení nejen po stránce posturální, ale i ve vztahu k vnitřním orgánům. Ve výsledku jedinec pravidelně praktikující jógu téměř nebývá nemocný a je i značně imunní vůči různým sezonním onemocněním.

Máte s jógou zkušenosti?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama