Hlavní obsah

Co s čím jíst: Jaké kombinace na talíři jsou pro vaše zdraví (ne)vhodné?

Foto: VGstockstudio, Shutterstock.com

Trávení je složitý proces, který vyžaduje dost energie. S některými kombinacemi jídel si váš organismus poradí snáz než s jinými. Věděli jste, že „nevhodné“ složení jídla může způsobovat nadýmání, průjmy i zácpy? Víme, co jíst, abyste se cítili po jídle lépe – a čemu se raději vyhnout.

Článek

Asi každý zná pocit únavy po těžkém jídle. Důvodem je náročnější práce pro trávicí systém. Zpracovat těžká masa nebo tučné přílohy je pro organismus fuška. To ale není jediný důvod. Některé potraviny na sebe totiž reagují podobně jako třeba určité léky: fungují protichůdně. A právě to může váš organismus zbytečně zatěžovat nebo způsobovat nepříjemnosti v podobě zažívacích problémů.

V běžném vyváženém jídelníčku by měly být zastoupeny zdravé tuky, bílkoviny a zdravé sacharidy. Pokud ale trpíte zažívacími problémy, nebo se po některém, byť zdravém jídle, cítíte těžce, zkuste nakombinovat jídlo podle těchto pravidel: usnadníte svému tělu trávení a budete mít více energie.

Tradiční kombinace jsou nejhorší

Pokud trpíte častými zažívacími potížemi nebo máte problém s pálením žáhy, měli byste si na kombinování jídel dávat větší pozor. Bohužel nejnevhodnější jsou podle odborníků právě ty kombinace jídel, které jsou ve společnosti nejrozšířenější. Většina populace si přivykla, že „normální“ je jíst maso a k tomu nějakou přílohu jako brambory, těstoviny nebo rýži. Z hlediska trávení jsou ale paradoxně právě tyto kombinace vůbec nejhorší.

Foto: Igor Dutina, Shutterstock.com

Klasické složení jídel může někomu způsobovat nepříjemné zdravotní problémy jako nadýmání, říhání nebo pocity na zvracení

Přílohy nahraďte zeleninou

Pokud jsou bílkoviny kombinovány se sacharidy, začnou v organismu hnít a rozkládat se na tzv. ptomainy a leukomainy, které tělo nevyužije a ony tak působí jako jedy. „Každá makrosložka potravy se tráví jinak a v jiné části trávícího ústrojí, a pokud dojde ke společné konzumaci, nemůže tělo obě složky potravy správně strávit. Pro lepší trávení je tedy dobré oddělovat nejen bílkoviny od sacharidů, ale i sladké od slaného, abyste se vyhnuli kvašení a hnilobným procesům v těle,“ říká Mgr. Alena Vídeňská, osobní fitness trenérka a odborná výživová poradkyně.

A čím nahradit klasické přílohy? K masu je dobře stravitelná takzvaná neškrobová zelenina, do které patří například artyčoky, chřest, řepa, brokolice, mrkev, květák, okurky, lilek, pórek, žampiony, cibule, paprika, salát, špenát nebo cuketa. Také avokádo nebo nesladké ovoce jako citrony či limetky můžete bez obav zařadit k jakémukoli masu, do salátů, jako dochucovadlo a podobně.

Nebezpečný cukr

Cukr vašemu zdraví nijak neprospívá. To je fakt. Ať už se bavíme o pleti, nadváze, nejrůznějších civilizačních chorobách nebo „jen“ oslabené imunitě. Odborníci se shodují, že nadbytek cukru žádné výhody (snad kromě rychlé energie) nepřináší. Fruktóza, stejně jako sacharóza, má totiž tendenci blokovat sekreci žaludečních šťáv a tudíž „brzdí“ trávení. Z toho vyplývá jasné ponaučení, a to, potraviny s cukrem vynechejte co nejčastěji to půjde.

Na co si dát pozor

Pokud chcete svému tělu při trávení pomoct, neměli byste kombinovat ani škrob (neboli polysacharid) s živočišnými bílkovinami nebo kyselým ovocem. Při trávení bílkovin totiž v žaludku vznikají kyseliny, které v kombinaci s glukózou (krevním cukrem), která je ve škrobu obsažená, vytvářejí překyselené prostředí, což vede k plynatosti, bolestem břicha i pálení žáhy. Pokud dostanete chuť na obilniny (včetně chleba a těstovin) nebo třeba na brambory, dejte si k nim zeleninu. Vyzkoušejte rybu s dušenou zeleninou nebo se salátem namísto brambor či rýže.

Foto: Ekaterina Markelova, Shutterstock.com

Zdravé tuky, jako jsou ryby nebo ořechy, do jídelníčku patří. Ideální kombinace je se zeleninou

„Kombinace těžkého masa s přílohou typu brambory, těstoviny a další na škrob bohaté přílohy, jsou velmi těžké pro zažívání. Co se týče kombinace mléčných výrobků a ovoce, volila bych raději rostlinnou variantu mléka – je lépe stravitelné. Navíc mohou mléčné výrobky zahleňovat, nadýmat a způsobovat chronické onemocnění lidského organismu,“ zakončuje Ing. Veronika Jandová, trenérka, cvičitelka a poradce pro zdravý životní styl.

Stručný přehled co s čím jíst:

  • Zelenina chudá na cukry se může kombinovat s čímkoli - zelí, květák, rajčata, pórek, brokolice, okurky, houby, cibule, okurka, čínské zelí, listová zelenina, špenát, cuketa, paprika
  • Škroby můžete jíst se zeleninou a nesladkým ovocem X nedoporučuje se s živočišnými bílkovinami, kyselinami, sladkým ovocem ani olejem - brambory, pečivo, rýže, těstoviny se zeleninou, lesní plody, avokádo, nektarinky X nedoporučuje se kombinovat s masem a ovocem typu hrozno, banány, meruňky nebo broskve
  • Živočišné bílkoviny jsou vhodné se zeleninou nebo nesladkým ovocem X ne se škroby, polysacharidy, kyselinami či olejem - maso a ryby se zeleninou a nesladkým ovocem, viz předchozí bod X ne s klasickými přílohami (brambory, hranolky, pečivo, rýže, batáty...)
  • Sladké ovoce jezte ideálně samotné X nekombinujte s bílkovinami, škroby nebo olejem - sladké ovoce nejíst s mléčnými produkty, vejci, lososem, kuřecím masem, pečivem a přílohami
  • Zdravé tuky kombinujte se zeleninou a nesladkým ovocem, škroby a polysacharidy X nekombinujte zdravé oleje s živočišnými tuky či bílkovinami - lehce stravitelné jsou ořechy, avokádo, semínka, ryby spolu se zeleninou

Snažíte se vyhnout zatěžujícím kombinacím potravin? Potřebujete to?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama