Hlavní obsah

Jak si pomoct ke štěstí? Soustřeďte se na těchto 6 věcí!

Foto: Dean Drobot, Shutterstock.com

Štěstí... Většina lidí po něm touží a snaží se ho dosáhnout. Ačkoli znamená pro každého něco jiného, objevuje se ve všech přáních a gratulacích. Přesto je pocit štěstí spíš vzácný a někdo se s ním setkává jen málokdy. Čím to je? A jak si pomoct k větší spokojenosti? Nehledejte výmluvy, tyhle body vám pomohou být šťastná!

Článek

Štěstí je relativní pojem: pro každou ženu znamená něco úplně jiného. Máte zrovna těžké období nebo myslíte, že byste spokojenosti mohla mít jednoduše víc? Pak vám nabízíme pár tipů. Co udělat, abyste se cítila lépe?

Ujasněte si, co je důležité

Vždy, když se trápíte ve vztahu, s dětmi nebo máte krizi v práci, se na to snažte podívat s nadhledem. Řekněte si, jestli to za to trápení opravdu stojí. Jste zdravá vy i vaše rodina? Máte se každý den na co těšit? Můžete si občas udělat nějakou radost? Můžete sportovat? Odjet do zahraničí? Něco nového poznávat? Pak je spousta věcí, ze kterých se můžete radovat. Připomínejte si je třeba jen v duchu nebo si je napište někam, kde na ně často uvidíte. Vděční lidé se lépe vypořádávají se stresem, zažívají menší deprese, a jsou dokonce odolnější vůči traumatům.

Zaměřte se na pozitiva...

V životě nastanou i opravdu těžké okamžiky. Rozvod, nemoc, smrt blízkého nebo třeba velké finanční problémy. V takovém období je samozřejmě těžší radovat se z maličkostí. I tehdy je ale důležité umět si najít to dobré a nevzdávat se. Dělejte příjemné věci a obklopujte se krásnými věcmi. Donuťte se jít na procházku na nějaké hezké místo. Zacvičte si – je přece skvělé, že se můžete hýbat! Sejděte se s kamarádkou a vypovídejte se jí. Udělejte si radost: kupte si něco na sebe nebo jděte na masáž. Věřte, že zase bude líp. Jde o psychický postoj. Zvykněte si hledat pozitiva namísto negativ – a to na okolí i na sobě.

Foto: Jacob Lund, Shutterstock.com

Když je vám úzko, dělejte něco, co vám dělá radost. Kreativní činnost zlepšuje náladu a navozuje pocity štěstí

„Ženy často chtějí to, co nemají, a co třeba ani mít nemohou. Klientkám v poradně vždy říkám, aby se zaměřily na to, v čem jsou jedinečné, výjimečné a co umějí lépe než ostatní. Může to být nějaký sport, šití, pletení, vaření, péče o potřebné, hraní na hudební nástroj nebo kreslení. Doporučuji jim, aby se za tyto aktivity oceňovaly, na papír si napsaly úspěchy, které v životě dokázaly, protože pro život je důležité jednou za čas se pochválit,“ říká Marie Vavrušková, sociální pracovnice Kontaktního centra Anabell Praha.

... ale přijměte i to negativní

Podle psychoterapeutky Miriam Kotrusové z Psychoterapie Praha je dobré naučit se přijímat i nepříjemné životní události. Tyto chvíle vás zocelí a vy budete psychicky odolnější a do budoucna spokojenější: „Nebojte se toho, co prožíváte – a tím myslím zejména negativní emoce, jako například vztek a naštvání, strach z opuštění nebo ztráty lásky, bolest, smutek a samota. Patří to neoddělitelně k životu a navíc jsou to právě tyto chvíle, které vás posilní a posunou dále. Dovolte si – občas – být zranitelnými a slabými.“ Nezadržujte pláč, když jste smutná a povolte uzdu i svému vzteku! Vykřičte se, když je třeba, nebo do něčeho kopněte. Uleví se vám, a o to jde, dostat ze sebe negativní emoce.

Važte si sebe sama

Abyste byla opravdu šťastná, musíte být spokojená hlavně sama se sebou. Začněte si sebe vážit – je důležité znát svou cenu. „ Jestliže lidé věnují dost času a energii utváření vztahu k sobě, tak bych řekla, že mají vyhráno. Zvýší se jejich míra svobodného rozhodování a jsou schopni svůj život plněji prožívat místo toho, aby jenom přežívali,“ říká Miriam Kotrusová.

Co jste v životě dokázala? Pomohla jste někomu? Máte kvalitní vzdělání? Jste úspěšná v práci? Máte milující rodinu? Dokázala jste se dostat z nějaké těžké životní situace? To vše jsou věci, za které na sebe můžete být právem hrdá – tak si je připomínejte!

Užívejte si život plnými doušky

Užívejte si všeho, co vám život nabízí naplno. Dopřejte si dobré a kvalitní jídlo, jděte na koncert, do divadla, najděte si s partnerem čas jen na sebe. Zkuste nové sporty nebo se začněte učit nový cizí jazyk. Když si něco přejete, nebojte se riskovat. Udělejte si tetování, odjeďte na měsíc cestovat nebo třeba skočte s padákem. Pokud jste nejspokojenější u knihy, najděte si čas a víc čtěte.

Foto: Dudarev Mikhail, Shutterstock.com

Nikdy není pozdě na to, splnit si své sny

Chcete pomoct sobě? Začněte u druhých

Velmi osvědčeným „trikem“, jak se sám cítit lépe, je dobročinnost. Dobrovolnictví nebo přispívání na charitu zlepší váš pohled na svět a třeba navážete nová přátelství. Při pomoci seniorům, nemocným nebo dětem vám vaše možná vaše problémy najednou začnou připadat mnohem menší. Navíc budete inspirací pro své okolí a snadněji najdete vnitřní klid.

Co děláte vy, aby vám bylo lépe?

ynezorPumanzeSaNyknalC