Hlavní obsah

Stop nočnímu vyjídání lednice!

Foto: samphoto.cz/jiunlimited

Kvůli nočnímu vyjídání ledničky přiberete

Také si nejvíce jídla dopřáváte po večerech, když si konečně najdete po celodenním shonu trochu klidu? Počítejte s tím, že tak můžete mít problémy s udržením linie. Tělo totiž bez ohledu na vaše choutky "jede" podle geneticky nastaveného biorytmu. Po šesté večer už by nemělo zápasit s trávením jídla!

Článek

Sebe ošálíte, biorytmus ne!

Náš organismus během 24 hodinového rytmu funguje podle určitých časových pravidel a časové posloupnosti. Abychom neznásilňovaly přírodu, měly bychom znát alespoň základní pravidla lidského biorytmu. Zejména tehdy, nechceme-li přibírat na váze. V takovém případě bychom rozhodně měly zapomenout na večerní jídlo. Která z vás to dlouhodobě dodržuje, jistě snadněji hubne nebo jednoduše nemá žádné problémy s nadváhou. Právě po šesté hodině selidské tělo začíná uvádět do klidového stavu, který by měl předcházet úplnému uvolnění při spánku.

Při spaní by měly vnitřní orgány odpočívat a pracovat jen v "omezeném provozu" Tím, že se večer napucneme, nejenže škodíme svému zdraví a zatěžujeme celý organismus, ale navíc pomáháme tuku, aby se ukládal na nejnevhodnějších partiích. Jídlo snědené před spánkem navíc utlumuje proudění lymfy, a tím způsobuje zhoršování celulitidy.

Jablko jako S.O.S.?

Když to kolem deváté či desáté večer nemůžete hlady vydržet, dejte si jablko, mrkev nebo třeba jen rajče. Ani to není ideální, ale zkuste tak oklamat svůj chtíč: budete něco žvýkat a neměly byste ztloustnout jako po snědení lákavého sáčku brambůrků nebo arašídů u televize. Diabetoložka a dietoložka Darina Kočová radí: "Jsou lidé, kteří s kručením v žaludku ani neusnou. Těm osobně radím jogurt nebo trochu tvrdého nízkotučného sýra, vylepšeného maximálně kouskem zeleniny. Určitě nemíchat ovoce se zeleninou. Dát si večer například jablko s mrkví je dobré možná pro dětskou svačinu, ne však pro dospělou ženu, která nechce přibírat na váze," tvrdí lékařka.

Foto: samphoto.cz/jiunlimited

V klidové fázi není tělo připraveno na jídlo

Když já dělám v noci?!

Když pracujete na noční směny, je to něco trochu jiného. Během denních směn jezte normálně, podle běžných pravidel a svých zvyklostí. Máte-li noční, můžete jíst více ale malých porcí, přičemž by kalorická dávka za 24 hodin neměla v žádném případě překročit běžnou hranici. Na noční směnu si vezměte třeba cereální tyčinku, zeleninu, ovoce, sýr nebo vajíčko natvrdo - zkuste to ale opravdu jíst postupně, zejména když musíte být celou noc na nohou.

Když jíte po 18. hodině tak:

  • zkuste jíst jen ovoce a ještě lépe jen zeleninu, ale i to v omezeném množství (kvůli nadýmání i kvůli tomu, že i žaludek a střeva si potřebují v noci odpočinout a ne zpracovávat čtyři mrkve)
  • jestliže nemáte dost vůle se ovládnout, dodržte od posledního jídla k uložení se ke spánku aspoň dvě hodiny!
  • večer méně pijte, a to i přesto, že jste to během dne moc nestíhaly a nedodržovaly pitný režim. Větším množstvím tekutin totiž zatěžujete organismus stejně jako jídlem!

Pokud máte nějaké osvědčené večerní mlsání, po kterém se nepřibírá, poraďte i nám ostatním. Možná, že patříte mezi ty šťastné, které mají obrácený biorytmus a bez najedení prostě ani neusnete. Napište o svých zkušenostech na info@prozeny.cz.

ynezorPumanzeSaNyknalC