Hlavní obsah

Týden v elektromobilu: Měla jsem obavy, ale je to super zážitek!

Foto: Soloviova Liudmyla, Shutterstock.com

Foto: Soloviova Liudmyla, Shutterstock.com

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Už nějaký čas nám doma dělá společnost hybridní vůz. Funguje jako kterékoliv „normální“ auto. Tankujeme do něj benzin, ale třeba ranní odjezdy od domu jsou díky elektřině tiché. A teď jsme dostali příležitost vyzkoušet vůz výhradně na elektřinu. A zkušenost to byla obrovská.

Článek

Máme Toyotu Corollu kombi. Zatím jezdíme s jednou ratolestí, výhledově nás ale určitě bude víc. Proto přijde vhod obrovský kufr, stejně jako snadný přístup k dětské sedačce ve druhé řadě. Rychle jsem si oblíbila i všechny moderní vychytávky za volantem. Třeba okamžité propojení chytrého telefonu s vozem, díky čemuž mám při ruce oblíbené aplikace včetně online navigace.

Teď jsme ale dostali příležitost vyzkoušet poprvé čistě elektrický vůz Toyota bZ4X, a to rovnou na týden. Měla jsem z toho obavy, často čtu o malém dojezdu na jedno nabití, nedostatku dobíječek a strastech, které autu způsobují krušné zimy a teploty pod nulou. Jaká tedy byla realita?

Auto na dálkové ovládání

První věc, která mě na voze zaujala, byla možnost ovládání telefonem. Ráno jsem si ještě z pohodlí postele mohla auto předehřát, aby nám bylo pohodlně, až se synem vyrazíme do školky. Když se vůz nabíjí, můžu v aplikaci sledovat stav baterie a vidím, kdy bude hotovo. To je super vychytávka!

Samotná jízda je podobná jako v našem hybridu, tady ale ještě plynulejší a tišší, protože se během ní nepřipojuje žádný spalovací motor. Jen v nízkých rychlostech se ozývá jakýsi „kosmický“ zvuk zvenčí. Byla jsem upozorněna, že je to bezpečnostní funkce. Třeba na parkovišti u supermarketu by se snadno mohlo stát, že potichu jedoucí elektromobil někdo přeslechne.

Foto: Toyota

Naši Corollu máme rádi ze dvou důvodů: jezdí za málo a má obrovský kufr. Celou rodinu sbalím na výlet a nemusím přemýšlet, co nechám domaFoto: Toyota

Dálnice i parkování zdarma

Výhodou elektrického vozu jsou registrační značky EL. Díky nim nemusíte platit za dálniční známku a na modrých zónách v Praze parkujete bez poplatku. Když jsem tedy syna odvezla do školky a potřebovala jsem něco rychle vyřídit v centru, nemusela jsem pracně hledat parkoviště, ale zastavit šlo prakticky kdekoliv. To mi ušetřilo spoustu času.

A co dojezd? Když mi auto ukazovalo nějakých 350 kilometrů, trochu jsem se vyděsila. Není to málo? Vždyť naše Corolla dá na plnou nádrž hodně přes pět set a benzinku mám na každém rohu… Pak jsem si ale uvědomila, že přes týden jezdím stejně jen „kolem komína“ a najedu nanejvýš padesát kilometrů denně, takže se nemusím ničeho bát. Zátěžová zkouška nás čekala až o víkendu…

Foto: Toyota

Toto byl zprvu šok. Za volantem žádné klasické budíky, ty v moderních elektromobilech nahrazuje další displej. Klíčovým údajem je číslo vpravo, tedy dojezd s aktuálním stavem baterky.Foto: Toyota

Zvládne i delší cesty

Rozhodli jsme se totiž vyrazit z vesničky nedaleko Prahy za rodinou až do Olomouce. Jednu nabíjecí stanici pro elektromobily máme jen kousek od domu u supermarketu. Tady jsme si tedy nabili auto na cestu a vyrazili jsme vstříc dobrodružství. Navigace v autě je naštěstí natolik chytrá, že vám při delších vzdálenostech dokonce sama naplánuje dobíjecí zastávku. I tak jsem byla nervózní, abychom s malým dítětem vzadu nemuseli řešit nějaké komplikace.

Ale všechno klaplo skvěle. Na „našem“ místě bylo hned pět dobíjecích stojanů, obsazeny naštěstí jen dva. A tak jsme si dali půlhodinovou pauzu na oběd, během níž jsme nabrali dostatek energie.

  • Je však potřeba myslet na to, že ne všude jsou nabíječky tak početné, a někdy se vám prostě může stát, že přijedete ke stojanu, který je zrovna obsazen jiným elektromobilem. Pak nezbývá než čekat.

Jakou zkušenost jsem udělala

Na dlouhé cesty je tedy určitě lepší náš hybridní kombík. Nemusím se strachovat o dojezd, a když na to přijde, natankováno mám během chviličky. Na druhou stranu jsem si po osobní zkušenosti s elektrovozem uvědomila, že to není taková hrůza, jak se všude píše. Auta už dnes mají solidní dojezd, nabitá jsou rychle… A to ticho a pohodlí! Jen tedy pořizovací cena je pořád dost vysoká, vždyť moderní rodinné elektromobily se pohybují kolem milionu. Ale všichni slibují, že s vývojem technologií půjdou cenovky dolů. Tak až se budeme chtít za pár let rozloučit s naší milovanou Corollou…

Související témata:
Automobilový průmysl
Mýty o elektromobilech
Elektromobilita
Toyota Corolla

Načítám