Hlavní obsah

Ucpaný nos, alergie, astma: Pomůže vysazení mléčných výrobků?

Foto: thinkstock

Vyloučení kravského mléka na čas z jídelníčku vám může pomoci ke zdraví

Trpíte alergií, astmatem či jen máte často ucpaný nos? Slyšeli jste, že zabírá vyloučit z jídla vše bílé, tedy mouku, cukr a jogurty? Může vám to ale skutečně pomoci? Zjišťovali jsme!

Článek

Možná jste zvažovali, jestli tuto možnost nezkusit, třeba i když vás nic z výše uvedeného netrápí. Ale věřit jí? A proč byste vlastně kravské mléko, bílý cukr a mouku, mléčné výrobky, měli opustit, vždyť obsahují bílkoviny a tolik potřebný vápník?

„Bílkoviny a vápník obsahují i jiné potraviny s daleko lepší vstřebatelností,“ říká terapeutka čínské medicíny Marta Tovtová. Například hodně bílkovin obsahuje quinoa, amarant, luštěniny, tofu, tempeh... Výborný zdroj vápníku jsou sezamová semínka, mořské řasy, mandle, zelená listová zelenina.

„Navíc mléčné výrobky jsou podle čínské medicíny ochlazující a lidé s oslabenou slezinou mohou mít problémy s jejich trávením, což se může projevit zahleněním, gynekologickými problémy, průjmy, rýmou, častým nachlazením, přibýváním na váze a spoustou dalších symptomů,“ vysvětluje odbornice a dodává, že pokud je konzumujete, je důležitá jejich kvalita i vhodné kombinace s ostatními potravinami.

Foto: thinkstock

Věčně plný nos je otrava. Něco na něj zabrat musí

Plný žaludek ano, ale ne bolavý

Podobně to můžete mít s moukou: „Běžně se totiž používá stará mouka, která nemá žádnou energii a prakticky tělu nedá žádnou výživu, jen ho zatíží,“ uvádí Marta Tovtová. A doporučuje, že byste měli co nejčastěji používat obiloviny v podobě celých zrn (bulgur, kamut, kuskus). „Lidé, kteří mají alergii na lepek, mohou používat bezlepkové obiloviny, jako je například pohanka, jáhly, rýže, amarant, quinoa, kukuřice.“

Nevynechávejte, ale nahrazujte

Výživová expertka Iva Veselá se přiklání k názoru, že nic není černé ani bílé. „Na jedné straně se sice můžete potýkat s projevy zahlenění – plíce, tlusté střevo – a projevy astmatu citelně zhoršit,“ říká odbornice. A přidává znalosti klinických výzkumů, jež bojují proti mléku kvůli riziku chronických průjmů, astmatu, artritidě nebo rozvoji alergií či srdečním nemocem kvůli nebezpečnému enzymu xantin oxidáze, který ohrožuje vaše cévy.

Foto: thinkstock

Vyzkoušejte k vylepšení zdraví i alternativní způsoby léčby

„Na druhé straně se ošidíte o příjem vápníku, potřebného zejména u dětí pro vývin kostí a zubů nebo starších osob v prevenci osteoporózy,“ dodává Iva Veselá s tím, že byste tak omezili příjem mléčných kultur upravující zažívání a posilující imunitní systém. Proto doporučuje za alternativu kozí, ovčí a sójové produkty.

Je to jen možnost

Obecně se odborníci shodují v tom, že projevy konzumace mléka, mléčných výrobků, bílé mouky a cukru a z dalších třeba také banánu či brambor jsou určitě individuální. Každý by si je měl na čas zkusit vysadit a opět zařadit, aby zjistil případné zlepšení či zhoršení. „Můžete cítit ústup zdravotních obtíží, či pokud je nemáte, můžete vnímat, že se cítíte bez bílých potravin lépe, nebolí vás žaludek, není vám stále zima, nejste často nemocní,“ uvádí Marta Tovtová.

Nechceme vám tuto možnost vůbec vnucovat. Je to jen možná cesta, která vám může pomoci cítit se lépe. A o to nám jde. Co vy na to?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek