Hlavní obsah

Super práce! Zn.: Jen pro vyučené!

Foto: samphoto.cz/jiunlimited

Šikovné ruce se uplatní všude

Úřady práce se plní čerstvými absolventy! Kdo za to může? Špatný výběr školy! Přestaňte podléhat předsudkům a dejte své děti na řemeslo! Ve kterých oborech má největší šanci a kam se nejsnáze dostane?

Článek

Statistiky už jsou nějakou dobu nekompromisní. S řemeslem to u nás vypadá bledě. Všude se to hemží manažery, kam jen oko dohlédne. Děti na otázku: „Co chceš dělat?" odpovídají, že vydělávat hodně peněz. Kam se poděly ty pověstné „zlaté české ručičky"? Dá se v lidech změnit povědomí o tom, že vyučit se, neznamená, že dítě není dostatečně chytré a nemá jinou možnost?

Řemeslo je pro hloupé! Nebo ne?

Důvodů, proč se řemeslo dostává do pozadí, je několik. Zaprvé - všeobecně klesá počet žáků vycházejících ze základních škol. Zadruhé - rodiče často dají na různé mýty a předsudky o řemeslu a učebních oborech a o učení pak není zájem. Kdo by neslyšel, že práce řemeslníků je špinavá, náročná a špatně placená. Tohle heslo hluboce zakořenilo v mnohých z nás. A tak se na výsluní dostávají spíše „bílé límečky s maturitou". Což potvrzuje i náměstkyně primátora pro oblast školství Marie Kousalíková.

I když se zbavíme oněch předsudků, mají naše děti s výučním listem vůbec šanci mezi těmi zástupy cizojazyčných řemeslníků? „Zájem a zkušenosti našich podniků a firem jednoznačně dokládají, že zahraniční pracovníci mohou nahradit spíše nekvalifikovanou práci, ale dobré a dobře vyučené řemeslníky hledá dnes s lucernou uprostřed bílého dne každá organizace, která něco hodnotného vyrábí nebo staví či poskytuje služby. Většinou marně!" říká Marie Kousalíková.

Foto: samphoto.cz/jiunlimited

Nechte dětem vybrat, co je baví

Stereotyp v kanceláři nebo tvůrčí práce?

Jak tedy přimět rodiče a děti k tomu, aby se hlásilo do učení více žáků? „To, že se řemeslu může vyučit každý a do učení chodí jen ti méně pilní a méně chytří, je také jeden z mýtů. Řemeslo není pro hloupé, ale pro ty, kdo mají rádi praktickou činnost, jsou manuálně zruční a také dokáží být samostatní. Praktická činnost je mnohdy daleko více tvůrčí než třeba stereotypní kancelářská práce. Být vyučen, neznamená nemít maturitu. Neznamená to ani, že vyučený mladý člověk nemůže pokračovat ve studiu na vysoké škole," upozorňuje náměstkyně.

Současné děti však upřednostňují spíše všeobecné vzdělání před odborným. A kdo na tom tratí? Především firmy, které kvůli tomu pociťují nedostatek kvalifikovaných pracovníků v oblasti řemeslných profesí. „Pro řadu dětí je gymnázium jen zbytečné trápení bez další perspektivy. Vhodně volené řemeslo může žáka nejen bavit, ale otevírá více možností: Co po studiu, zda studovat dál, nebo se postavit na vlastní nohy. Manuální zručnost je podle mě pro člověka neuvěřitelným a zejména dnes vzácným darem, určitým druhem talentu, který by neměl být promrhán, podobně jako nadání hudební či výtvarné," dodává náměstkyně.

Foto: samphoto.cz/jiunlimited

I řemeslo může být voňavé

Který obor je ten „nej"?

Při výběru oboru se nevyplatí na děti tlačit. Berte v úvahu, co je baví a k čemu mají předpoklady. V neposlední řadě se zaměřte i na to, jaké uplatnění se budoucím absolventům nabízí. A po kterých oborech je největší sháňka? Databáze úřadů práce vypovídají o tom, že nejvíce jsou poptávány technické profese (elektrotechnici, mechanici, automechanici, zedníci, ale také řidiči, prodavači a kuchaři, číšníci). Bez velkých problémů ale najdou uplatnění i kadeřníci a švadleny.

Kde vaše děti nejsnáze přijmou?

„Přihlášky stále přijímají všechny naše odborné školy. Podrobný přehled škol a oborů najdete na webu www.remeslozije.cz. V současné době se přihlášky teprve zpracovávají, a tak zatím přesný přehled o dosud volných místech nemá žádná škola," říká Marie Kousalíková a současně s tím doporučuje sledovat internetové stránky www.praha-město.cz, oblast školství. Dá se předpokládat, že podobně jako loni bude největší šance na přijetí ve strojírenských a stavebních oborech.

Blýská se na lepší časy?

Podle náměstkyně je teď nejdůležitější společně s podniky a hospodářskou komorou vrátit řemeslu společenskou prestiž, která by měla v nás rodičích vzbudit větší zájem o učňovské školství. Klesající počet dětí přicházejících na střední školy však zatím nevěstí nic dobrého a nárůst se očekává nejdříve za deset let. A tak nezbývá než doufat, že se podaří onu společenskou prestiž řemeslu vrátit a dokázat, že má nejen pověstné zlaté dno a tradici, ale i perspektivu. K tomu by mohla významně přispět i probíhající kampaň Řemeslo žije.

ynezorPumanzeSaNyknalC