Hlavní obsah

Nebojte se menopauzy. Odborníci radí, jak si změny životního období užívat!

Foto: Rustle, shutterstock.com

Poradíme vám, jak být i v přechodu dokonalou ženou

Menopauza představuje nejen velkou fyzickou změnu, ale i nápor na psychiku. Odborníci vám poradí, jak toto období nejen přežít, ale co nejvíce si ho i užít.

Článek

Návaly horka, přibírání, ale i ztráta chuti na sex jsou pro mnoho žen nedílnou součástí menopauzy. Dotýkají se jich nejen fyzicky, zátěž představují i z pohledu psychiky. Se ztrátou reprodukční funkce jako by mnohé ženy ztrácely i své ženství, přestávají si věřit a žít život naplno.

Schopnost rodit děti ale není tím jediným, co z vás dělá ženy. Proto by pro vás i období po přechodu mělo být příjemné a nemělo by v něm chybět sebeuvědomění si svého ženství. „I když se vám může zdát, že vaše nejlepší léta jsou pryč, není tomu tak. Naopak. S přibývajícími roky přichází do vašich životů například více moudrosti. Je to skutečná lidská moudrost, která se nedá nikde naučit,“ prozrazuje Hana Lustiková, koučka emočních rovnic.

Rada první: Nejste jen matka

I když vaše děti již „vylétly“ z hnízda a nepotřebují vás tak často, nemusíte si připadat nepotřebné. Věnujte jim tolik času, kolik ony samy dovolí, dejte jim ale prostor se rozvíjet samostatně. Věnujte se vnoučatům, ta čas s babičkou ocení. Ale nezapomínejte ani na svůj partnerský život a na sebe samotnou, najděte si nové zájmy nebo obnovte ty staré, poznejte nové lidi, cestujte...

Foto: Monkey Business Images, shutterstock.com

Být otevřená přátelství, neuzavírat se do sebe. I to je cesta, jak si menopauzu užít

Rada druhá: Sex by neměl být tabu

S hormonálními změnami se může sex stát poněkud nekomfortní.

„Pochva je ovlivňována hladinou estrogenu. Nepřekvapí tedy, že u žen po přechodu dochází k rozvoji atrofie poševní. Atrofie – tedy nedostatečný růst – je spojena se zeslabením sliznice, ta ztrácí svoji elasticitu i lubrikační schopnosti,“ vysvětluje doc. MUDr. Tomáš Fait, Ph.D. z Gynekologicko-porodnické kliniky 2. LF UK a FN Motol a dodává: „Projevy atrofické vaginitidy by neměly velet k opuštění koitálních aktivit a sexuality jako takové. Je chybou omezovat tuto významnou část lidské psychosociální komunikace kvůli snadno řešitelným problémům.“

Kvůli nedostatečnému zvlhčení vyzkoušejte lubrikant nebo masti či čípky s kyselinou hyaluronovou. Také se nebojte obrátit na lékaře, který vám může nasadit substituční terapii estrogeny.

Rada třetí: Vsaďte na moderní preparáty

Eliminovat nežádoucí příznaky přechodu dokáže vhodná hormonální léčba. Poradí si i se změnou chuťových preferencí a tloustnutím. „Samozřejmě, že ne každá žena chce užívat hormony. I pro ni má medicína řešení. Základem léčby je pak pohybová aktivita a fytopreparáty. Ty jsou založeny na extraktech z jetele lučního, ploštičníku hroznovitého a zejména sóji,“ prozrazuje Tomáš Fait.

Foto: Monkey Business Images, shutterstock.com

Děti o vás nestojí? Třeba vnuci budou :-)

Rada čtvrtá: Vrásky berte s nadhledem

Netěší vás pohled do zrcadla? Důsledkem snížení hladiny estrogenu je ubývání kolagenu, kůže je sušší, hůře prokrvená, ochabuje a je náchylná k tvorbě vrásek. Vyzbrojte se proto kosmetikou určenou pro zralou pleť.

„Řada aktivních látek pomáhá redukovat dopad menopauzy na vzhled pleti. Zlepšují její hutnost, pomáhají vyrýsovat kontury, podporují zářivý vzhled. S regenerací, pevností i omlazením pomáhá kyselina hyaluronová, hedion, hepes nebo pro-xylan, který dokáže simulovat blahodárné účinky po menopauze chybějících klíčových hormonů,“ vysvětluje Lenka Kučerová, produktová manažerka společnosti L'Oréal Česká republika.

Pečujte o sebe, ale zároveň se naučte přijímat přibývající roky. „Nebojte se vrásek a dalších příznaků stárnutí. Mějte své hodnoty založeny na stabilních základech. Pracujte na svém sebevědomí. Pak vás hned nerozhází každá nová vráska,“ radí Hana Lustiková.

Co po přechodu nejvíc ubralo na sebevědomí vám?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama