Hlavní obsah

Nemyslí vám to po dovolené? Víme, jak nastartovat mozek!

Foto: Thinkstock

Dovolená skončila, vám se ale myšlenky pořád vracejí na mořské pobřeží. Do bývalého pracovního tempa se ne a ne dostat? Poradíme, co s tím

Máte pocit, že se vám po dovolené pořád nedaří „nahodit“ předchozí tempo? Připadáte si zpomalení a tupí? Máme pro vás jednoduché tipy, jak povzbudit kreativitu, zlepšit paměť a zbystřit úsudek!

Článek

Nejprve dobrá zpráva: neurony, buňky, které mají mimo jiné na starosti i myšlení, můžou přibývat v průběhu celého života. Ještě poměrně nedávno se totiž věřilo, že se s jejich konečným počtem už narodíme a pak už jen ubývají a ubývají. Ve skutečnosti jich vzniká tím víc, čím lepší zábavu vašemu mozku poskytnete. U laboratorních potkanů, kteří měli možnost využívat hračky a plnit úkoly, našli vědci trojnásobný počet nových neuronů než u těch, kteří obývali holou klec!

Ještě důležitější než počet neuronů je ale množství jejich propojení neboli synapsí. Čím víc mozek užíváte, tím víc spojů se vytváří – a naopak. Ubývání synapsí vede k tomu, že řešíte problémy stále stejným způsobem, přemýšlíte v kruhu a hůře si pamatujete. Naštěstí existují jednoduché finty, jak dostat mozek „do obrátek“ a přimět ho ke kreativnější a bystřejší práci.

Přidejte kyslík

Pořádně okysličit mozek je snadné, a vůbec kvůli tomu nemusíte do kyslíkového baru. Stačí se naučit správně dýchat: většina lidí dýchá pouze hrudníkem, krátkými a mělkými nádechy, a to je špatně. Položte ruce dlaněmi na podbřišek a palce spojte nad pupíkem. Nadechněte se nosem tak, aby se vám zvedl nejen hrudník, ale také břicho, a vydechněte ústy. Dýchejte pomalu a zhluboka dvě minuty, otevřete si při tom okno a rozepněte knoflík u kalhot.

Ideální je při cvičení stát, ale můžete ho provádět i vsedě, třeba za kancelářským stolem nebo v MHD.

Foto: Thinkstock

Dýchejte zhluboka! Dechové cvičení v kombinaci se správným držením těla zlepší okysličení mozku a jeho výkon

Popožeňte krev

Jemné rytmické proklepání celého těla sevřenou dlaní, od hlavy dolů a zpět, zaktivuje vaše energetické dráhy a povzbudí přítok krve do mozku. Krev vám ale rozproudí i jakýkoli svižný pohyb – zakruťte hlavou, rukama (v ramenou, lokti i zápěstí), udělejte několik dřepů nebo tanečních kroků. Příliv energie ucítíte okamžitě!

Buďte flow

Slovem „flow“ (proud, tok) se označuje stav maximálního soustředění a tvořivosti. Je to osvěžující pocit, který zažíváte, když se do nějaké činnosti ponoříte naplno a cítíte radost z toho, jak vám to jde. Jak si ho přivodit?

Zvolte si nějakou běžnou činnost, kterou důvěrně znáte, a lehce ji obměňte. Chodíte v práci několikrát denně do kuchyňky? Pro jednou absolvujte celou cestu pozpátku. Používáte k cestě domů stále stejnou trasu? Jeďte jinudy. Naťukejte esemesku „nesprávnou“ (levou) rukou. Všechny tyhle rutinní úkony budete najednou muset provádět velmi pozorně a soustředěně, což je přesně to, co váš mozek potřebuje. V takové chvíli je zcela bdělý – aby vyřešil zadaný úkol, musí si hledat nové cesty.

Foto: Thinkstock

Kdykoli řešíte se zaujetím nějaký problém a zapomenete v tu chvíli na okolní svět, ocitáte se ve stavu flow

Pohrajte si se slovíčky

Pamatujete si ještě, jak se hrálo „země-město“? Můžete si hrát sami – prostě se snažte vzpomenout na všechna města, řeky nebo zvířata od A, na jaká dokážete přijít. Když se vám to bude zdát moc lehké, zaveďte si nějakou novou, hodně neobvyklou kategorii, třeba „mořští živočichové“ nebo „autoři detektivek“. Máte-li k dispozici aspoň dva spoluhráče, zahrajte si hru zvanou „stupido“. Jde o slovní fotbal, ale hraný se synonymy (místo „pivo“ řeknete „chmelový nápoj“, místo „voda“ „tekutý živel“ a tak dál).

Jedno je jisté: sezením u televize svůj mozek určitě nevytrénujete, a to ani tehdy, pokud se díváte na chytré naučné dokumenty. Jde totiž o pasivní činnost. Z tohoto hlediska fungují lépe i zatracované počítačové hry.

ynezorPumanzeSaNyknalC