Hlavní obsah

Osamělost: Tohle jsou 4 způsoby, jak ji překonat

Foto: Iakov Filimonov, Shutterstock.com

Zranitelnost, plačtivost, poruchy spánku, deprese, nedůvěra v sama sebe. To všechno a mnohé další způsobuje osamělost. Jak s ní bojovat a jak nad ní zvítězit? Máme návod.

Článek

Osamělost může postihnout každého. Muže, ženy, mladé i staré. V ohrožení nejsou jen senioři, ale třeba i lidé po rozvodu, ovdovělí, maminky na mateřské (separované od okolního světa, uzavřené jen ve světě dětí, kočárků, pískovišť a podobně) nebo i tvrdě pracující lidé, kteří kvůli zaměstnání nemají čas na nikoho a nic jiného.

Ti všichni by se měli pocitům osamělosti postavit, nenechat se jimi semlít. A tady je návod, jak na to.

Na začátek trocha čísel

Osamělost odjakživa lidi děsí, koneckonců jsme společenští tvorové, tak nás příroda „naprogramovala“. Výzkum francouzského institutu IFOP z léta roku 2015 třeba zjistil, že 80 procent Francouzů přiznává, že právě samoty se bojí v životě nejvíc. Ne ztráty zaměstnání, nemocí či dluhů, ale osamělosti! A stejný výzkum navíc zjistil, že každý osmý Francouz už osamělostí trpí.

Navíc počty lidí, které tohle trápí, se celosvětově zvyšují. Tvrdí to odborníci a dokazují to i nejrůznější studie. Například Američanka Elizabeth Bernstein ve svém pravidelném sloupku v magazínu Wall Street Journal už v roce 2013 psala, že za posledních třicet let se počet osamělých Američanů zdvojnásobil. A nemyslete si, že jinde to je lepší.

Nepleťte si ale osamění (osamělost) se samotou. „Zatímco samota může být leckdy žádoucím stavem, člověk je přece čas od času rád sám, aby si mohl v klidu promyslet, co potřebuje, odpočinout si, věnovat se jen sám sobě, tak osamělost člověka deptá,“ říká vztahový kouč Aleš Kalina.

Nedejte se

Ať už jste v jakékoli situaci (rozvedení, po rozchodu, někdo vám umřel nebo prostě jen nemáte čas a energii na budování jakýchkoli mezilidských vztahů), nevzdávejte se. Osamění vás dřív nebo později srazí na kolena, proto je třeba se mu postavit a bojovat. Tady jsou čtyři rady, které vám pomohou nad pocitem osamění zvítězit a žít opět šťastně.

Foto: Africa Studio, Shutterstock.com

Osamělost hrozí i maminkám na mateřské

1. Pomáhejte a pečujte

Zaměřte se na jakoukoli formu péče a pomoci potřebným. Můžete pomáhat v psím útulku, chodit si povídat se seniory do domova důchodců, ale třeba jen doučovat sousedčinu dcerku matematiku. Jakákoli činnost, při níž budete cítit, že jste potřební, užiteční, někomu či něčemu prospěšní, je skvělá. Dodá životu smysl, zvedne vám sebevědomí a navíc vás nenásilnou formou dostane mezi lidi. „Pomoc a péče o druhé jednoznačně snižují pocity osamělosti,“ tvrdí Američanka Gretchen Rubin, která se zabývá osobním růstem a napsala řadu knih, jejichž tématem je právě osamělost.

2. Obnovte staré kontakty

V boji s osaměním je samozřejmě zásadní být v kontaktu s lidmi. Jenže vyrazit do světa a hledat nové kamarády, přátele či lásku nemusí být vůbec snadné. Minimálně zpočátku. Ale vy přece nemusíte začít tím, že vyrazíte na večírek plný cizích lidí. „Zavolejte nebo napište příbuzným, dávným přátelům a známým a někam s nimi vyrazte. Někde začít musíte a vždy je lepší sejít se nejprve s lidmi, které znáte, než s někým úplně neznámým,“ radí Aleš Kalina.

Foto: fizkes, Shutterstock.com

Může pomoci zavolat kamarádům, které jste dlouho neviděli

3. Unavte se

Osamělost se velmi často snoubí s nespavostí. Buď nemůžete do brzkých ranních hodin vůbec usnout, nebo naopak po třech hodinách spánku už nedokážete zamhouřit oči, případně se budíte několikrát za noc. Ráno jste pak ještě ke všemu unavení, bez energie, bez nálady a na jakýkoli sociální život nemáte sílu. Prostě začarovaný kruh.

Proto zkuste nejdřív zabojovat právě s nespavostí. Jednou z prvních věcí, kterou je dobré vyzkoušet, je fyzická aktivita. Začněte sportovat, vyrážejte na dlouhé procházky, zapomeňte na výtah a choďte po schodech pěšky. Zkuste se během dne opravdu unavit. Večer si pak dopřejte bylinkový čaj a s největší pravděpodobností budete spát o poznání lépe.

A jestli ani tohle nezafunguje, nebojte se vyhledat pomoc odborníka – spánek je pro spokojený život opravdu základ.

4. Buďte otevření možnostem

Svět je velký a plný možností. Můžete cokoli, stačí se tomu jen otevřít. Zkoušejte nové věci, hledejte nové koníčky, vzdělávejte se. Zaprvé tím pracujete sami na sobě a zároveň to jsou i chvíle, kdy nejste sami. A co vy víte, třeba na kurzu angličtiny potkáte novou kamarádku a při skoku padákem se zamilujete do instruktora. Nic není nemožné, vážně!

Cítili jste se někdy osaměle? Jak jste to překonali?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama