Hlavní obsah

Proč jíst semínka? Vylepší pleť a vlasy, uleví bolestem a posílí imunitu

Foto: Profimedia

Obyčejná a dostupná semínka jsou pro vaše zdraví doslova poklad

Semínka dýňová, slunečnicová, sezamová... Proč byste si je měli dopřát denně? Budou se vám rychleji hojit rány, lépe se vyspíte a zbavíte se stresu nebo bolesti hlavy. Jaký „koktejl" si namícháte vy?

Článek

Semínka jsou zdrojem bílkovin, vitaminů, vlákniny, ale i minerálů a prospěšných tuků. Podle vyznavačů čínské medicíny jsou zdrojem energie, která posílí organismus.

Semínka můžete konzumovat na mnoho způsobů. „Pokud semínka před požitím namočíte, budou pro organismus stravitelnější a aktivují se v nich enzymy, čímž se zvyšuje jejich výživová hodnota a pozitivní účinky. Následně je můžete smíchat s jogurtem či ovocem,“ říká Jana Štěpánková, obchodní ředitelka firmy Ryor.

„Lehce stravitelná jsou i naklíčená semínka,“ dodává specialistka na zdravotní prevenci a výživu Margit Slimáková.

Jaký druh se hodí na co?

Dýňová semínka

Dýňová semínka obsahují velké množství omega-3 mastných kyselin. Podle zkušeností lidových léčitelů vyženou z těla cizopasníky, podporují dobrou náladu a kvalitní spánek. Dopřejte si je při potížích s močovým měchýřem a ledvinami.

Jak je jíst? Ideální formou pro konzumaci jsou krátce a na sucho opražená. Namočená se hodí do pomazánek.

Lněná semínka

Jsou skvělým zdrojem omega-3 mastných kyselin, vlákniny i rostlinných estrogenů. Je to osvědčené a šetrné projímadlo, užívá se při žaludečních vředech, pomáhá snižovat vysoký krevní tlak i cholesterol. „V lidovém léčitelství se doporučuje i proti depresi, při prevenci rakoviny,“ doplňuje poradkyně zdravého životního stylu Jarka Kučmášová.

Jak je jíst? Lněné semínko je nejlepší, když ho umelete, pak ho přidejte do salátů, polévek, moučníků, ale i do těsta na chleba. „Umelte ho na elektrickém mlýnku na kávu. Nikdy ale ne do zásoby, rychle žlukne,“ říká Jarka Kučmášová.

Foto: Profimedia

Dvě kávové lžičky semínek denně – to je odborníky doporučená dávka

Konopná semínka

Jsou velmi výživná, mají vysoký obsah omega-3 a omega-6 mastných kyselin. Tradičně jsou prostředkem proti stárnutí. Podporují činnost mozku, rovnováhu hormonální hladiny, ale i zdravou pokožku. Obsahují až dvacet aminokyselin, které posilují imunitu. Příznivý je i obsah mnoha vitaminů a minerálů.

Jak je jíst? Loupaná konopná semínka lze přidat do salátů, pomazánek, do těsta, ale můžete je jíst i samotná.

Sezamová semínka

Obsahují kvalitní bílkoviny a esenciální mastné kyseliny, stejně jako vitaminy, minerály a stopové prvky. Mezi nimi je i důležitý antioxidant, vitamin E, pak vitaminy B, ale i železo, kvůli kterému se doporučují lidem s chudokrevností. Ovlivňují snižování hladiny škodlivého cholesterolu, posilují imunitu a uvádí se i jejich schopnost předcházet zhoubnému bujení.

Jak je jíst? „Nejlépe je jíst semínka neloupaná – přidejte je do do těsta, použijte do salátů. V asijské kuchyni se z nich připravuje pasta tahini,“ radí Jarka Kučmášová.

Foto: Profimedia

Vyzkoušejte přidávat semínka do salátů, pomazánek, ale i do těsta na chleba nebo housky

Slunečnicová semínka

Slunečnicová semínka mají vysokou energetickou hodnotu, ale nabídnou i zinek, draslík, selen, fosfor, kyselinu linolovou a vitaminy – B1, B3, B6, vitamin E. Právě kyselina linolová je prevencí aterosklerózy. Pomáhají při regeneraci organismu po nemoci, hojení ran a chudokrevnosti, ale i v případě depresí, nervového vypětí i nespavosti. Pravidelnou konzumací můžete vylepšit stav vlasů, nehtů a kůže.

Jak je jíst? Semínka jsou výborná do salátů, pomazánek, ale i jen tak – ať loupaná či neloupaná. Při jejich použití je lépe se vyhnout tepelné úpravě, tedy i pražení.

Jaká semínka koupit?

Můžete si koupit jednotlivé sáčky semínek a dopřát si je samotné – ideální množství jsou dvě kávové lžičky denně. Udělejte si z jejich konzumace například snídaňový rituál a snězte je přímo, nebo je přidejde do pomazánky nebo ovesné kaše. Na trhu si můžete ale najít i některé již namíchané semínkové směsi.

Foto: archiv firem

Na foto (zleva): Pohár života Dr. Popova Ryor, vhodný při celkové očistě a ozdravení organismu, nadváze, zhoršené pleti a podobně. Obsahuje i lněné, dýňové a slunečnicové semínko, 250 g za 96 Kč. Snídaně Inků irmy BioNebio obsahuje len zlatý, len hnědý, sezam, chia semínka, 200 g za 47 Kč

Foto: archiv firem

Na foto (zleva): Lněná semínka Druid, 200 g za 18,90 Kč můžete použít mletá do těsta, nebo v celku jako posyp pečiva. Konopné semínko loupané, 500 g za 248 Kč poslouží například pro posílení imunity

Která semínka pravidelně konzumujete vy? Napište nám!

ynezorPumanzeSaNyknalC