Hlavní obsah

Proti mrtvici, senilitě i impotenci aneb Bylinky dlouhověkosti, které zatím neznáte

Foto: Martina Osmy, Shutterstock.com

Která bylinka vás napadne, když se řekne „dlouhověkost“? Možná ženšen. Je jich ale daleko víc a věřte, že se vyplatí je poznat. Budete díky nim plní života, pomohou vám překonat stres a osvěží vaše mozkové funkce.

Článek

Chcete žít dlouho, zdravě a aktivně? Pak byste mohli využít pomoc bylin, kterým se říká adaptogeny. Zvyšují totiž schopnost těla adaptovat se na proměnlivé podmínky, odstraňovat stres a zmírňovat jeho následky – a to je zásadní, neboť právě stres je významná příčina rychlejšího stárnutí.

„Rostliny dlouhověkosti“ se hodí nejen pro ty, kdo se těší na sto svíček na narozeninovém dortu, ale jsou vhodnými pomocníky v době rekonvalescence, po dlouhodobější léčbě, například antibiotické, a třeba před očekávanou zátěží či sportovním výkonem. Představme si ty, o kterých jste možná – na rozdíl od ženšenu – zatím nikdy neslyšeli.

Pazvonek chloupkatý

Možná tuto rostlinu neznáte jako pazvonek chloupkatý, ale jako dangšen nebo ženšen chudých. Jeho kořen posiluje organismus a rozhodně by ho měli znát všichni lidé trpící chronickým únavovým syndromem. Podporuje krvetvorbu, takže se hodí při chudokrevnosti, a užívá se také při potřebě normalizovat krevní tlak. Dokáže vás zbavit pocitu studených nohou, protože pomůže prokrvit tělo a regulovat jeho teplotu. Další dobrou zprávou je, že pazvonek posiluje sexuální aktivitu – a to obou pohlaví. Kromě apetitu sexuálního zvyšuje i chuť k jídlu. Dále posiluje paměť i imunitu a příznivě působí na ledviny, slezinu, plíce a střeva.

Může se užívat jako přísada do jídel, ve formě sušeného kořene, ale i extraktu z kořene. V Číně, odkud pochází, se užívá i nať. Pazvonek je popínavá liána, kterou lze pěstovat i v našich podmínkách – docela dobře přezimuje.

Foto: RukiMedia, Shutterstock.com

Kořen pazvonku je nejen bylinou dlouhověkosti, ale i stále „mladé“ sexuální aktivity

Pupečník asijský

Pupečník asijský můžete znát i pod názvem Gotu kola. Má vliv především na paměť a již po krátkém užívání zlepšuje úroveň soustředění. Aktivuje centrum řeči po mozkové mrtvici a zlepšuje mentální funkce. Pupečník je bylinou první volby při senilitě a pro všechny, kteří se obávají degenerativních změn mozku. Skvělý vliv na paměť možná souvisí i s tím, že pupečník velmi dobře prokrvuje tělo a zlepšuje krevní oběh. K dalším příznivým účinkům patří zkvalitnění spánku a pomoc při zmírnění depresivních stavů.

Užívá se pupečníková nať čerstvá i sušená: přibližně dvě kávové lžičky natě přelijte šálkem vroucí vody a nechte louhovat asi deset minut, vypít můžete až tři šálky denně. Existuje i pupečníková tinktura – užívá se dle návodu, obvykle třikrát denně půl lžičky. Pupečník můžete pěstovat i u nás jako půdokryvnou rostlinu, která ale nepřezimuje. Musíte ho tedy vysadit do květináče a na zimu ho schovejte domů.

Foto: ittipon, Shutterstock.com

Bojíte se, že si stáří neužijete v plné mentální síle? Pupečník váš mozek udrží v kondici

Bakopa drobnolistá

Bakopa je vhodná pro každého, kdo by ocenil nějaké to antidepresivum. Pomůže zvládat stres, zvyšuje duševní výkonnost, prokrvuje mozek a aktivizuje jeho buňky, což se projeví i zlepšením paměti a představivosti. Bylina má prý dokonce schopnost podpořit obnovu mozkových buněk, takže se doporučuje po mozkové mrtvici a po úrazech či operacích hlavy (a také ji užívají ti, kterým mozkovou činnost poničilo užívání drog).

Protože bakopa příznivě stimuluje centrální nervový systém, můžete očekávat i zlepšení koncentrace a schopnosti se učit – je vhodná i při dyslexii a dysgrafii. Zároveň uklidňuje podrážděnou psychiku, a proto se užívá při stresových stavech a oceníte ji například v době příprav ke zkouškám.

Skvělým vlivem na mozek však účinky bakopy zdaleka nekončí. Pomáhá i v případě zánětu, při kožních obtížích, potížích se žlučníkem, štítnou žlázou či slinivkou, čistí krev a prospívá srdci. Podporuje růst kůže, vlasů a nehtů. Je silným antioxidantem, omlazuje tělo a mobilizuje životní energii už po krátkodobém užívání. Tradiční čínská medicína ji předepisuje při impotenci a revmatismu.

Denní doporučená dávka je pět až patnáct gramů rostliny v sušeném stavu – třeba formou nálevu, kdy se zmíněná dávka zalije půl litrem vroucí vody a nechá asi 15 minut louhovat. Neměly by ji užívat ženy v těhotenství a malé děti. Bakopu lze pěstovat jako převislou pokojovou rostlinu a v létě ji můžete dát na balkon nebo terasu.

Foto: wasanajai, Shutterstock.com

Bakopa je životabudičem hlavně pro vaše mozkové buňky

Eleuterokok ostnitý

Eleuterokoku se říkává sibiřský ženšen nebo čertův kořen. Pomáhá bojovat se stresem, je silný antioxidant a snižuje hladinu cholesterolu a cukru v krvi. Umí celkově posílit všechny orgány, proto je doporučován při rekonvalescenci a třeba i po chemoterapii či ozařování. Přírodní medicína bylinu používá na potíže se srdcem a cévami a také v prvních stadiích Parkinsonovy choroby.

Můžete ho jako prevenci nasadit i v době chřipek a viróz, protože posiluje imunitu. Velmi zajímavé je, že prý dokáže ochránit sluch lidí, kteří musejí pobývat v nadmíru hlučném prostředí. Svědčí i neurotikům a prospívá i při dalších psychických obtížích. Uleví očím od pálení, únavy a podráždění, nadto celkově uklidňuje – to ocení studenti i ti, kdo pracují s počítačem a u toho se stresují.

Tato bylina se užívá ve formě prášku či tinktury z kořene, méně často se připravuje čaj z celé rostliny. Eleuterokok ostnitý můžete pěstovat ve velkých nádobách nebo na zahradě, je velmi odolný vůči mrazu a dorůstá obvykle dvou až tří metrů.

Foto: JRJfin, Shutterstock.com

Eleuterokok můžete užívat i v době virových infekcí nebo následně po závažném onemocnění

Kolika let byste se rádi dožili? Napište nám!

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama