Hlavní obsah

Chcete bystřejší mozek? Těchto 7 aktivit vám k němu pomůže!

Foto: Profimedia

Pro lepší výkon mozku je důležitý nejen jeho trénink, ale i pravidelný mentální relax

Určitá mozková kapacita je vám samozřejmě daná. Nicméně, nemyslete si, že se to, jak vám to pálí, nedá změnit. Svou životosprávou můžete mozku jak škodit, tak mu naopak velmi prospět.

Článek

I mozek je jako sval, který ke své síle a zdatnosti potřebuje nějaký trénink a posléze i zasloužený relax. Jaké aktivity si osvojit, aby zlepšil své mentální funkce?

Učte se nový jazyk

Znáte to přísloví „kolik jazyků umíš, tolikrát jsi člověkem“? Dalo by se k němu také dodat, že kolikrát jsi člověkem, tolik máš také mozkové kapacity. Řada výzkumů potvrdila, že bilingvní lidé jsou mnohem lépe zvládají multitasking, tedy plnění více úkolů naráz. Mívají totiž hustší šedou kůru mozkovou a rozvinutější části mozku, které se týkají plánování, uvažování a paměti.

Nejlépe jsou na tom samozřejmě ti, kteří se druhý jazyk začali učit před pátým rokem života. To ale nic nemění na tom, že učení se novému jazyku má na mozek výborný vliv. Ať začnete v jakémkoli věku.

Hýbejte se po celý den

Je hezké, že se třikrát týdně jdete proběhnout nebo si zacvičit do fitka. Pro váš mozek je ale mnohem přínosnější hýbat se aspoň trochu, ale pravidelně v průběhu celého dne.

„Střídejte fáze mentální aktivity s tělesným pohybem. Pro optimální fungování koncentrace je dobré, aby si okruhy odpovědné v mozku za zpracování informací, odpočinuly tím, že se zapojí jiná neurální síť, která je spojena s pohybem. V praxi je to tak, že například po 20 minutách práce u počítače vstaňte a tři minuty choďte nebo se protahujte,“ doporučuje psycholog a kouč Mgr. Michal Petr.

Foto: Profimedia

Jedna z nejlepších aktivit rozvíjejících mozek je čtení. Čtěte cokoli a pořád!

Čtěte každý den

Takřka královskou aktivitou podporující činnost vašeho mozku hned v několika sférách je čtení. A nemusíte se nutně pustit do Prousta nebo Tolstého. Klidně si přečtěte napínavou detektivku, láskou nabitý román nebo hudební časopis. Čtěte zkrátka aspoň něco, a hlavně denně! Kromě schopnosti přijímat a zpracovávat nové informace vylepšíte také svoji paměť, představivost, a tím i kreativitu.

Cvičte jógu

Jóga patří mezi nejzdravější pohybové aktivity vůbec. Prospívá pohybovému aparátu, zlepšuje fyzickou flexibilitu, dýchání, přispívá k duševní rovnováze a v neposlední řadě zvyšuje schopnost koncentrace, učení a zapamatování.

Cvičení jógy napomáhá přesunu energie do vyšších energických center, z čehož nejlépe vychází právě mozek. Kromě toho vyrovnává pravou a levou hemisféru mozku, což podporuje schopnost logického uvažování.

Relaxujte před spaním

Těsně před spaním se odpojte od sítě a nechte svůj mozek zklidnit a zrelaxovat. „Udělejte si večer před spaním v ložnici klidovou zónu bez notebooku, telefonu a televize. Přečtěte si knihu, která vás dobře naladí. Vědomě se před spaním přepněte do relaxačního módu a nestresujte se. Zkrátka si problémy do ložnice nepouštějte, vše počká a vyřeší se následující den. Vašemu mozku pak prospěje kvalitní a nepřerušovaný spánek,“ uvádí rodinná koučka pro ženy Ing. Miroslava Marešová.

Foto: Profimedia

Aspoň hodinu před spaním už nemějte zapnutou televizi ani nesurfujte na internetu

Skládejte puzzle

Trénovat mozek můžete i zdánlivě banální aktivitou, jako je skládání puzzle. Míněn je tím klasický puzzle, které si musíte ohmatat, nikoli podobné hry na počítačích a mobilech.

Výhodou této aktivity je, že v sobě skloubí dvě rozdílná, avšak velmi důležitá, pozitiva. Jedná se svým způsobem o tvůrčí činnost, která rozvíjí kreativitu. Zároveň však skládání puzzle klade i vysoké nároky na logické myšlení, které se takto skvěle procvičuje.

Naučte se vypnout mozek

„V dnešní době byste si měli dát také pozor na to, abyste mozek nepřetěžovali. Dle mého názoru jsou stimulace a trénování mozku dobré, ale ještě důležitější je nechat mozek také odpočinout a dovolit mu na nic nemyslet,“ říká koučka Mirka Marešová.

S tím souhlasí i psycholog Michal Petr, který radí: „Dovolte si aspoň chvilku denně jen tak vypnout, nic nedělat. Tím myslím i to, že je lepší se jen tak natáhnout a odpočívat než se zase snažit o nějakou meditaci, která vyžaduje pozornost. Jako ve všem jde o míru, ale mít denně aspoň pár minut tímto způsobem strávených se vyplatí.“

Co děláte vy pro svůj mozek?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama