Hlavní obsah

Štíhlá po porodu: S námi to zvládnete!

Foto: samphoto.cz/jiunlimited

V těhotenství jezte kyselinu listovou

Těhotenství, porod - a miminko je na světě. Zdá se, že není nic, co by vám mohlo tohle štěstí vynahradit. Nicméně pohled do zrcadla na povadlé břicho a zdeformovanou postavu vám ale přeci jen vhání chmury do obličeje. „Proboha, jak jen ta kila dostanu dolů?!" Snadné to nebude, ale jde to!

Článek

Kolik ještě snesu?

Patříte k těm, co v těhotenství přibraly o hodně víc, než by bylo potřeba? Potýkáte se se shazováním kil několik let a stále se úplně nedaří? Důležité je mít reálné nároky. Ne to není ukolébavka na dobrou noc, která vás má utěšit, že máte zůstat v klidu. Těhotenství a následný porod (nemluvě o péči o narozeného potomka) přináší s sebou velké tělesné změny. Každá se s tím vyrovnáváme po svém. Velké hormonální změny mohou způsobit to, že se tělo musí regenerovat delší dobu, než se zase vrátí do normálu. „Při shazování by měl být optimální váhový úbytek 0,5 - 1 kg za týden (pokud již nekojíte). Během kojení by měl být váhový úbytek pomalejší a to maximálně 2 kg za měsíc. Aby se vám podařilo zhubnout a zachovat si váhu, je třeba učinit důsledné kroky v jídelníčku a pro zpevnění postavy zapojit postupně pravidelnou pohybovou aktivitu," radí dietoložka Nikola Hanyšová.

Začněte už v těhotenství

Pokud se na těhotenství zatím chystáte a máte předem strach z toho, co by mohlo následovat, začněte hned! Váha v období těhotenství hraje důležitou roli. Měla by být optimální, abyste neměla problém s otěhotněním a aby se miminku v bříšku dobře dařilo. „Snažte se jíst každé 2 - 3 hodiny, chce to hodně čerstvé zeleniny. Již v období před otěhotněním se doporučuje doplňovat kyselinu listovou, která je důležitá pro prevenci vrozených vývojových vad miminka," upozorňuje Nikola Hanyšová.

Ženy se, nejen v těhotenství, potýkají s nedostatkem železa. Je důležité při zásobení dítěte kyslíkem, pomáhá předcházet předčasnému porodu a je nezbytně nutné pro normální vývoj a růst miminka. Nezbytný je i vápník. Je dobrý pro stavbu kostí dítěte a maminku chrání před úbytkem kostní hmoty. Přispívá v boji s vysokým tlakem (což je v těhotenství běžný jev) a je důležitý pro normální fungování nervů a svalů.

Foto: samphoto.cz/jiunlimited

Miminko si z vás vezme spoustu vitaminů

Co když...

... máte ale stále na něco chuť, zelenina, ovoce a lehká jídla vás nejen neuspokojují, ale ani nezasytí? Které potraviny pomohou a které by se naopak neměly, abyste si udržela zdraví, dítě netrpělo a měla optimální váhu?

Strava v těhotenství musí být vyvážená a pestrá a obsahovat potřebné živiny. Jídlo si stejně jako při zdravém jídelníčku rozdělte na menší dávky (6 i 7). „Není dobré dopoledne hladovět, tělo si pak o vše o to důrazněji řekne večer. Dopřejte si bohatou a vyváženou snídani a i během dne doplňujte pravidelný příjem všech potřebných živin. Pravidelnou stravou také nejlépe předejdete nechutenství, které se často objevuje. Tělo pracuje mnohem více než před těhotenstvím, a tak mějte vždy po ruce připravené nízkotučné přesnídávky s vysokým obsahem vlákniny (ovoce s jogurtem). Dejte přednost produktům s živou kulturou. Upřednostňujte proto zakysané mléčné nápoje, vhodnou volbou je i mléko určené přímo pro těhotné, které je doplněno důležitými vitaminy a minerálními látkami," popisuje dietoložka. Hledáte-li vhodnou náhradu, zkuste polotučné jogurty, tvaroh a nepříliš tučné sýry.

Časté dotazy padají na plísňové a zrající sýry. Dietoložka je nedoporučuje ani v těhotenství, ani v době kojení. Proč? Většina těchto sýrů patří mezi nepasterizované mléčné výrobky, kde hrozí riziko nákazy infekčním onemocněním např. listeriózou a salmonelózou (mohou vážně ohrozit plod).

Vyhněte se:

  • játrům, játrové paštice, nedostatečně zpracovanému masu, vnitřnostem i výrobkům z nich (játra obsahují velké množství vitaminu A - nadměrná konzumace se spojuje s vrozenými defekty plodu)
  • nedostatečně uvařeným vejcím
  • kupovaným pomazánkám a salátům prodávaným na váhu, majonézám, tatarkám a jídlům z nich
  • arašídům (mohou zvýšit riziko atopického ekzému u dítěte)
  • uzeninám, hodně soleným výrobkům a tučnému masu
  • kromě soli omezte také veškeré sladkosti obsahující cukr

Dopřejte si:

  • tvrdé sýry s optimálním obsahem 30 % tuku v sušině, čerstvé sýry typu cottage aj., (jsou velmi dobrým zdrojem vápníku, stejně jako tmavě zelená listová zelenina, sardinky a mák)
  • ovoce a zeleninu, máte-li problém s vyšší váhou, vybírejte raději zeleninu
  • do jídelníčku zařazujte různé druhy pečiva - zejména celozrnné, ale i pohankové pečivo
  • libové maso (kuřecí, rybí, ale i červené), je třeba ho vždy důkladně tepelně upravit
  • připravujte jídlo zdravějším způsobem, tedy vařením, dušením, vyhněte se smažení a fritování, pozor i na příliš časté grilování
  • dodržujte pitný režim (čistá voda, ovocné a zelené čaje, nesycené nápoje, naředěné ovocné či zeleninové šťávy)
Foto: tv Prima

Více se dozvíte v příštím Souboji v těžké váze

Vraťte tělu ploché bříško

Měla jste před těhotenstvím pěkné ploché bříško a po porodu vás děsí, jak je povadlé a neforemné? Co s tím? Velmi záleží na tom, kolik kilogramů jste nabrala a jak rychle k tomu došlo. Dalšími faktory jsou například péče o tělo v těhotenství pomocí prevenčních krémů, jak jste před těhotenstvím cvičila atd. „U každé ženy je návrat ke své původní váze jiný, záleží taktéž na průběhu porodu. Ženy, které rodí císařským řezem, mohou začít cvičit mnohem později," upozorňuje dietoložka.

Objevují se i názory, že jedním z faktorů, které ovlivňují hubnutí, je kojení. „Nevidím žádný důvod, proč by kojení mělo mít negativní vliv na vzhled bříška. Naopak kojení pomáhá rychlejšímu zavinování dělohy a návratu k původnímu stavu. Kojením se zvyšuje denní energetický příjem až o 2000 kJ na den, budeme-li se tedy zdravě stravovat a doplníme vhodný pohyb, mělo by se hubnutí brzy začít dařit. Nedaří-li se vám delší dobu bříško vytvarovat, je lepší probrat to s odborníkem a nechat si ukázat vhodné cviky přímo na tuto partii.

A nezapomínejte na zpevňovací krémy (podporují elasticitu kůže). Vyplatí se být trpělivá, i když to není jednoduché!" dodává Nikola.

Prima poradí ještě víc!

Opět informace navíc - dnes se v Souboji v těžké váze utká severomoravské kvarteto. Všichni jsou motivovaní, očekává se boj rameno na rameni! Naleznete tam spoustu praktických rad ke svému novému jídelníčku - nenechte si ujít v pořadí šestý díl. Kdy? Dnes ve 20.00 na Primě!

ynezorPumanzeSaNyknalC