Hlavní obsah

Stres a pocity úzkosti: Často za ně může těchto 5 chyb v jídelníčku!

Foto: Jiri-Miklo, shutterstock.com

I kvůli vaší náladě záleží na tom, co jíte

To, co jíte a pijete, má vliv na každý kousíček vašeho těla. Na kůži, zrak, trávicí ústrojí, vlasy... Stejně tak má jídlo dopad na vaši psychiku. Cítíte se mizerně? Opravdu to může být špatnou stravou.

Článek

Špatné jídlo a pití může za to, že nemáte zrovna ukázkové křivky. Nejspíš bude asi trochu ovlivňovat vzhled vaší pleti, vlasů, nehtů nebo zubů. Že by ale jídlo mohlo působit psychické problémy?! To se zdá trochu přehnané…

„Je však skutečně pravda, že strava má přímý vliv na to, jak se cítíte. Pokud někdo jí zdravě a vyváženě, má dostatek energie, netrpí pocity chronické únavy, pak bývá jeho psychický stav vyrovnanější,“ popisuje Ing. Monika Bartolomějová, nutriční specialistka ze Světa zdraví.

„Naopak nevhodná a nedostatečná výživa může podporovat a zvyšovat depresivní a úzkostné stavy, podrážděnost, výkyvy nálad, zhoršenou koncentraci, paměť a únavu,“ doplňuje dále psycholožka a odbornice na výživu Mgr. Zuzana Douchová z Vím, co jím a piju.

Pokud se v některém z níže uvedených stravovacích hříchů poznáte, začněte pracovat na jeho nápravě. A nálada se vám zlepší…

1. Holdujete přísným dietám a dalším extrémům

Držíte desetidenní detox, během kterého máte zhubnout pět kilo? Ano, to je přesně jeden z těch šílených (a v závěru hlavně neúčinných) extrémů.

„Hladovění, přejídání a striktní omezování určitých základních živin se na vašem zdraví negativně podepíší. Stejně jako dlouhé pauzy mezi jídly a nejrůznější diety. Takového extrémy ve zdravém životním stylu nemají co dělat,“ komentuje psycholožka Mgr. Zuzana Douchová.

Foto: conrado, shutterstock.com

Na jedné straně diety, na straně druhé vlčí hlad kvůli nevyváženým živinám. Je jasné, že to psychice nemůže prospívat

2. Jste závislí na sladkostech

Nemůžete si ten dortíček po obědě odpustit? Odpoledne pak pár čtverečků čokolády, možná celou tabulku. A nějaká ta sušenka během dne asi taky padne. Všechno tyto rádoby dobroty jsou plné jednoduchého bílého cukru.

A víte, co bílý cukr ve vašem těle způsobuje? Zvyšuje hladinu inzulínu, který pak snižuje glykemii. Tím dochází k pocitům únavy, nervozitě, ke zhoršení koncentrace, značné podrážděnosti, někdy až k záchvatům vzteku.

Aby mohl mozek správně fungovat, naopak potřebuje stabilní hladinu cukru v krvi. Ty bez problému doplníte v podobě komplexních sacharidů, jako jsou brambory, celozrnné pečivo, ovesné vločky, luštěniny, banány a podobně.

3. Nepijete dost vody

„Voda tvoří asi 80 % mozku a je základním prvkem pro jeho správné fungování. Už jen mírná dehydratace má velký vliv na psychiku – projevuje se podrážděností, neklidem, slabostí a nepohodou. Výraznější dehydratace způsobuje pokles krevního tlaku, mdloby a v kritických případech může vést k srdečnímu selhání,“ popisuje Mgr. Zuzana Douchová.

Foto: wavebreakmedia, shutterstock.com

I dehydratace vás může pěkně potrápit

4. Snažíte se nejíst tuky

Když chcete zhubnout, nesmíte jíst tuky. Jak logické, že? My však doufáme, že vás tyto myšlenky, které byly hitem asi v osmdesátých letech, neovlivnily natolik, abyste jim věřili dodnes. Je to totiž naprostá hloupost.

Hlavními prvky pro fungování nervového systému jsou esenciální mastné kyseliny, tedy zdravé tuky. Tyto tuky musíte tělu dodat stravou, neboť samo si je neumí vyrobit. Jejich dobrým zdrojem jsou například olivový či konopný olej, semínka, avokádo, ořechy nebo mořské ryby.

5. Přeháníte to s alkoholem

Klidně si dejte každý večer skleničku dobrého vína, když si na něm skutečně pochutnáte. Ale pamatujte, že čeho je moc, toho je příliš. Pokud denně místo skleničky vypijete láhev, všechny potenciální pozitivní účinky tohoto nápoje jsou pryč.

„Alkohol tělo mimo jiné zbavuje i důležitých vitaminů skupiny B a vitaminu C. Jeho pravidelná konzumace vede k úzkostným a depresivním stavům a k pocitům podrážděnosti,“ uvádí nutriční specialistka Monika Bartolomějová.

Poznali jste se v některém hříchu?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama