Článek
Když se vlakem vozila řepa
Rovinaté zemědělské oblasti kdysi protkávaly rozsáhlé sítě železniček o rozchodu 600 mm, které sloužily k přepravě cukrové řepy do cukrovarů. Ty u Kolína vznikly na přelomu 19. a 20. století a dosáhly celkové délky 130 km. Nejstarší byla právě sendražická železnička. Od kolínského cukrovaru, který stával na místě nynější elektrárny na pravém labském břehu při okraji obce Sendražice, vedla přes dnes již zaniklé hospodářské dvory Výrovna a Písečný mlýn, obec Býchory a dvůr Eleonorov až k obci Jestřabí Lhota. Trať s celkem devíti překladišti nechal postavit majitel kolínského cukrovaru rytíř František Horský roku 1894 a i s odbočkou ke dvoru Františkov měřila 11,5 km. Původnímu účelu sloužila ještě v polovině 20. století, provoz se tu zastavil roku 1961 a trať byla postupně zlikvidována. Jen pamětníci věděli, že na místě zarůstajících mezí či cest kdysi vedly koleje…
Staronová řepařská drážka
Všechno se změnilo před několika lety, kdy se o vzkříšení tratě postaral kolínský Klub pro obnovu řepařské drážky. Část úzkokolejky byla znovu uvedena do provozu v létě 2007 a od té doby se postupně prodlužuje. Navzdory několika novým úsekům to ovšem není (a ani nebude) žádná obryně, měří přibližně tři kilometry, ale přesto si tu užijete spoustu zábavy.
Do Sendražic jezdí zhruba každou půlhodinu autobus z Kolína, v areálu ovšem je k dispozici také velké parkoviště. Zatímco budete čekat na odjezd vlaku, v nově vybudované železniční stanici si můžete prohlédnout malé muzeum s expozicí o historii pěstování, zpracování a dopravy cukrové řepy v Polabí. Nudit se nebudou ani děti, pro ty je tu připraveno malé modelové kolejiště, venkovní hřiště, hrací koutek, trampolíny a další příjemné detaily včetně občerstvení. A pak už vás čeká přibližně hodinová projížďka v obnovených nebo nově postavených krytých i otevřených osobních vozech, které táhne parní nebo motorová historická lokomotiva; k dispozici je i vagon pro kočárky a vozíčkáře. Stylovým suvenýrem pak je klasická železniční jízdenka na kartonovém obdélníčku, do něhož vám v pokladně na historickém strojku vyrazí datum vaší jízdy.
…a něco navíc
Chcete-li děti něčím překvapit, pak uspořádejte soutěž třeba o to, kdo jako první uvidí vodníka; ten sedí na stromě kousek od trati. Protože jste v Polabí, kde se hodně jezdí na kole, může být jízda historickou železničkou zpestřením cyklistického výletu – třeba po cyklostezce, která vede z okraje Kolína přes Sendražice a dál kolem stanice železničky k automobilce TCPA. Anebo můžete vystoupit na konečné, projít se nebo projet po okolí a kterýmkoli dalším vláčkem se vrátit zpět – možností je celá řada.
Pokud toužíte opravdu po něčem výjimečném, vydejte se sem koncem září, kdy sezonu na řepařské drážce uzavírají Řepánkovy slavnosti, anebo začátkem prosince na Čertovské jízdy. I ty mají velký ohlas a někdy dokonce všichni čerti jezdí zadarmo!
Víte, že…?
Projekt obnovené řepařské drážky sice získal podporu EU ve výši přes 12 milionů, ale vydatně mu pomohly i různé firmy a jednotlivci. Ti mohli přispět na stavbu železničky symbolickým zakoupením jednoho či více pražců, které nyní nesou na štítcích jejich jméno.
Co byste měli vědět
Kolínská řepařská drážka je v provozu během víkendů od začátku května do konce září a při mimořádných akcích. První vláček vyjíždí v 10 hodin dopoledne a jezdí v každou celou hodinu až do 16 hodin, o prázdninách se na poslední jízdu vydává v 17 hodin. Přesný jízdní řád s rozpisy parního a dieselového provozu najdete zde.
- Jízdné: Dieselový provoz: děti od 6 do 14 let 30 Kč, dospělí 50 Kč, rodinné vstupné (2 dospělí + 2–3 děti) 155 Kč
- Parní provoz: děti od 6 do 14 let 40 Kč, dospělí 60 Kč, rodinné vstupné 195 Kč
- www.zeleznicka.bloudil.cz