Hlavní obsah

Tohle je 5 důvodů, proč před dovolenou vždycky onemocníte

Foto: shutterstock

Kazí vám vaši dovolenou strach z toho, že někdo z vaší rodiny buď těsně před ní, nebo v prvních dnech volna onemocní? Máme rady, které tomu pomůžou předejít

Je už skoro pravidlem, že na dovolenou k moři odjíždíte se zánětem močových cest a antibiotiky nebo vaše děti začnou pokašlávat přesně dva dny před odjezdem? Známe důvody i jejich řešení!

Článek

Děsíte se už dopředu každého odjezdu na dovolenou, protože vždy onemocníte těsně před ní buď vy, nebo vaše děti? Víme, jak tomu předejít, stačí dodržovat tato pravidla pro posílení imunity!

Málo odpočíváte

Začněme časem před dovolenou. Co všechno musíte před odjezdem zařídit? Zabalit, nakoupit, zajistit zalévání kytek a hlídání psa, očkování a pojištění i koupit mapy. Není divu, že to na vás po takovém kolotoči hned první den dovolené padne a probudíte se s horečkou, s bolestí hlavy a chrapotem. Obzvlášť, pokud jste přípravy museli zvládnout až po práci a běžných povinnostech, tedy na úkor spaní.

Na imunitu může mít totiž nedostatek spánku zásadní vliv. Zapojte proto do příprav celou rodinu, a co jde, zařiďte on-line (pojištění, průvodce a podobně). Do balení se pusťte společně a povídejte si při tom, co vše na dovolené chcete podniknout. Nejen, že to bude zábavně strávený čas, ale třeba díky tomu nezapomenete na čelovku nebo šnorchl.

Foto: shutterstock

Nenechávejte veškerou organizaci včetně balení zavazadel jen na jednom člověku. Je zde riziko, že bude příliš vyčerpaný, a tím zdravotně ohrožený

Neotužujete se

Jak dále předejít nemocem před dovolenou? Tím, že se budete celoročně otužovat. Snažte se pobývat venku každý den alespoň hodinku, i když pracujete v kanceláři nebo v hale bez oken. Jděte domů pěšky, v létě snídejte na terase a o víkendu si nedostatek venkovního pohybu kompenzujte výletem nebo prací na zahradě, což jde i na jaře i na podzim.

„Při pobytu na čerstvém vzduchu se dobře prokrvují sliznice a při venkovní aktivitě se tělo zdravě zapotí. Díky pravidelnému pohybu se podporuje i správná funkce zažívacího traktu a posiluje obranyschopnost,“ vysvětluje MUDr. Bohumil Ždichynec, CSc., z polikliniky I. P. Pavlova v Praze.

Vždy sebe i děti oblékejte přiměřeně počasí a volte raději více slabších vrstev, které lze odložit. A ani v zimě se nenechte zaskočit nečekanou nepřízní počasí.

Nejíte vyváženě

Základem správně fungující imunity je zdravé složení talíře. Chybět by neměla čerstvá zelenina s ovocem, zakysané mléčné výrobky, vláknina a kvalitní bílkoviny.

Ne vždy se ale nejen v prázdninovém jídelníčku podaří dodržet zásady zdravé výživy (všechny ty zmrzliny, špekáčky a další dobroty jsou tak lákavé).

Začínejte den vyváženou snídaní, do kabelky či batohu přibalte sáček s oříšky, krabičku s nakrájenou zeleninou nebo do termosky nalejte fresh z ovoce. Když bude alespoň část vašeho denního příjmu zdravá a lehká, tělo nějakou nezdravou věc vydrží. Vyvážený jídelníček také najdete zde.

Foto: shutterstock

Abyste měli silnou imunitu, je třeba myslet i na vyvážený jídelníček

Nedbáte na hygienu

Dodržování základních hygienických návyků je předpokladem zdraví a obranyschopnosti organismu. Ale v létě se nebojte „přitvrdit". Hlídejte si, z čeho vy i vaše rodina pije, neriskujte ve vedru potraviny pochybné čerstvosti a původu, mějte po ruce antibakteriální gel i vlhčené ubrousky. Průjem, střevní viróza, ale i závažnější infekční onemocnění se vám vyhnou. Jako žena dbejte i na intimní hygienu, ať neriskujete vaginální infekci a mykózy.

Nezvyšujete si své limity

Pokud doma žijete v téměř sterilním prostředí, stanování v kempu, hlavně pro dětský organismus, může představovat neuvěřitelný šok a nenadálý příliv špíny a bakterií. Přivykejte postupně. Podporovat imunitu lze pravidelným otužováním, na noc větrejte a dopřejte si čerstvý vzduch i při spánku. K tomu, abyste přežili vaši dovolenou bez újmy, potřebujete být v dobré kondici, na čemž můžete pracovat každý den po celý rok.

Zkazila vám někdy dovolenou nemoc? Co pomohlo vám?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama