Hlavní obsah

Typologie otravných kolegů. Máte je ve své práci?

Foto: nd3000, Shutterstock.com

V každém pracovním kolektivu je to stejné. Ať sedíte celý den v kanceláři nebo děláte v továrně u pásu, tyhle druhy pracovníků se vyskytují všude. Jaký typ zaměstnance jste vy? A jací jsou vaši kolegové? Když to zjistíte, práce pro vás bude jednodušší.

Článek

Všechny pracovní kolektivy si jsou v jednom velmi podobné. Skoro všude můžete narazit na jeden z pěti typů zaměstnanců, s nimiž nemusí být snadné vyjít. Nebo jste možná jedním z nich vy.

Britská psychoterapeutka Jennie Miller a novinářka Victoria Lambert tyto typy popisují ve své knize Say No Without Guilt, Have Better Relationships, Boost Your Self-Esteem, Stop People-Pleasing (Říkejte ne bez výčitek, zlepšete své mezilidské vztahy, zvyšte si sebevědomí a řekněte stop pochlebování). Pokud zjistíte, jací jsou vaši kolegové, a hlavně, jací jste vy sami, práce pro vás bude méně stresující. Budete totiž moci lépe ovládat své chování, změnit přístup k určitým lidem, a tím se kompletně zlepší vztahy na vašem pracovišti.

Tak který typ jste vy, a jaké máte kolegy?

Notoričtí „áčkaři“

Mají časté zdravotní problémy (leckdy skutečné, někdy si je spíš sami sobě vsugerují), proto mají v práci celkem pravidelně takzvané „áčko“. Jsou buď u lékaře, nebo na nemocenské. A lepší to není, ani když zrovna nemarodí. I když jsou totiž zrovna zdraví, něco na ně leze.

Výsledek? Jsou často ve skluzu, unikají jim důležité pracovní události a informace, nestíhají. A ostatní jsou nuceni dělat práci za ně, případně čelit jejich prosbám o pomoc.

Foto: baranq, Shutterstock.com

Áčkaři jsou stále nemocní nebo na ně něco leze. A vy za ně pracujete

Jste to vy? Pokud se opravdu velmi často necítíte dobře, a navíc se to vztahuje k době, kdy jste začali pracovat na současném místě, měli byste se zamyslet, proč tomu tak je. Možná vaše tělo reaguje na stres z práce, ten problém je spíš ve vaší hlavě než ve vašem těle.

Zaměřte se na relaxaci, snažte se stres účinně odbourávat, smysluplně využívat svůj volný čas. Klidně vyhledejte pomoc psychologa.

Je to váš kolega? Můžete mu pomoci, ale jen pokud to není na úkor vaší vlastní práce. Stanovte jasné hranice. Musíte mu vysvětlit, jak ovlivňuje vaši výkonnost, že si to jednoduše nemůžete dovolit. Není možné přece zůstávat stále v práci přesčas, protože váš kolega jde tento týden potřetí k zubaři.

Technická podpora

Nemluvíme o oficiálním IT oddělení, ale o jakýchsi neoficiálních „ajťácích“, lidech, kteří technice celkem rozumí a svým kolegům pomáhají s telefonem, co se stále vypíná, s instalací nového programu do počítače, se zapojením čehokoli a podobně.

Bývají nápomocní, ale někdy svou neoficiální pozici využijí k nadřazenosti, kontrole ostatních, zesměšňování technicky slabších kolegů. Navíc se jim díky znalostem daří některé své omyly schovávat za chybu v systému, technické výpadky a podobně.

Foto: fizkes, Shutterstock.com

Někdo to s technikou umí, jiný moc ne. Ale samozvaná technická podpora může být pěkně otravná

Jste to vy? Nezneužívejte své znalosti. Pomozte, až když vás o to někdo požádá. Nechytračte na kolegy, nehoňte si na nich své ego, naopak se jim pokuste dané věci vysvětlit, naučit je to.

Je to váš kolega? Neberte ho jako samozřejmost, ale spíš jako poslední instanci. Nejdřív si zkuste poradit sami. A když už ho o pomoc požádáte, chtějte nejen problém vyřešit, ale vysvětlit, jak na to. Abyste to příště zvládli sami.

Přikyvovač

Tenhle zaměstnanec nikdy svému nadřízenému neřekne „ne“. Nikdy mu nebude oponovat, vždy ho názorově podpoří. I kdyby šéf tvrdil, že je tráva fialová, tenhle typ pracovníka mu to radostně odkývá. Dychtí po oblibě u šéfa, a udělá pro to cokoli. V kolektivu tihle lidé samozřejmě moc oblíbení nejsou, ale pozor, vlastně ani u šéfů. Ti je většinou berou jako samozřejmost, jejich podpory si neváží, protože si ji nemusí nijak zasloužit.

Foto: GaudiLab, Shutterstock.com

Šéfova věčného přikyvovače najdete v každém kolektivu

Jste to vy? Tohle bývá ve většině případů důsledek nízkého sebevědomí. Tak moc toužíte po úspěchu a po uznání, že uděláte cokoli. Navíc máte asi strach z autorit, bojíte se prosadit svůj názor, protože si nevěříte. Zapracujte na svém sebevědomí, snažte se růst (zlepšujte své znalosti a dovednosti, třeba pomocí kurzů či studia), případně požádejte o pomoc odborníka.

Je to váš kolega? Tady je to vlastně snadné. Nevšímejte si ho. Nesvěřujte se mu, nepomlouvejte před ním šéfa, ale ani se s ním nehádejte, nesnažte se ho veřejně shodit. Zaujměte k němu neutrální postoj. Pokud mu to sami nedovolíte, nemůže vás ohrozit.

ynezorPumanzeSaNyknalC