Hlavní obsah

Nejhorší zaměstnání pro vaše tělo aneb Ničíte se v práci?

Foto: pikselstock, Shutterstock.com

Dlouhé sezení, stání nebo zírání do počítače se mohou na vašem zdraví nehezky podepsat. V ohrožení jsou záda, oči i nohy. Zjišťovali jsme, která povolání jsou pro lidské tělo vůbec nejhorší a co se s tím dá dělat.

Článek

Práce řidiče, sekretářky, prodavačky či lékaře obsadila v žebříčku k tělu nejméně šetrných povolání přední příčky. Proto jsme se zeptali odborníků, které profese přivádí každodenní typické činnosti do největšího nebezpečí a jak předcházet bolestem či úrazům. Co vás ohrožuje nejvíc?

(Ne)bezpečné sedavé zaměstnání

Skoro největší riziko pro zdraví představuje sedavé zaměstnání – a to pro celý pohybový aparát. Pokud skutečně od rána do večera jen sedíte, pak některé svaly extrémně přetěžujete a jiné naopak oslabujete a hrozí vám chronické bolesti zad a po čase i nevyvážená funkce pohybového systému. To ale není vše! Strnulé svírání počítačové myši způsobuje syndrom karpálního tunelu, který se projevuje brněním, necitlivostí i ostrými bolestmi v prstech a zápěstí.

„Dlouho držená kontrakce svalů, ke které dochází, když sedíte u počítače, je pro tělo z určitého pohledu stejně náročná jako velká nálož cvičení nebo naopak dlouhé ležení. Také se hodně aktivují trapézové svaly. Jejich nadměrná zátěž vede k změně dechového stereotypu a prohloubení patologie,“ varuje lektorka jógy a fyzioterapeutka Tereza Novotná. Ohroženi jsou všichni, kdo skoro celý den prosedí.

Co s tím? Hýbejte se, jak to jde. Využijte každou příležitost, kdy nemusíte sedět. Dokumenty si pročítejte za chůze nebo vestoje, to samé platí i o telefonování. Choďte do schodů. Používejte ergonomickou myš a občas se protáhněte, abyste ulevili paži od strnulé polohy. Pořiďte si míček a dejte si ho na židli za záda – bude vás nutit sedět rovně.

Foto: Andrey_Popov, Shutterstock.com

Sedavé zaměstnání je pro tělo úplně nejhorší. Namáhá páteř, zádové svaly i oči

Celý den na nohou? Nešetřte na obuvi

Prodavači, číšníci, kadeřníci, lékárníci, dělníci… Zkrátka všichni, kteří jsou celý den na nohou, musejí dbát především na velmi kvalitní obuv. Mnohahodinové stání či pobíhání v nevhodných botách přetěžuje svalstvo, namáhá klouby, přispívá ke křečovým žílám nebo ostruhám na patách a způsobuje bolestivé komplikace s koleny a chodidly. A jestliže v nesprávné obuvi strávíte tolik hodin každý den, můžete si způsobit i nevratné problémy s páteří!

Co s tím? Plácněte se přes kapsu a kupte si zdravotní boty – předejdete velkým problémům. Místo klasických stélek si pořiďte dynamické, které podporují klenbu a stabilitu stoje. Každý den si dejte alespoň na patnáct minut nohy nahoru a dovolte krvi i lymfě pořádně odtéct. Pomoct mohou i zdravotní punčochy, kompresky a samozřejmě zdravý aktivní pohyb.

Foto: Zoriana Zaitseva, Shutterstock.com

Jste celý den na nohou? Nejdůležitější jsou pořádné boty

Oči v ohrožení

„Dalším negativem práce u počítače je přetěžování očí. Bohužel v řadě firem, zvlášť pak ve státní sféře, nejsou k dispozici počítače s kvalitním monitorem, což situaci ještě zhoršuje,“ říká Adnan Ahmetašević, fyzioterapeut z Lékařského domu Praha 7. Tato zátěž se může projevit slzením, pálením očí, poruchou zaostřování, a dokonce zhoršením zraku.

Co s tím? Dopřejte očím pravidelné pauzy. Projděte se a zaměřte zrak do dálky, pomůže i pohled z okna, kdy zaostříte na vzdálené předměty. Nosíte-li brýle, vyplatí se vám speciální čočky, které eliminují nezdravé záření z monitoru. Využijte možnosti monitorů – snížení jasu, nastavení kontrastu i zvětšení písma. Pomohou také zvlhčující oční kapky.

Řidiče ohrožují vibrace

Profesionální řidiči jsou vystaveni dlouhodobým vibracím, které poškozují páteř a zádové svaly. Trpět silnými bolestmi mohou i lidé, kteří se řízení nevěnují profesionálně, ale za volantem i tak stráví dlouhé hodiny. Nejen drncání, ale také nesprávné sezení způsobují, že se podle lékařů počet lidí s bolavými zády neustále zvyšuje. Kromě toho řidiče častěji trápí hemoroidy.

Co s tím? V autě se posaďte tak, abyste měli opěradlo ve vzpřímené poloze – je-li příliš sklopeno, ztrácíte správný kontakt s pedály a volantem. Ruce i nohy i při sešlápnutí pedálů mají být lehce pokrčeny. Tahle poloha zajistí lepší stabilitu a sníží přepínání svalových skupin. Vhodné jsou pravidelné přestávky, při nichž se projdete a protáhnete. Proti nepříjemnému namožení stále stejných partií pomůže pravidelné posilování.

Je vaše práce namáhavá? Bolí vás v zádech?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama