Hlavní obsah

Veronika Žilková: Kult mládí vs. kult stáří

Foto: Mona Martinů

Jsme my starší už na odpis?Foto: Mona Martinů

Reklama

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Je opravdu pohled na starší pár odpuzující? Je krásná jen fotka líbajícího se fotomodela s modelkou? Stará „almara“ žádný půvab nemá?

Článek

Pojem „kult mládí" se často objevuje v časopisech jako termín vystihující směr společnosti – jako zaříkadlo síly, která „tou společností“ hýbe. Reklamy, TV, vysílání i tisk se orientuje na mladé.

ALE…

Tvůrci jsou trochu zaskočeni tím, že „ty mladé“ to příliš nezajímá. Našli si totiž nová media a místo Ordinace v Růžovce sledují YouTube. Za časopisy neutrácejí peníze, mají on-line čtečky, mobily, Facebook… A taky jich tolik není. Zeměkoule stárne.

K napsání tohoto zamyšlení mě dovedl článek mladé novinářky, která se vysmívá kultu stáří. Nechápe, proč by měli být staří v časopisech, v mediích, když je na ně tak „nepěkný pohled“.

Určitě má pravdu, když píše, že třiadvacetiletá modelka v bikinách je na pohled hezčí než sebelépe udržovaná padesátnice. A že i padesátnice se radši podívá na mladou tvář než na tu svoji. V tom s ní souhlasím, zvlášť když se sama – neudržovaná padesátnice – podívám do zrcadla…

ALE…

Vzhledem k tomu, že světová populace stárne, (již 35 procent lidstva je nad 60 let a v Evropě je to číslo ještě vyšší) začíná narůstat číslo zákazníků a spotřebitelů, kteří jsou nad zmiňovaných padesát.

Ač se to zdá mladé paní redaktorce neuvěřitelné, tak i my starší ještě jíme, pijeme, cestujeme, sportujeme, čteme, chodíme za kulturou. Prostě jsme spotřebitelé – kupní síla společnosti. Přehlížet nás je velké zaslepení kultem mládí. Prodejcům reklamního času, výrobcům reklam i mediálnímu průmyslu tak uniká velká skupina odběratelů jejich zboží. Všichni se orientují na babyboom a na mladé, kterých je čím dál méně.

My starší nemáme své časopisy, pořady, moderátory ani kvalitní příběhy v TV nebo v kinech. Můžeme se dočíst maximálně o problémech s celulitidou, s akné, jak si najít manžela, co si vzít do porodnice a jakého si pořídit psa, když má naše dítě alergii.

Mužům je nabízen prostředek na dobrou erekci, ale už nenajdou článek o tom, jak se zabavit, když je erekce už prostě nezajímá. Ženy nenajdou článek, jak se učesat, když řídnou vlasy, jak se nenechat využívat od mladých, jak si zacvičit na bolest zad a co uvařit rozmazleným vnoučatům.

Věk od padesáti dál je čas, kdy se dá konečně začít s golfem, tenisem, chodit do tanečních, jezdit pod širák… I svět módy odmítá „kult stáří“. Mladým sluší vše, ale kolekci módy pro seniory jsem na trhu nezaznamenala.

My se taky rádi strojíme a potřebujeme odbornou radu – jak na to. Chceme být in a zároveň nebýt dědci a babizny v černé, co dotrhávají hadříky z mládí.

Ano, každý už jakžtakž ví, jak se obléknout, ale proč nemít pozornost módního průmyslu? Móda se věnuje dupačkám v šedesáti odstínech. Svému „baby“ můžete vybrat obrázek s tančícím medvídkem, Hello Kitty, Spidermanem, náklaďákem či s lebkounem. „Baby s kupní silou“ módní dupačky stejně pročurá.

Návrháři, věnujte se i nám, my se tolik nepobryndáme! Zatím…

Nejsem bojovnice za staré, protože k nim patřím. Jen upozorňuji výrobce na realitu světa. Příroda stáří vyřešila jednoduše. Starým jedincům vypadly zuby, neukousli potravu a stádem opuštění umřeli hlady.

ALE…

Dnes lidé mají zubní i kloubní implantáty, léky, důchod a internet. Stádo jim neuteče.

Hej! Vy mladá paní redaktorko, dejte si pozor, ať se staří nenaštvou a od vašeho stáda mladých se jednou neoddělí sami. Stádo starých almar si každý turista vyfotí rád!

Reklama

Načítám