Hlavní obsah

Opalování pro těhulky a batolata

Foto: samphoto.cz/jiunlimited

Děti mají velmi citlivou kůži

1. 7. 2009

Slunce nás nabíjí pozitivní energií, prohřívá naše promrzlé kosti, tělo však může i nenávratně poškodit. Zvlášť pokud jsme právě v jiném stavu, nebo se chceme slunit společně s našimi mrňousky.

Článek

Časopis Uzlíček

Dětská pokožka je daleko citlivější, jemnější a slabší než kůže dospělého. Během dětství a puberty totiž kůže přijme až 80 % z celkové dávky UV záření, kterému je během života vystavena. Zapomínat bychom neměli ani na rozdílné fototypy pokožky. Co svědčí vám, nemusí být vhodné pro děti či partnera. Máte-li světlou pokožku, která po pobytu na sluníčku zčervená a téměř se neopálí, je pro vás sluneční záření daleko nebezpečnější než pro ty, kdo rychle získávají krásnou čokoládovou barvu. Těhotné ženy a batolata by se opalování měly dokonce zcela vyhnout.

Čím slunce pomáhá?

  • přeměňuje provitamin vitaminu D v těle na vitamin D
  • pozitivně ovlivňuje psychiku
  • redukované malé dávky mohou pod odborným dohledem zlepšovat stav pokožky při některých kožních onemocněních (atopický ekzém, lupénka)

Jak může slunce škodit?

  • spálením pokožky
  • sluneční alergií - není to klasická alergická reakce, ale při působení slunečního záření vznikají látky, které u citlivých jedinců vyvolávají změny pokožky podobné alergické reakci (kopřivka). Tyto potíže má každý 5.-6. občan ČR!
  • dlouhodobé vystavování pokožky ultrafialovému záření může zapříčinit vznik kožních nádorů

Existují tři typy slunečního záření:

UVA - nejdelší vlnová délka (320-400nm), urychluje stárnutí pleti, neboť proniká do hlubších vrstev pokožky, může narušovat imunitní systém člověka. UVA záření je hlavní vlnová délka v lampách solárií.

UVB - středněvlnné (280-320nm), způsobuje spálení pokožky, a tím velké riziko pozdějšího vzniku kožních nádorů.

UVC - nejkratší vlnová délka (pod 280nm), je pro organismus nejnebezpečnější, ale je plně zachycováno atmosférou. Dříve se hojně používala horská sluníčka, která se právě z důvodu uvolňování velkého množství UVC záření používají dnes hlavně k dezinfekci laboratoří a operačních sálů bez přítomnosti personálu.

Jak to tedy udělat, abychom omezili škodlivé účinky na co nejmenší míru?

Foto: samphoto.cz/jiunlimited

Dávejte si pozor na dobu opalování

Zde je 10 zásad správného opalování:

1. Některé hodiny jsou kritické - Pokuste se omezit pobyt na slunci hlavně mezi 11.-15. hodinou, kdy je UVB záření atmosférou nejméně filtrováno.

2. Oděv s UV ochranou - Snažte se chránit pokožku těla vhodným oděvem (existují moderní materiály, které mají účinnou UV ochranu).

3. Ochrana hlavy i očí- Používejte přikrývky hlavy a sluneční brýle.

4. Oblačnost nás neochrání - Chránit bychom se před sluncem měli i za oblačného počasí. To, že je sluníčko schované za mrakem, neznamená, že neopaluje.

5. Co svědčí kamarádce, nemusí být vhodné pro vás- Použ