Hlavní obsah

Ze solárka s pletí jak scvrklé rajče?

Foto: samphoto.cz/jiunlimited

Opalování může být nebezpečné

Přiznejme si, že opálená kůže je přitažlivější a vypadáme zdravě, i když jsme právě nenaspaly potřebných osm hodin. Nic se ale nemá přehánět. Vrásčitá kůže, melanom a smrt jsou slova, která by vás před nadměrným opalováním v soláriích měla varovat.

Článek

Retro trend

Když se v roce 1923  kultovní návrhářka Coco Chanel objevila při výstupu z lodě dotmava opálená, okamžitě spustila vlnu závislosti na slunění. Ořechové slupky a mazadla z kávy šly doslova na dračku. A když se o několik let později objevily horské výbojky, které do kůže vpouštěly nejnebezpečnější UVC paprsky, vysedávaly dámy v nepříliš slušivých úborech před těmito vynálezy zkázy. Co bychom pro krásu neudělaly!

Historie

První solárium podobné nynější podobě sestrojil v roce 1978 Němec Friedrich Wolf. Ve 21. století najdeme na trhu obrovský výběr solárií jak horizontálních, tak vertikálních. Rozdíly jsou nejen ve výkonu, ale i v nadstandardním vybavení, jako jsou aromatické spršky, možnost volby síly opalování v konkrétních partiích, poslech hudby během slunění a samozřejmě nadčasový design.

Pozor, hrozí nebezpečí

Přesto vás chceme před opalováním v soláriích varovat. UVA záření působí zhnědnutí, což je vlastně obranný mechanismus. Tělo začne produkovat melanin, který žádoucí zabarvení způsobuje. Při vysokých dávkách se ale narušené buňky začnou rychle množit a jednou z nejhorších variant důsledku přehnaného ,,solárkování" je vznik maligního melanomu.

Foto: samphoto.cz/jiunlimited

Používejte opalovací krémy

Zásadní chyby, které ženy dělají

1. Mám hodně pigmentu, dobře se opaluji, a proto se nemusím ničím mazat. Špatně. Každá kůže je náchylná, i ta přirozeně nejtmavší. Copak chcete mít za pár let hluboké vrásky, které jsou nevratné?

2. Když se nenamažu, rychleji zhnědnu. Nesmysl! Správný přípravek vaši pokožku připraví pro dávku UVB paprsků tak, aby utrpěla co nejméně.

3. V soláriu vydržím co nejdéle a budu hned hnědá. Omyl! Opalování dávkujte postupně a podle svého fototypu. U silných solárií si nadávkujte během první návštěvy klidně jen tři minuty a postupně přidávejte. Maximální hodnota by nikdy neměla přesáhnout deset až patnáct minut. Díky tomu i opálení déle vydrží.

4. Sluníčko léčí deprese. A odkdy? Chápeme, že zvlášť na podzim se na nás valí splíny a v posteli bychom nejraději strávily celý den. Deprese trvající víc než dva týdny ale patří do rukou psychiatra.

Než vlezete do solária

Každé profesionální studio by mělo mít vyvěšená pravidla opalování. Zvažte svůj zdravotní stav. Pokud máte chřipku nebo jinou virózu, rozhodně vám prohřátí těla tímto způsobem nepomůže. Alergické reakce může vyvolat použití parfémů a deodorantů nebo užívání specifických léků. Odličte se. Make-up se vám stejně rozteče a kosmetika také obsahuje spousty chemických přísad, které mohou napáchat škody. Těsně před ani po opalování se nesprchujte. Pravidelně užívejte přípravky s obsahem betakarotenu. A co říct závěrem? Stačí jednoduchá rada: Nic se nemá přehánět!

ynezorPumanzeSaNyknalC