Hlavní obsah

Zastavte čas ve 20, 30, 40 i 50!

Foto: Thinkstock

V kterémkoli věku potřebujete dostatek tekutin

Biologický věk už dávno neovlivňuje jen datum narození, ale to, jak žijeme, jak jíme a jak se věnujeme pohybu. A věřte, že začít s restartem organismu můžete kdykoli, dokonce i teď před svátky. Tělo to jistě ocení! Zjistěte v našem testu, kolik vám doopravdy je, a pozastavte s námi ručičky vašich biologických hodin ve 20, 30, 40 i 50 letech!

Článek

Tělo stárne zhruba od dvaceti let. Pokud si uvědomíme, jaké faktory stáří ovlivňují, můžeme ho přírodní cestou bez plastických operací pozastavit. Tady je stručný návod.

Dvacátnice

Co se děje: Ve dvaceti je pokožka těla pěkně napnutá a zvládne regenerovat sama od sebe, proto není třeba používat speciální krémy a podobně. Na odličování ovšem rozhodně nezapomínejte. Tělo zpravidla nemá problém ani s udržováním ideální váhy. Už teď se ale rozhoduje o tom, jak si povedete později. Proto je důležité zvyknout si co nejdříve na zdravý životní styl. Co se tělo v mládí naučí, ve stáří jako když najde. Špatné návyky se odrazí v budoucnosti nejen na vaší postavě, ale i zdravotním stavu.

Co můžete udělat: V tomhle věku je jakákoli kúra vlastně prevencí. V jídle se soustřeďte na potraviny bohaté na vitaminy, zejména C (je obsažený v zelí, paprikách, jahodách, citrusových plodech a podobně). Tělo potřebuje dostatečné množství proteinu a kolagenu, aby mohlo správně zpevňovat pokožku. Nezapomínejte ani na železo, které perfektně funguje na kruhy pod očima (najdete ho například v rybách či fazolích). Ve sportu se neupejpejte. Časté cvičení buduje tělesnou vytrvalost a naprogramuje tělo tak, že později nebude problém kdykoli se vrátit do kondice v poměrně krátkém čase. Snažte se příliš nepropadat alkoholovým večírkům, jinak připravujete tělo zbytečně o vitaminy a zakládáte na vrásky v obličeji. Snažte se zvyknout jíst pravidelně několikrát denně po malých porcích. Nikdy tak nebudete muset bojovat s nadváhou.

Třicátnice

Co se děje: Ve třiceti už je proces stárnutí rozjetý, ale dá se ještě hodně udělat pro to, aby jel přiměřenou rychlostí. Protože kůže ztrácí elasticitu, objevují se první vrásky. Zejména v oblasti čela, očí a úst. Na těle to nebývá tak patrné, jen pokud jste nikdy nesportovaly. V takovém případě se kůže začíná ztenčovat a nehezky visí v některých partiích, a přitom nezáleží, zda jste hubené či oplácané, zapřičinilo to těhotenství nebo následné mateřství. Ale i v tento vypjatý čas se dá se sebou něco dělat. Jak se v takovém období dá zvládnout radikální změna, se můžete dočíst ze skutečných příběhů zde

Co dělat:Nemusíte hned běžet k plastickému chirurgovi, hodně věcí se dá upravit stravou. Vitamin C je na žebříčku potřebných látek číslo jedna. Ve stravě posilte množství bílkovin (najdete je v mléku a mléčných výrobcích, vajíčkách a bílém mase). Bílkoviny totiž napomáhají tvorbě elastinu, který udržuje vedle kolagenu elasticitu pleti. Kromě toho, že dodáte kůži potřebnou elasticitu, můžete i přirozeně zabránit jejímu vysušování. Proti tomu působí estrogen. Najdete ho například v čočce, mrkvi, fazolích nebo rajčatech. Pleť také ztrácí pružnost v důsledku přemíry cukru v potravinách. Takže sladit minimálně! V tomto věku už byste se měly více chránit i před špatným vlivem slunečních paprsků. K tomu postačí jíst například mango, špenát, kapustu nebo rajčata a mazat se krémy s příslušným ochranným faktorem. Co se týče pohybu, snažte se cvičit nebo se hýbat alespoň dvakrát až třikrát týdně, a to i když nebojujete s nadváhou. Díky tomu si udržíte kosti v dobrém stavu a nebudou tak rychle a snadno křehnout.

Čtyřicátnice

Co se děje: Kůže už je na první pohled vysušená, mimické vrásky už jen sotva schováte a bez speciální péče se neobejdete. Je dobré se o výběru poradit s odborníkem a otestovat více variant. Pokud vám krém sedí, používejte ho. Snažte se pleť alespoň jednou až dvakrát týdne regenerovat prostřednictvím masky. Pokud nechcete utrácet, zkuste domácí recepty. S klasickým jídelníčkem už si také nevystačíte. Tělo si žádá selen (najdete ho v celozrnném chlebu, pšeničných klíčcích, slunečnicových semínkách a podobně). Ten slouží jako ochrana před slunečními paprsky. Bude se hodit i vitamin E, který pomáhá k hydrataci. Nezapomeňte na estrogen a proteiny. „Rizikem po čtyřicítce je necvičit!" upozorňuje trenérka Petra Weigeltová.

Co dělat: Kromě předchozích rad a dodržování zásad u všech výše vypsaných věkových skupin, které jsou v tomhle věku již samozřejmostí, je třeba cvičit. A tentokrát bez výmluv! Blíží se menopauza. Co všechno vás při tomto procesu čeká a proč musíte být aktivní, se dozvíte zde. Dochází navíc k velkému poklesu estrogenu. To způsobuje ukládání tuku v oblasti břicha. Nejde ovšem jen o pas, tuk v této oblasti totiž neprospívá srdci. Pokud jste již dříve cvičily, nebude problém se pohybu věnovat, a to minimálně třikrát týdně, ideálně pětkrát. „Důležité je nechtít dosáhnout výsledků za dva týdny. Mějte na paměti, že nic jiného než dřina, pot a kvalitní vyvážená strava opravdu nepomůže," varuje trenér Michal Šubr. Zkuste se více zaměřit na aerobní cvičení, jako je běh či rychlá chůze, aerobic, jízda na kole, plavání, zumba. To všechno ve čtyřiceti ještě hravě zvládnete.

„Po čtyřicítce ubývá svalové hmoty. Tělo, které zažilo za tu dobu několik diet, si vše pamatuje. V tomto věku je proto opravdu na čase a za pět minut dvanáct něco pro sebe ještě udělat," dodává trenér. V jídle neexistuje hladovění nebo nepravidelná strava. Pokud potřebujete poradit, obraťte se na naši odbornici v poradně zde.

Padesátnice

Co se děje: Pleť už je unavená a vysílená, protože tělo produkuje stále méně kolagenu. Začínají se také objevovat viditelné skvrny na kůži a vystupovat žíly na těle a drobné žilky v obličeji. Objevují se poruchy spánku. Potkat vás ale může ještě řada zdravotních problémů spojených s menopauzou jako infarkt, mrtvice či řídnutí kostí. V důsledku poklesu hladiny hormonů trápí padesátnice návaly horka a nočního pocení. Uleví se vám, když se vyhnete některým potravinám a nápojům jako například silně kořeněným jídlům, kávě a alkoholu. Je třeba doplnit také železo a vápník.

Menopauzu mohou zmírnit jídla s obsahem izoflavonů, rostlinných hormonů. Jsou obsažené v sójových výrobcích, například tofu a sójovém mléce. Další nepříjemností, která vás může potkat, je osteoporóza (řídnutí kostí), která je způsobena nedostatkem kostních minerálů. Je potřeba v takovém případě doplnit vápník, vitamin D, hořčík, vitamin C, zinek a mangan. Pokud to nezvládnete v přirozené formě, můžete si koupit speciální doplněk stravy.

Co dělat: Abyste se udržely fit, je třeba několik základních věcí. Jídlo by mělo být bohaté na potraviny se stopovými prvky jako měď (těstoviny, ořechy, celozrnný chléb). Měď pomáhá při tvorbě melaninu, pigmentu, který absorbuje sluneční UV záření. Při nedostatku se mohou objevovat zmíněné skvrny. O tom, jaké další prvky je třeba a jak vám budou užitečné, se můžete dočíst zde. Na červené žilky v tváři blahodárně působí křemen (stopové prvky jsou obsažené například v melounu a lilku), pomáhá posilovat stěny cév. Neměly byste opomínat pokrmy s obsahem omega-3 mastných kyselin, o kterých jsem psala v úvodu. Pokud trpíte poruchami spánku, zkuste mléko s medem nebo heřmánkový čaj. Denně byste do sebe měly dostat minimálně dvě až čtyři porce mléčných výrobků (kvůli dostatečnému příjmu kalcia). Ve stravě by neměly chybět ryby, brokolice a luštěniny.

Po padesátce si hlídejte váhu a omezte tučné potraviny. Tuk by měl podle odborníků dosahovat nanejvýš 30 procent denního příjmu energie. Pro zachování zdraví je nezbytné kontrolovat si hladinu cholesterolu. I jeho mininální snížení může ulevit od návalů horka a nočního pocení. V souvislosti s tím si vybírejte správně tuky – živočišné tuky jako máslo a sádlo zvyšují hladinu cholesterolu, čím se zvyšuje i riziko onemocnění srdce. Z jídelníčku vyřaďte tučné maso, plnotučné mléko, zmrzliny, tučné sýry, cukr, sůl (hodně soli ve stravě zvyšuje tlak).

Pohyb by měl být na denním pořádku, i když je jasné, že už nebude tak intenzivní. Zkuste pravidelně strečink, plavání, jógu nebo pilates, a když se nezadaří, choďte alespoň na pravidelné procházky. Super je i zahrádkaření. Nevíte-li si rady, zkuste návod naší trenérky Petry Weigeltové.

Biologický věk nemusí nutně souhlasit s tím kalendářním. Otestujte se a zjistěte, jak na tom jste... Náš test najdete ZDE!

Bez ohledu na věk, vždycky se dá začít. Je pravda, že čím více to oddalujete, tím hůře se kolo roztáčí. Ale proč se o tělo trochu nepostarat, když nám to může přinést několik let navíc? Máte-li svůj recept, jak se udržet zdravá a krásná, napište nám ho do diskuse.

ynezorPumanzeSaNyknalC